Proves cotxes
Motor Proves 08/01/2023

Audi Q4 40 e-tron, el referent dels vehicles elèctrics prèmium

Provem el SUV elèctric més racional de la marca alemanya, que anuncia una autonomia superior als 500 quilòmetres

9 min
Audi Q4 40 e-tron

Ara fa uns anys a l'Ara Motor anunciàvem que Audi estava treballant en l'Audi Q4 e-tron, un SUV que tindria la missió de completar la gamma elèctrica de la marca alemanya per sota, situant-se just per sobre seu models com l'e-tron Sportback (ara rebatejat com a Q8 e-tron) o l'impressionant Audi e-tron GT que vam tenir l'ocasió de provar ara fa uns mesos. Des d'aquell moment han passat uns quants anys i actualment la marca d'Ingolstadt ja disposa d'una varietat força completa de versions per al seu model Q4 e-tron.

Aquest SUV de zero emissions està disponible amb dos motors associats a un sistema de tracció posterior (35 e-tron de 170 CV i 40 e-tron de 204 CV) i amb una versió de tracció total anomenada 50 e-tron amb 299 CV. Sens dubte la versió més equilibrada de la gamma és la de 204 CV, que és precisament la que hem tingut ocasió de provar recentment. I el cert és que des d'un primer moment ens ha resultat familiar, ja que està construït sobre la mateixa plataforma MEB que fan servir models com el Volkswagen ID.4 o l'Skoda Enyaq. En qualsevol cas, com és habitual Audi ha volgut diferenciar el seu model dels de la resta de marques del Grup Volkswagen mitjançant una major qualitat de materials i un refinament superior. Ho haurà aconseguit? Tot seguit ho esbrinem.

El frontal està carenat per optimitzar l'aerodinàmica
L''Audi Q4 40 e-tron fa servir la plataforma MEB del Grup VAG

DISSENY EXTERIOR

El primer que crida l'atenció del disseny de l'Audi Q4 e-tron és que s'assembla molt al del prototip que Audi va presentar ara fa més de tres anys. I això és una bona notícia, ja que d'aquesta manera s'aconsegueix una imatge futurista i dinàmica que no només resulta atractiva per sí mateixa, sinó que aconsegueix diferenciar-se notablement dels seus cosins de grup. El Q4 és un SUV de mida compacta que, amb una longitud de 4,58 metres, resulta més llarg que un Volkswagen Tiguan (4,50 metres) però també més petit que un Ford Kuga (4,61 metres).

Com passa en tota la gamma SUV de la marca alemanya l'Audi Q4 e-tron fa servir una graella frontal de disseny octogonal, però en aquest cas està convenientment carenada per afavorir l'eficiència aerodinàmica i augmentar l'autonomia total. Les òptiques davanteres disposen de tecnologia matricial LED i d'uns llums diürns que, com es pot veure a la fotografia, permeten escollir entre diversos dissenys.

Les òptiques LED matricials incorporen diversos dissenys
Les llandes poden ser de fins a 21 polzades
Detall pilots LED

La vista de perfil és molt característica, amb un voladís davanter molt curt, passos de roda prominents i pintats en un color de contrast i una part posterior força musculosa. Les llandes d'aliatge tenen un disseny força carenat i van des de les 19 fins a les 21 polzades, sent aquesta darrera mida la que equipa la unitat de proves que il·lustra aquest article. Finalment, la part posterior disposa d'un feix de llum que travessa el vehicle horitzontalment i d'un para-xocs amb la inscripció e-tron ben visible.

DISSENY INTERIOR

Durant la prova del Volkswagen ID.4 vam percebre que la qualitat general era millor que la de l'ID.3 (un problema que la marca alemanya solucionarà mitjançant una actualització) però encara estava una mica per sota del que trobem a la resta de la gamma de la marca. Per la seva banda, quan l'Skoda Enyaq va passar per les nostres mans vam veure que la qualitat era força bona però que, com és habitual, el que millor treballava la marca txeca era l'habitabilitat interior. Aleshores la pregunta és: què haurà fet Audi?

Doncs la resposta, com era d'esperar, és haver treballat especialment la qualitat dels materials i els acabats. D'entrada el primer que crida l'atenció és veure com la marca dels quatre anells ha portat un pas més enllà el seu disseny habitual en aquest model elèctric. Així, es mantenen les pantalles per al sistema d'infoentreteniment (de 10,1 o 11,6 polzades) i per a la instrumentació digital Audi Virtual Cockpit (10,25 polzades), però s'ha volgut prescindir de la tercera pantalla tàctil per al sistema de climatització i s'ha optat per una estètica més ordenada i minimalista.

