Motor Proves cotxes

Prova del Ford Kuga Active 2025: confort i equilibri amb aspecte aventurer

Esbrinem si el SUV de la marca americana continua sent una bona alternativa a la competència, especialment a la que arriba de la Xina

Prova del Ford Kuga Active 2025: confort i equilibri amb aspecte aventurer
8 min

En un moment en què les marques tradicionalment consolidades a Europa comencen a estar cada cop més qüestionades i en què els fabricants xinesos s'obren pas a tota velocitat a occident, convé aturar-se i donar una ullada a quins productes continuen oferint les marques "de tota la vida" per veure si encara són competitives en comparació amb els nous vehicles que estan arribant. I la veritat és que un dels fabricants que millor ha sabut conservar l'equilibri a la seva gamma ha estat Ford, tot i que el preu a pagar ha sigut força elevat.

I és que efectivament, la marca de l'oval conserva al seu catàleg cotxes com el Puma, el Kuga, el Focus o l'incombustible Mustang, però tot plegat ha estat possible a canvi del sacrifici de models tan mítics com el Fiesta o el Mondeo. Sigui com sigui, la moda SUV mana i un dels cotxes que millor relació qualitat/preu ofereix a la marca americana és el Kuga. És per aquest motiu que hem volgut posar-nos al volant de la versió més actualitzada associada al motor microhíbrid de 2.5 litres i 183 CV, per tal de comprovar si val els 31.612 euros que Ford demana pel model d'accés.

El Ford Kuga té un preu base superior als 31.000 euros

Un disseny inconfusible i amb un toc aventurer

La imatge del Ford Kuga sempre ha estat vinculada a la del Focus, ja que es podria considerar com la versió SUV del model compacte. Però en aquesta darrera entrega la marca de l'oval ha volgut diferenciar el seu tot camí atorgant-li un aspecte més robust i imponent, especialment si l'associem a l'acabat Active X com el que la unitat que il·lustra l'article. Un acabat que, com acostuma a passar a la marca, aposta més per l'estètica que no per la funcionalitat introduint elements com les motllures que imiten l'alumini, els plàstics negres a la part inferior dels para-xocs i les insígnies identificatives.

A la part frontal Ford s'ha sumat a la moda de connectar les òptiques entre sí, però en aquesta ocasió ho fa a través d'una tira LED que recorre la part superior de la graella frontal. Tot plegat acompanyat per un para-xocs que integra els llums antiboira i pel nou logotip de la marca ben present al centre.

La part davantera s'apunta a la moda actual amb una graella enorme i un feix de llum LED
Les sortides d'escapament son reals, un fet cada cop menys habitual

Pel que fa a la vista lateral, aquí és on millor es pot veure que, tot i que en principi el Kuga sempre ha pertangut al segment dels SUV compactes (el C), amb 4,64 metres de longitud realment està més a prop dels SUV de segment D. Sigui com sigui, els elements més distintius de la vista de perfil són les llandes (de 20 polzades a la nostra unitat) i el color Verd Bursting, així com elements com les barres del sostre i els retrovisors en color negre.

La part posterior és la que més s'assembla al Focus, especialment gràcies als pilots de disseny convencional. Rematen el conjunt l'aleró situat a la part superior de la porta del maleter i la doble sortida d'escapament real, un element cada cop més car de veure al segment.

Amb una longitud de 4,64 metres, està més a prop del segment D que no pas del C

Aposta decidida per la tecnologia i la connectivitat, amb bon espai interior

No vull dir que l'interior del Kuga 2025 sigui pitjor que el del model anterior, perquè no és exactament així. Però sí que vull dir que m'agradava més la distribució del model precedent que la de l'actual, com a mínim pel que fa a la presència de botons físics. I és que, tot i que l'aspecte general de l'interior del model present sigui molt similar, Ford ha incorporat les darreres evolucions en matèria de tecnologia i connectivitat... de manera que ara les pantalles són més grans i s'ha reduït la quantitat de botons reals. I això, com he dit molts cops, no m'acaba de fer el pes.

La culpa és principalment de l'increment de mida de la pantalla central, que passa de les 8 a les 13,2 polzades. I com que ara ocupa més espai, ha passat a integrar els comandaments del sistema de climatització a la part inferior. Això, a més, també ha provocat que el sistema multimèdia perdi alguns botons i, els que manté, estiguin situats més avall. Sigui com sigui, resulta senzill acostumar-se a la nova distribució i el nou sistema de connectivitat SYNC 4 és força intuïtiu, podent connectar fins a dos telèfons alhora sense fils.

El quadre de comandaments aposta decididament per la tecnologia amb la introducció de pantalles de majors dimensions
El seients davanters disposen de la certificació AGR, que en garanteix la comoditat

Tot plegat es veu complementat per una altra pantalla de 12,3 polzades per a la instrumentació digital i per la informació complementària que ens arriba a través del Head-Up Display, així com pels serveis connectats d'Alexa Built-in, pel control per veu o per la connectivitat 5G. A la part baixa del quadre de comandaments hi trobem accessos directes a l'assistent d'aparcament o als modes de conducció, mentre que el selector del canvi es troba a la part inferior de la consola central en forma de ruleta.

