Audi e-tron GT: possiblement el millor Audi de la història
Ens posem al volant d’aquesta impressionant berlina d’estil cupè amb 476 CV de potència per comprovar si, com afirma la marca, és realment el millor Audi mai fabricat i si els esportius del futur en format elèctric seran millors que els de combustió
El món de l’automòbil està canviant a una velocitat impressionant. Fins fa relativament pocs anys gairebé la totalitat del mercat estava dominat per vehicles gasolina o dièsel, tenint aquest darrer combustible un pes molt important en el total de vendes. Però d’ençà del famós Dieselgate l’opinió pública va començar a relegar el gasoil a un segon pla, convertint-se com a protagonista principal la gasolina... i l’electrificació.
Fa més d’una dècada que el mercat de l’automòbil disposa de cotxes 100% elèctrics, com per exemple els Nissan Leaf i Renault Zoe. Però aquells primers models (amb permís dels Citroën C-Zero, Peugeot iOn i Mitsubishi i-MIEV) van aconseguir un èxit relatiu: es venien notablement bé si tenim en compte la gairebé inexistent infraestructura de recàrrega que hi havia aleshores, però representaven percentatges molt petits en el total de vendes.
En aquell moment les marques van optar per estratègies similars: en primer lloc van electrificar les seves gammes amb la introducció de vehicles híbrids, i mica en mica augmentarien l’electrificació amb l’arribada d’híbrids endollables i, finalment, de models 100% elèctrics.
Arribats en aquest punt ens podem preguntar en quin estat es troba l’electrificació de l’automòbil. I si bé és cert que encara queda un llarg camí per recórrer (pel que fa a autonomies, infraestructures i preus), actualment al mercat ja hi trobem models totalment elèctrics que són capaços de posicionar-se com una bona alternativa als cotxes de combustió. I un bon exemple d’això el trobem en l’Audi e-tron GT que protagonitza la prova d’avui.
Es tracta d’un vehicle que, segons afirma la pròpia marca, és “el millor cotxe" que han fabricat a tota la seva història. Tota una declaració d’intencions, especialment si tenim en compte que és un cotxe 100% elèctric que no resulta gens econòmic: té un preu de més de 100.000 euros. Així doncs, a continuació tractarem d’esbrinar si aquest potent i atractiu vehicle és realment el millor que ha fabricat Audi en la seva història... o no.
Disseny exterior
A nivell estètic estem davant d’un cotxe senzillament impressionant. La configuració de la nostra unitat de proves és força discreta i està pintada en un color blanc poc cridaner, però això no té cap mena d’importància quan estem davant d’un cotxe tan llarg, ample i baix que llueix com un autèntic esportiu i que fa girar caps per allà on passa.
Si posem dades sobre la taula, les seves mides són espectaculars: 4,99 metres de longitud, 1,96 d’amplada i tan sols 1,41 d’altura, amb una distància entre eixos de 2,90 metres. La seva vista frontal és imponent però 100% Audi, ja que la graella frontal Singleframe té el mateix disseny que el de la resta de models de la gamma i combina el color negre (que simula les formes d’un antifaç) amb la graella pròpiament dita, acabada en color gris.
Tot plegat genera un contrast espectacular en el qual destaquen dos elements: el primer, que gairebé la totalitat de la graella està carenada per optimitzar l’aerodinàmica, i el segon, que en la seva part inferior mostra de forma evident tot el conjunt de càmeres i radars que conformen el paquet d’assistents a la conducció. Finalment pel que fa al frontal, també convé destacar que les òptiques disposen opcionalment de tecnologia làser i d’una signatura lumínica realment imponent.
Si ens centrem en la seva vista lateral, aquí el que sorprèn per sobre de tot és el disseny de la part posterior, amb una caiguda cupè molt marcada i el disseny típic d’un vehicle de tipus gran turisme. De fet, a nivell estètic l’Audi e-tron GT d’aquesta prova té moltes similituds amb l’Audi A7 que vam provar ara fa uns mesos, però en línies generals les formes del vehicle elèctric de la marca alemanya són molt més agressives.