El quadre de comandaments està orientat cap al conductor
La pantalla central arriba fins a les 11,6 polzades

En línies generals el quadre de comandaments està orientat cap al conductor, que gaudeix alhora d'un nou volant amb un disseny relativament rectangular que llueix molt a nivell estètic però no aporta cap funcionalitat pràctica. De fet, el volant és l'apartat més criticable de l'interior, ja que els botons tàctils que incorpora no acaben de resultar del tot efectius. Pel que fa a la resta de l'habitacle, tot està a l'altura del que s'espera d'un Audi: bons materials, bon tacte dels botons físics, bona connectivitat... potser els plàstics de les parts inferiors de l'interior no tenen la mateixa qualitat que la resta, però això és un fet comú a tota la gamma.

A nivell tecnològic l'Audi Q4 e-tron destaca per un desplegament espectacular, que inclou elements com el control de creuer adaptatiu, l'assistent de canvi involuntari de carril, l'alerta de trànsit creuat, l'avís d'angle mort, la càmera 360º, la frenada autònoma d'emergència amb reconeixement de vianants o l'assistent de conducció predictiva, entre molts altres. A més, permet connectar el telèfon al vehicle mitjançant els protocols Apple CarPlay i Android Auto, disposa de càrrega sense fils i de connexió a internet.

Els comandaments del volant són tàctils
Sota la consola central hi trobem un bon espai

HABITABILITAT

No estem davant d'un SUV tan gran com l'Audi Q7, però amb una longitud de gairebé 4,59 metres i una distància entre eixos de 2,76, aquest Audi Q4 e-tron és capaç d'oferir una habitabilitat interior realment bona. Els seients davanters resulten còmodes i espaiosos, però especialment destacable és l'amplitud de la part posterior. No tant pel que fa a la capacitat total (com és habitual el passatger de la plaça central viatjarà més incòmode) sinó per l'absència de túnel central. Aquest fet garanteix un espai per a les cames realment bo, que s'ajunta amb la possibilitat que qualsevol adult de més d'1,80 metres no hagi de patir per tocar el sostre amb el cap.

Tot plegat es suma a un maleter que, gràcies a la posició rebaixada de les bateries, gaudeix d'una gran capacitat. Estem parlant d'un total de 520 litres molt aprofitables, ja que la marca ha situat una zona inferior per a emmagatzemar el cable de càrrega i no interferir amb els objectes que s'hi trobin al propi maleter. A més, si necessitem una major capacitat sempre podrem abatre els seients posteriors per obtenir un total de 1.490 litres.

Els seients són còmodes
L'absència de túnel central maximitza l'habitabilitat
El maleter és de 520 litres

MOTOR I AUTONOMIA

Al principi d'aquesta prova comentàvem que l'Audi Q4 e-tron està disponible en tres versions, dues amb un únic motor i una més potent amb dos motors i tracció total. Audi anuncia una autonomia de 340 quilòmetres per a la versió bàsica 35 e-tron, de 519 per al model 40 e-tron que avui ens ocupa i de 487 per al més prestacional 50 e-tron. Tot plegat es deu al fet que la versió bàsica equipa una bateria de 55 kWh que es pot carregar a un màxim de 100 kW en corrent continu, mentre que les versions 40 i 50 munten una bateria de 82 kWh de capacitat que admet càrrega ràpida de fins a 135 kW.

Si optem per la càrrega ràpida necessitarem 29 minuts per passar del 5 al 80% de la bateria, mentre que a una potència d'11 kW necessitarem més de 7 hores per realitzar una càrrega completa. Però més enllà d'aquestes xifres, el que resulta realment interessant d'aquest cotxe és esbrinar si l'autonomia que anuncia la marca s'ajusta a la realitat, especialment si tenim en compte que estem davant d'un cotxe amb una clara vocació familiar.

Audi Q4 40 e-tron
Detall inscripció del model
El consum pot ser alt, però normalmént és d'uns 19-20 kWh/100 km

Els elements optimitzats a nivell aerodinàmic del frontal (i el fons del vehicle completament carenat) ajuden a guanyar uns quants quilòmetres d'autonomia, així com la gestió electrònica que fan els diversos modes de conducció que incorpora. Malgrat tot, no es poden demanar miracles quan ens trobem davant d'un vehicle que pesa 2.125 quilos, ja que resulta gairebé impossible aconseguir registrar un consum similar al que homologa segons el protocol WLTP, de tan sols 17,0 kWh/100 km.

