Proves cotxes
Motor  /  Proves 19/06/2022

Volkswagen ID.4, espai i descarbonització poden anar de bracet

Provem el SUV elèctric de Volkswagen, un vehicle cridat a convertir-se en un dels puntals de l’ofensiva elèctrica dels de Wolfsburg

8 min
Volkswagen ID.4

Tot i que fins ara Volkswagen ja oferia alguns vehicles elèctrics com els e-Up!, e-Golf o el flamant ID.3 que vam poder provar fa alguns mesos , l’ID.4 és la gran aposta guanyadora de la marca en el segment dels cotxes elèctrics, ja que aquest és el cotxe que creu que ajudarà a consolidar el grup com un gran fabricant de vehicles elèctrics. D’entrada, és un vehicle d’estil SUV o totcamí, la carrosseria de moda entre els compradors europeus, asiàtics i nord-americans. En segon lloc, hem de recordar que aquest és un vehicle elèctric, amb autonomies homologades d’entre 340 i 510 quilòmetres, i aquestes xifres ja comencen a justificar l’elecció d’un vehicle elèctric com a company de viatge. I en darrer lloc, però no menys important, cal destacar que aquest ID.4 ofereix molt d’espai en el seu interior, amb un maleter de 543 L de capacitat i cap mena d'estretor per als ocupants de les places posteriors.

Un vehicle útil

El que Volkswagen ha volgut crear amb aquest ID.4 és un vehicle elèctric útil, polivalent en ús urbà i també per fer escapades de cap de setmana sense haver de patir (gaire) per la seva autonomia. Basat en la plataforma MEB del grup Volkswagen, l’ID.4 és el germà bessó del ja conegut Skoda Enyaq, que també vam poder provar no fa gaire , i també ho és del Cupra Born, que encara no hem pogut provar i que tot just aterra aquests dies al nostre mercat.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4

A diferència del Volkswagen ID.3 o de l'esmentat Skoda Enyaq, aquest ID.4 està pensat per a un mercat global, ja que la marca espera vendre més unitats d’aquest SUV elèctric als Estats Units o a la Xina que no pas al mercat europeu, on els vehicles elèctrics grans (i més cars) tenen menys mercat que no pas els vehicles elèctrics urbans. En l'àmbit estètic també m’atreveixo a dir que aquest ID.4 juga una carta més conservadora que no pas l’Enyaq o el Born, ja que manté l’essència dels prototips ID.Crozz presentats l’any 2017 i que van ser ben acollits pel gran públic. De fet, aquest ID.4 és un cotxe de línies agradables, que vol ser discret i no esdevenir estrident, o el que és el mateix, vol arribar a un públic mainstream per convertir-se en un cotxe per a tot i per a tothom (qui el pugui pagar, s’entén).

Detall de les llandes de 20 polzades
Les manetes de la porta s'integren a la carrosseria per millorar el coeficient aerodinàmic

Volkswagen ofereix tres nivells d’autonomia i prestacions diferents. La versió d’accés s’anomena Pure, amb una autonomia que pot arribar als 344 quilòmetres i dues potències disponibles equivalents a 149 i 170 cavalls, que proposen tres nivells d’acabats anomenats City o Style. Per sobre del nivell Pure hi trobem els acabats Pro i Pro Performance, amb potències de 177 i 204 CV i autonomies de fins a 522 quilòmetres. Per acabar hi trobem els models 1st, com en el cas de la nostra unitat de prova. Més endavant arribarà una versió GTX de caràcter més esportiu amb un sistema de tracció integral del qual ja us hem parlat en alguna ocasió .

Detall del quadre de comandaments
Detall del quadre de comandaments

L’ ID.4 1st de la nostra unitat de prova té 204 CV de potència i unes bateries de 77 kWh de capacitat, amb una autonomia teòrica de 500 quilòmetres i un preu base de 58.900 euros, que es poden reduir considerablement en funció de les promocions comercials i les ajudes disponibles de les diferents administracions. Com també passa en els seus germans de gamma ID.3 i el futur ID.5, els interiors d’aquest ID.4 són moderns, ergonòmics i minimalistes, ja que totes les funcions i aplicacions del cotxe es controlen mitjançant les dues pantalles digitals que fan les funcions de quadre d’instruments i de pantalla central tàctil de 10 polzades. Com ja és habitual en els vehicles del grup Volkswagen, disposa d’un selector de llums a la part esquerra de la consola central i no disposa de comandaments físics per al climatitzador o el sistema d’àudio, per bé que sí que respon a les ordres de veu. Tampoc té una palanca convencional de canvi de marxes, sinó un petit joystick giratori, o comandament integrat, a la part posterior dreta del volant que permet seleccionar el mode de conducció, la marxa enrere, la neutra o l'aparcament.

Detall dels seients davanters i posteriors