Les enormes llandes d’entre 19 i 21 polzades i les portes amb una cintura molt elevada i finestres sense marcs completen un conjunt que combina les línies depurades i estilitzades amb unes formes musculoses que es noten especialment al pas de roda posterior, molt ample per poder acollir els seus enormes neumàtics.
Precisament és aquesta amplada la que més destaca en la vista posterior de l’Audi e-tron GT. Tal vegada sigui la zona amb el disseny més depurat i alhora més contundent del vehicle, gràcies al seu aleró desplegable, al seu gran difusor pintat en color negre i especialment als seus pilots led, units entre ells per una tira il·luminada que creua la part posterior del cotxe de punta a punta.
Disseny interior
El primer que cal deixar clar de l’interior de l’Audi e-tron GT és que per accedir-hi no hem de “pujar al cotxe”, sinó més aviat “baixar al cotxe”. I és que amb una altura tan reduïda la posició de conducció està situada a una posició molt baixa, gairebé com si fos la d’un vehicle esportiu. De fet, ja és aquest l’objectiu que persegueix Audi amb aquest cotxe, que ofereix altres models de la gamma e-tron amb carrosseria SUV per a tots aquells que necessitin més espai i practicitat.
Dit això, un cop asseguts el que percebem és el que esperàvem: un nivell de qualitat molt elevat i materials de primera categoria. Això sí, el que més sobta és la presència de la digitalització, però no en la línia del que estem acostumats. M’explico: els models més luxosos d’Audi aposten per introduir diverses pantalles per controlar totes les funcions del cotxe. Les que es troben ubicades a la consola central i a la instrumentació són ja tot un clàssic, i cada cop és més habitual trobar-ne també una altra que ens permet manipular el sistema de climatització. El mateix Audi A7 del qual en parlàvem fa una estona o l’Audi A6 d’aquesta altra prova disposen de tres monitors, un d’ells destinat a les funcions de climatització i reglatges del seient.
Tot feia pensar que aquesta triple distribució de pantalles es repetiria a l’Audi e-tron GT, especialment tenint en compte que es tracta del vehicle més avançat de la marca i que el seu motor és elèctric. Però res més lluny de la realitat. Audi ha optat per equipar el seu vaixell insígnia amb les dues pantalles habituals però amb comandaments físics per a manipular el climatitzador... i personalment ho trobo tot un encert. Realment no és necessari disposar d’un comandament tàctil per controlar totes de les funcions del vehicle, i sovint un botó físic resulta més pràctic. A més, com és habitual, Audi ofereix un tacte espectacular en tots els seus botons.
Si ens centrem en la resta de l’interior, realment és un vehicle que deixa sense paraules. Tot l’habitacle està orientat cap al conductor i la instrumentació digital Audi Virtual Cockpit de 12,3 polzades, la pantalla central de 10,1 polzades amb connectivitat total i el sistema Head-Up Display ens ofereixen una quantitat d’informació brutal. A més, en tractar-se d’un vehicle elèctric la marca alemanya equipa menús específics destinats a gestionar la bateria, comprovar els consums i planificar rutes tenint en compte la nostra autonomia i la presència de punts de recàrrega.
Més enllà d’això, els materials que fa servir Audi són fantàstics i tot l’habitacle està protagonitzat pel cuir, l’Alcantara o l’alumini. La nota negativa, com sol ser habitual, arriba de la mà del famós Piano Black.
Habitabilitat
Cal tenir present que l’Audi e-tron GT no és el cotxe més pràctic de la gamma e-tron. El seu habitacle està homologat per a cinc passatgers, però realment només quatre podran viatjar amb comoditat i, a més, tots hauran d’entrar i sortir del vehicle realitzant una operació que té una certa dificultat, ja que el cotxe és baix i els seients estan molt a prop del terra. Malgrat tot, afortunadament les portes tenen un bon angle d’obertura.
Això sí, un cop a dins tant els seients davanters com dos dels posteriors són molt còmodes i recullen el cos a la perfecció. La posició de conducció és esportiva i es troba amb molta facilitat, i l’únic que arriba a molestar lleugerament és que, degut a la ubicació de les bateries, el terra del cotxe és una mica alt i obliga a flexionar les cames, especialment les dels ocupants de les places posteriors.
