Volkswagen ID.4, espai i descarbonització poden anar de bracet
Provem el SUV elèctric de Volkswagen, un vehicle cridat a convertir-se en un dels puntals de l’ofensiva elèctrica dels de Wolfsburg
Tot i que fins ara Volkswagen ja oferia alguns vehicles elèctrics com els e-Up!, e-Golf o el flamant ID.3 que vam poder provar fa alguns mesos, l’ID.4 és la gran aposta guanyadora de la marca en el segment dels cotxes elèctrics, ja que aquest és el cotxe que creu que ajudarà a consolidar el grup com un gran fabricant de vehicles elèctrics. D’entrada, és un vehicle d’estil SUV o totcamí, la carrosseria de moda entre els compradors europeus, asiàtics i nord-americans. En segon lloc, hem de recordar que aquest és un vehicle elèctric, amb autonomies homologades d’entre 340 i 510 quilòmetres, i aquestes xifres ja comencen a justificar l’elecció d’un vehicle elèctric com a company de viatge. I en darrer lloc, però no menys important, cal destacar que aquest ID.4 ofereix molt d’espai en el seu interior, amb un maleter de 543 L de capacitat i cap mena d'estretor per als ocupants de les places posteriors.
Un vehicle útil
El que Volkswagen ha volgut crear amb aquest ID.4 és un vehicle elèctric útil, polivalent en ús urbà i també per fer escapades de cap de setmana sense haver de patir (gaire) per la seva autonomia. Basat en la plataforma MEB del grup Volkswagen, l’ID.4 és el germà bessó del ja conegut Skoda Enyaq, que també vam poder provar no fa gaire, i també ho és del Cupra Born, que encara no hem pogut provar i que tot just aterra aquests dies al nostre mercat.
A diferència del Volkswagen ID.3 o de l'esmentat Skoda Enyaq, aquest ID.4 està pensat per a un mercat global, ja que la marca espera vendre més unitats d’aquest SUV elèctric als Estats Units o a la Xina que no pas al mercat europeu, on els vehicles elèctrics grans (i més cars) tenen menys mercat que no pas els vehicles elèctrics urbans. En l'àmbit estètic també m’atreveixo a dir que aquest ID.4 juga una carta més conservadora que no pas l’Enyaq o el Born, ja que manté l’essència dels prototips ID.Crozz presentats l’any 2017 i que van ser ben acollits pel gran públic. De fet, aquest ID.4 és un cotxe de línies agradables, que vol ser discret i no esdevenir estrident, o el que és el mateix, vol arribar a un públic mainstream per convertir-se en un cotxe per a tot i per a tothom (qui el pugui pagar, s’entén).
Volkswagen ofereix tres nivells d’autonomia i prestacions diferents. La versió d’accés s’anomena Pure, amb una autonomia que pot arribar als 344 quilòmetres i dues potències disponibles equivalents a 149 i 170 cavalls, que proposen tres nivells d’acabats anomenats City o Style. Per sobre del nivell Pure hi trobem els acabats Pro i Pro Performance, amb potències de 177 i 204 CV i autonomies de fins a 522 quilòmetres. Per acabar hi trobem els models 1st, com en el cas de la nostra unitat de prova. Més endavant arribarà una versió GTX de caràcter més esportiu amb un sistema de tracció integral del qual ja us hem parlat en alguna ocasió.
L’ ID.4 1st de la nostra unitat de prova té 204 CV de potència i unes bateries de 77 kWh de capacitat, amb una autonomia teòrica de 500 quilòmetres i un preu base de 58.900 euros, que es poden reduir considerablement en funció de les promocions comercials i les ajudes disponibles de les diferents administracions. Com també passa en els seus germans de gamma ID.3 i el futur ID.5, els interiors d’aquest ID.4 són moderns, ergonòmics i minimalistes, ja que totes les funcions i aplicacions del cotxe es controlen mitjançant les dues pantalles digitals que fan les funcions de quadre d’instruments i de pantalla central tàctil de 10 polzades. Com ja és habitual en els vehicles del grup Volkswagen, disposa d’un selector de llums a la part esquerra de la consola central i no disposa de comandaments físics per al climatitzador o el sistema d’àudio, per bé que sí que respon a les ordres de veu. Tampoc té una palanca convencional de canvi de marxes, sinó un petit joystick giratori, o comandament integrat, a la part posterior dreta del volant que permet seleccionar el mode de conducció, la marxa enrere, la neutra o l'aparcament.
L’altre aspecte que destaca de la nostra unitat de prova són els seus seients específics, elaborats en cuir sintètic i pell girada, que recullen el cos a la perfecció i que integren de sèrie els recolzadors de braços dels seients davanters. Les places posteriors destaquen, com ja dèiem abans, pel seu espai diàfan. En aquest sentit, l’ID.4 destaca per ser un cotxe ben plantejat per sumar quilòmetres en família o amics.
Un vehicle tranquil, eficient i silenciós
El nou ID.4 té quatre modes de conducció o mapa de motor anomenats Eco, Confort, Sport i Individual (que permet ajustar algunes opcions de reglatge per fer-les més adequades a la nostra forma i necessitats de conducció). A més, aquests modes també influeixen en altres aparells que incrementen el consum elèctric del vehicle, com ara l’aire condicionat, que també es pot regular de manera individual.