Un aspecte que destaca positivament de l'interior del Ford Kuga és la qualitat dels materials i el confort dels seients, que disposen de certificació AGR, ajustament electrònic i fins i tot calefacció. A més, a les places posteriors l'espai resulta molt més que suficient a totes les cotes, un fet esperable si ens fixem en les mides exteriors del vehicle, però que igualment és d'agrair a l'hora de fer viatges llargs. En qualsevol cas, el fet més destacable d'aquests seients és que són lliscants, i es poden desplaçar en 15 centímetres per augmentar l'espai per als ocupants o incrementar la capacitat del maleter, que pot ser de 395 litres en la posició menys favorable i de 536 en la de màxim espai.

Més pantalla, i per tant menys botons físics... és la tendència actual
A les places posteriors l'espai tant per a les cames com per al cap és molt bo gràcies a la seva longitud exterior

Motor de 183 CV amb tracció total i un consum contingut

Com acostuma a passar en gairebé totes les actualitzacions que les marques europees fan als seus models, el Kuga ja no està disponible amb motors dièsel però sí que es pot escollir amb diversos tipus d'electrificació. La versió d'accés a la gamma és un motor de combustió EcoBoost d'1.5 litres i 150 CV que està lligat a una caixa de canvis manual de sis velocitats, però a partir d'aquí tot el que queda està electrificat d'una manera o l'altra.

La versió microhíbrida (també anomenada PHEV) es pot escollir amb tracció davantera i 180 CV o amb tracció total i 183 CV. I just per sobre hi trobem el motor híbrid endollable, que entrega 243 CV i anuncia una autonomia elèctrica de fins a 69 quilòmetres. Però per a aquesta prova hem escollit el motor FHEV més potent, l'únic de la gamma que pot disposar de tracció a les quatre rodes.

El motor d'aquesta versió genera 183 CV de potència i disposa de tracció total
Es pot viatjar sense problemes gràcies al seu maleter de fins a 536 litres

El motor de combustió d'aquesta versió és un bloc atmosfèric de 2.5 litres i quatre cilindres que genera una potència de 129 CV i un parell motor de 200 Nm. Per acompanyar la seva força rep l'ajuda d'un altre motor elèctric de 125 CV i 230 Nm de parell, alimentat per una bateria d'1,1 kWh de capacitat que facilita que, en conjunt, la potència combinada sigui de 183 CV. Amb aquestes xifres el Kuga no és un cotxe especialment ràpid, però es defensa amb unes prestacions correctes i una acceleració de 0 a 100 km/h en 8,3 segons.

Però tal vegada l'aspecte més rellevant d'aquest cotxe sigui el consum, un fet destacable si tenim en compte que el canvi de marxes és de tipus CVT. I és que, al contrari del que es podria pensar a causa del canvi, del pes (1.765 quilos) i del motor gasolina atmosfèric, el Kuga FHEV de 183 CV amb tracció total homologa una despesa de tan sols 5,8 litres que, tot i que en condicions normals només s'aconsegueix quan circulem per ciutat fent servir el màxim temps possible la bateria, el cert és que no està tan lluny de la realitat.

El seu rendiment és correcte i el consum es mostra molt competitiu, amb una despesa propera als sis litres
Els modes de conducció ens permeten fins i tot aventurar-nos fora de l'asfalt

Durant la prova vam poder comprovar que circulant per carretera és possible baixar dels sis litres sense problemes, i només és a l'autopista on el consum puja per sobre dels 6,5 litres. Sigui com sigui, el consum combinat pot ser de poc més de sis litres, una xifra realment bona per a un cotxe d'aquestes mides i pes.

Al volant, un cotxe còmode i molt equilibrat

El Ford Kuga no té pretensions esportives, i tot i que la part elèctrica ajuda a millorar la resposta de l'accelerador la veritat és que és un cotxe pensat per a afrontar llargs viatges amb la màxima comoditat possible. De fet, fins i tot en aquesta versió microhíbrida el més recomanable és situar el selector de canvis a la posició "L" per augmentar el nivell de frenada regenerativa, carregar així la bateria i estalviar tant combustible com sigui possible.

La versió active introdueix alguns detalls de disseny específics
El preu d'aquesta unitat és superior als 36.000 euros

En qualsevol cas, el selector de modes de conducció ens permet escollir entre els programes ECO, Normal, Sport i Lliscant, afegint-hi la versió Active el mode Pista. Es tracta d'un programa optimitzat per a circular fora de l'asfalt, un detall interessant en una versió com aquesta, de tracció total, i que no és que estigui pensada per a practicar conducció off-road, però que es defensa molt millor que altres SUV amb més aspecte de tot terreny però menys elements funcionals orientats cap a la conducció 4x4.

Conclusió de la prova del Ford Kuga FHEV 2025

No hi ha dubte, Ford és una de les marques occidentals que millor ha fet els deures, de manera que els seus productes continuen sent molt competitius i estan preparats per resistir la nova competència asiàtica. Malgrat tot, encara tenen un escull important: el preu. I és que la versió d'accés del Kuga supera els 31.000 euros, però el model microhíbrid amb tracció total i acabat Active que hem estat provant té un preu amb descomptes de 36.949 euros, una xifra que no és escandalosa en comparació amb molts dels seus rivals, però que resulta elevada enfront de la competència xinesa. Sigui com sigui, gairebé dues dècades després de l'aparició de la primera generació el Ford Kuga continua sent un SUV polivalent, pràctic i, ara més que mai, eficient i tecnològic.

stats