La caiguda pronunciada del sostre només suposarà un problema per a aquells usuaris que superin clarament els 1,80 metres d’alçada, i al seu interior la sensació d’espai és molt bona gràcies a la presència d’un sostre panoràmic de vidre. D’altra banda, parlar del maleter de l’Audi e-tron GT és incorrecte, perquè cal fer servir el plural per referir-s'hi. I és que el fabricant d’Ingolstadt ha dotat la seva berlina esportiva d’un maleter posterior de 405 litres i d’un de davanter de 81 litres, i força profund.
Motor
El més habitual en arribar a l’apartat destinat a parlar de la mecànica seria fer-ho de cilindres i cavalls, però mica en mica ens haurem d’anar acostumant a canviar aquestes referències per d’altres com els quilowatts o els volts. I si en un vehicle elèctric normal aquestes xifres són relativament modestes, en el cas de l’Audi e-tron GT d’aquesta prova resulten impressionants.
La gamma d’aquest model es divideix en dues versions, la e-tron GT (que avui ens ocupa) i la RS e-tron GT. Si bé és cert que totes dues disposen de dos motors elèctrics –ubicats als dos eixos per obtenir així la tracció total– i de la mateixa bateria de ions de liti amb 93,4 kWh de capacitat, les diferències les trobem al motor, la potència i les prestacions.
L’Audi e-tron GT té una potència de 476 CV (530 temporalment si activem el mode boost) i un parell motor màxim de 630 Nm, obtinguts gràcies a un motor de 175 kW ubicat a l’eix davanter i a un altre de 320 kW situat a l’eix posterior. Per la seva banda, l’Audi RS e-tron GT augmenta aquestes xifres fins als 598 CV (646 en mode boost) i 830 Nm de parell, emprant un motor davanter idèntic de 175 kW però un de posterior de 335 kW.
La nostra versió de proves es conforma amb les xifres inferiors, però com és evident gairebé 500 CV de potència elèctrica no només resulten més que suficients per a qualsevol tipus d’ús, sinó que realment són capaços de deixar tothom bocabadat. Especialment si activem el sistema launch control i emprem els 530 CV per accelerar de 0 a 100 km/h en tan sols 4,1 segons, i arribar després als seus 250 km/h de velocitat màxima.
Si estiguéssim parlant d’un cotxe elèctric normal ara mateix passaríem a l’apartat de l’autonomia sense parlar de la caixa de canvis (habitualment inexistent en aquest tipus de vehicles), però curiosament Audi ha dotat la seva berlina esportiva d’una caixa amb dues relacions. Si bé és cert que el conductor no pot escollir en cap moment en quina marxa vol circular, la gestió electrònica s’encarrega de fer servir la primera (més curta) per tal d’obtenir l’acceleració més contundent possible, mentre que la segona (més llarga) disminueix la potència un cop s’ha arribat a una velocitat de creuer amb l’objectiu de reduir el consum.
I parlant de consum, Audi homologa una despesa d’entre 19,9 i 21,6 kWh/100, i malgrat que aquesta xifra sigui molt difícil d’aconseguir (en aquest sentit passa quelcom relativament similar al que veiem en els cotxes amb motor de combustió), la xifra real és d’uns 23 kWh/100 km.
Pel que fa a l’autonomia de l’Audi e-tron GT, la versió normal homologa un màxim de 487 quilòmetres i la més esportiva veu reduïda aquesta xifra fins als 472. Si prenem com a base la capacitat de la bateria i el consum que vam obtenir durant la prova, l’autonomia real de l’Audi e-tron GT és d’uns 400 quilòmetres aproximadament. Potser no és una xifra espectacular, però si tenim l’oportunitat de carregar-la mitjançant un carregador ràpid el temps de recàrrega pot ser molt curt.
I és que Audi ha dotat la bateria d’un sistema que funciona a 800 volts de tensió i admet recàrregues de fins a 270 kW, de manera que podrem carregar el cotxe del 0 al 80% en tan sols 22 minuts i mig i recuperar fins a 100 quilòmetres en uns cinc minuts. Si no tenim una estació de càrrega tan ràpida al nostre abast podrem fer servir un carregador opcional de 22 kW o un de sèrie d’11 kW, però aleshores el temps de recàrrega s’incrementa notablement i pot durar perfectament tota una nit.