Un cop en marxa, aquest ID.4 destaca per oferir una conducció tranquil·la, relaxada i silenciosa, molt adient per afrontar trajectes una mica més llargs del que és habitual en els vehicles elèctrics de tall urbà. La posició de conducció és ergonòmica, i un punt elevada, molt característica dels vehicles totcamí o SUV. La direcció del vehicle és molt assistida i el tacte del volant és suau, tou i de reacció ràpida, cosa que, sumada a una suspensió sorprenentment ferma –sense arribar a ser seca o incòmoda–, fa que el nou ID.4 esdevingui un bon aliat per viatjar.
Els 204 CV i 310 Nm de parell del seu motor elèctric s’envien directament a les rodes posteriors, que munten uns neumàtics amb perfil 255/45 al darrere i uns de més modestos 235/50 al davant, sempre amb llandes de 20 polzades. El fet de ser un cotxe de tracció posterior o propulsió permet que les rodes davanteres tinguin més radi de gir i aportin millor maniobrabilitat i agilitat a l'hora de moure's per entorns estrets o estacionar el vehicle.
A hores d'ara ja tenim clar que l’ID.4 és un cotxe ideal per viatjar, i que té totes les qualitats per convertir-se en un primer i únic cotxe, a diferència d’altres models elèctrics urbans com el Zoe o l’Honda e, per exemple. Ara bé, com tots els cotxes elèctrics, ha de carregar les seves bateries de 77 kWh de capacitat per poder afrontar llargs desplaçaments, i aquesta unitat triga entre sis i deu hores a carregar-se del tot en un punt domèstic de 3,7 o 2,3 kW de potència. A això cal sumar-hi el fet que el consum mitjà d’electricitat és més elevat que en altres models, i costarà que en condicions de circulació reals baixi dels 19,5 o 20 kWh/100 km, cosa que limita encara una mica més la seva autonomia teòrica fins als 450 quilòmetres aproximadament.
La gran diferència dels vehicles elèctrics respecte dels de combustió és el fet que són absolutament silenciosos, i que qualsevol so o desajust en un panell de la porta, o un cinturó mal recollit, per exemple, emet un so que esdevé present i audible en el seu interior. Doncs bé, aquest ID.4 mostra una bona qualitat constructiva, ja que no es perceben sorolls en el seu interior un cop entra en funcionament només d’obrir la porta i asseure's al seient. I és que no cal encendre l’ID.4 amb cap botó, el mateix cotxe s’activa al notar la presència del conductor. Només cal seleccionar el mode D o B en el selector, deixar anar el fre i prémer l’accelerador i ja podem iniciar la marxa.
Arribats a aquest punt, i sabent que l’ID.4 és un vehicle amb diversos modes de funcionament i amb un sistema de propulsió o tracció posterior, convé deixar molt clar que aquest vehicle no té cap mena de voluntat d’esdevenir dinàmic, àgil o esportiu. Amb l’ID.4 podrem accelerar bé quan entrem a les rondes de Barcelona o fem un avançament, però en cap cas és un cotxe de tall emocional o esportiu, a diferència d’alguns dels seus rivals, com ara el Ford Mach-e.
Alguns aspectes a millorar
Dèiem abans que Volkswagen aposta molt fort amb la carta de l’ID.4, i objectivament és un bon producte, però que encara té alguns petits detalls que no m’acaben de convèncer del tot en un vehicle de 60.000 euros (tot i que ja sé que hi ha versions d’accés més econòmiques). En primer lloc, continuo sense veure clara l’aposta del grup Volkswagen per uns comandaments molt digitals i que prescindeixen de botons físics. Ja he explicat molts cops que canviar d’emissora, activar els llums antiboira davanters i posteriors els dies de boira espessa o augmentar la intensitat dels ventiladors dels seients posteriors quan els nens tenen calor ens obliga a haver de desviar massa l’atenció del que passa a l’asfalt, i considero que això repercuteix negativament en la seguretat viària. Sí, el nou ID.4 també té ordres de veu, però no sempre són del tot precises ni funcionen del tot bé, i també és cert que té aplicacions que es poden actualitzar a distància gràcies a internet, però tampoc em serveix per millorar l’aposta ergonòmica del grup Volkswagen.
Per últim, tampoc m’ha acabat de convèncer el tacte del pedal del fre tant en mode D convencional com en mode B o de regeneració energètica, ja que l’he trobat un punt imprecís. L’ID.4 és un cotxe gran i pesant, i costa trobar el punt just per poder jugar amb el pedal de fre per aturar bé el vehicle sense sotragades o frenades en sec. En aquest sentit, tot i que es pot circular en mode d’un sol pedal, consideraria més adequat un sistema de frenada un punt més precís.
Conclusió
El nou Volkswagen ID.4 és el primer SUV elèctric de la marca alemanya, un model amb espai i modularitat que vol convertir-se en un vehicle polivalent, capaç de circular per entorns urbans però també per realitzar escapades a certa distància gràcies a la seva autonomia. Un vehicle que, a més, és capaç d’agradar a tothom i que té tots els ingredients per convertir-se en el primer cotxe elèctric global del grup Volkswagen.
- Preu 59.900 euros
- Combustible Elèctric
- Etiqueta ecològica Etiqueta Zero (color blau)
- Motor Elèctric, posició davantera transversal
- Potència 204 CV i 310 Nm de parell
- Tracció Davantera
- Mides i pes 4584mm llarg/ 1852 ample/ 1612 alt. 2.124 quilos
- Nota 7/10