Amb tot, que sigui molt complicat apropar-se als 17 kWh no vol dir que la xifra real sigui molt superior, ja que durant la prova vam registrar un consum d'uns 19,7 kWh/100 km. Això sí, com acostuma a passar en qualsevol vehicle elèctric fora de la ciutat o de l'autopista (si en aquest darrer escenari circulem a un ritme molt tranquil) els consums es poden disparar fins als 22 o 24 kWh/100 km. En qualsevol cas l'Audi Q4 40 e-tron no és un cotxe que convidi a córrer, ja que els seus 204 CV i 310 Nm de parell tenen una entrega molt lineal de la potència.

DINAMISME

A nivell dinàmic l'Audi Q4 40 e-tron té una acceleració similar a la d'una escúter. És a dir, des d'aturat i fins als 50 km/h accelera de forma contundent, però a partir d'aquell moment no guanya velocitat amb la mateixa empenta. D'altra banda és un fet normal en els vehicles elèctrics, i en el fons tampoc tarda tant en aconseguir els altres 50 km/h per arribar als 100. En total, l'operació es resol en 8,5 segons, gens malament per a un vehicle de més de dues tones de pes.

L'Audi Q4 40 e-tron és un cotxe fàcil de conduir
Va millor per ciutat o autopista que per trams revirats

Però el pes és també el que fa que a nivell dinàmic sigui un cotxe que prefereix la ciutat o les carreteres rectes molt abans que els revolts i les carreteres secundàries. La suspensió pot regular la seva duresa (però sempre tendeix a ser còmoda) i la direcció és suau però no gaire comunicativa. A més, la frenada té un tacte força diferent al d'un vehicle de combustió perquè barreja la regeneració d'electricitat amb la frenada mecànica. En qualsevol cas, mitjançant les lleves que es troben situades darrere del volant podrem aturar el cotxe gairebé sempre sense haver de tocar el pedal de fre, la qual cosa recorda al sistema E-Pedal de marques com Nissan.

En definitiva, l'Audi Q4 és un cotxe silenciós, còmode, que no registra sorolls aerodinàmics molestos i que maximitza la seva eficiència tant com pot. Resulta ideal si volem moure'ns per la ciutat (en part gràcies als sistemes d'assistència a l'aparcament o a les múltiples càmeres que equipa), és còmode per autopista i, malgrat no es trobi còmode en carreteres revirades, sap dissimular amb força destresa el seu elevat pes.

Estem davant d'un supervendes al seu segment?
Els pilots LED estan connectats per un feix de llum

CONCLUSIÓ

Audi es va estrenar al segment dels elèctrics amb l'e-tron, un SUV de grans dimensions que anticipava el camí que seguiria la marca alemanya durant els següents anys. Des d'aleshores Audi ha estrenat una versió de tall cupè del seu SUV de grans dimensions i un model elèctric esportiu per competir amb el Porsche Taycan, l'Audi e-tron GT. Però la gent que no té un pressupost tan elevat ni necessita vehicles tan luxosos veia com a la gamma SUV formada pels Q3 o Q5 li faltava un model similar amb motorització elèctrica... fins ara. L'arribada de l'Audi Q4 e-tron suposa la primera aproximació real de la marca d'Ingolstadt a la gran majoria del seu públic potencial, que té l'oportunitat d'adquirir un SUV de mida compacta i plantejament familiar a un preu relativament raonable. L'Audi Q4 40 e-tron Advanced té una tarifa inicial de 58.910 euros, que no el farà entrar en la llista dels 10 cotxes elèctrics més barats del mercat però que permetrà a un gran nombre de persones adquirir, per fi, un Audi 100% elèctric. De quantes persones estem parlant? Només el temps ens ho dirà.

Audi Q4 40 e-tron S-Line
  • Preu

    61.310 euros

  • Combustible

    Elèctric

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta Zero (color blau)

  • Motor

    Elèctric, posició posterior transversal

  • Potència

    204 CV i 310 Nm de parell

  • Tracció

    Posterior

  • Mides i pes

    4588mm llarg/ 1865 ample/ 1632 alt. 2.125 quilos

  • Nota

    7,5/10

stats