Dinamisme
L’experiència de conduir un cotxe elèctric és fascinant en la majoria de vehicles, però si estem al volant d’una bèstia com aquest esportiu de gairebé 500 CV les sensacions són encara més extremes. El que més sobta, sens dubte, és el silenci. Resulta molt estrany accelerar a fons i no escoltar un motor pujant de revolucions i una caixa de canvis inserint una marxa rere una altra, i potser per aquest motiu la sensació de velocitat és encara més gran.
Val a dir que aquest cotxe, per més que sigui la versió més esportiva de la gamma e-tron, està més aviat enfocat a un ús relaxat per carretera i autopista que no pas a una conducció extrema a circuit. I és que la seva concepció de gran turisme el converteix en un cotxe de ruta, còmode i silenciós.
M’agradaria destacar una característica de la conducció d’aquest cotxe que, al meu parer, hauria de servir com a referència per a la resta de marques que vulguin fabricar cotxes similars. Habitualment els vehicles elèctrics tenen un tarat de la suspensió força peculiar (o com a mínim molt diferent al que estem acostumats), i el motiu principal és la ubicació de les bateries. Generalment es troben situades just per sota dels seients i repartides entre els dos eixos, i aquest pes tan elevat i tan baix provoca que les suspensions tendeixin a rebotar. Però Audi ha aconseguit eliminar completament aquest problema en el seu e-tron GT fins al punt que, si no fos per l’absència del so del motor, podria passar perfectament per un vehicle de combustió equivalent.
Més enllà d’aquesta característica, estem davant d’un cotxe realment efectiu. L’acceleració és impressionant i l’aïllament acústic filtra moltíssim la sensació de velocitat, de manera que superarem clarament els límits legals a la mínima que ens oblidem de mirar el velocímetre. Circulant per autopista la comoditat és màxima, però a l’hora de moure’s per carreteres revirades és capaç de dissimular a la perfecció els més de 2.300 quilos de pes gràcies a una suspensió rígida, una direcció directa i un repartiment de pesos perfecte de 50:50.
Això sí, la física té els seus límits i fins i tot la tracció total pot no ser suficient per veure’s una mica aclaparat si ens movem per carreteres secundàries estretes, ja que en un obrir i tancar d’ulls estarem arribant a un altre revolt a, probablement, més velocitat de la que tocaria. Finalment, cal destacar que el seu comportament en entorns urbans és boníssim gràcies a la seva suavitat de marxa però, com és evident, no resulta senzill moure’s per la ciutat amb un cotxe de gairebé cinc metres de longitud i dos d’amplada.
Conclusió
¿És l’e-tron GT el millor cotxe que ha fabricat Audi a la seva història? Personalment trobo que realitzar aquesta afirmació tenint al catàleg de models vehicles com els Sport Quattro, RS2, R8 o RS6 és força agosarat. Amb tot, el que és evident és que l’e-tron GT és un dels millors cotxes de la marca alemanya i penso que si no és el millor és perquè, al meu parer, per ser-ho hauria de disposar d’un sistema de bateries que fos capaç d’augmentar en uns 150-200 quilòmetres l’autonomia, i que pogués reduir el pes total del conjunt per sota dels 2.000 quilos. Quan Audi aconsegueixi crear un e-tron GT amb aquestes característiques (no en som tan lluny) no només estarem davant del seu millor model, sinó d’uns dels millors elèctrics del món. Agressiu, imponent, còmode, tecnològic, segur, equipat, molt potent... i també molt car. El seu preu es de gairebé 110.000 euros, però de ben segur que aquesta xifra no espantarà als seus potencials clients.
- Preu 107.360 euros
- Combustible Electricitat
- Etiqueta ecològica Zero emissions (elèctric)
- Motor Dos motors elèctrics, un a cada eix
- Potència 476 CV i 630 Nm de parell
- Tracció Total (AWD o quattro)
- Mides i pes 4989mm llarg / 1964 ample / 1413 alt. 2351 quilos
- Nota 8/10