Audi Q7 60 TFSIe: alternativa híbrida endollable en format SUV
Ens posem al volant d'un dels SUV més populars de la marca alemanya, que en aquesta versió té una potència de 462 CV
L'Audi Q7 és un cotxe que coneixem de primera mà a l'Ara Motor. Fa gairebé sis anys vam tenir l'ocasió de provar-lo associat a una mecànica híbrida endollable (aleshores anomenada e-tron) i ara hem volgut tornar a posar-nos al volant de la motorització equivalent però associada a la versió més recent del model alemany. Sí, pot semblar que a nivell estètic la versió del 2015 hagi canviat poc respecte l'actual, però el cert és que Audi ha centrat els canvis principals del Q7 en la digitalització interior i en el rendiment dels seus propulsors.
I és que cal tenir present que l'Audi Q7, que va arribar al mercat l'any 2006, ha destacat per mantenir una línia de disseny constant malgrat el pas del temps i per oferir una habitabilitat interior realment destacable. Bé, i també per estar disponible amb mecàniques gasolina molt potents, versions electrificades i fins i tot un motor V12 dièsel que, si en el seu moment semblava una idea esbojarrada, avui en dia és una veritable peça de museu. Sigui com sigui, l'època dels enormes motors dièsel ja queda enrere i ara els fabricants aposten per introduir mica en mica l'electrificació als seus models. I com que el model que avui ens ocupa no és pas una excepció, donem pas tot seguit a la prova de l'Audi Q7 60 TFSIe.
DISSENY EXTERIOR
L'Audi Q7 sempre ha destacat per ser un cotxe robust i contundent, tal vegada el model que més s'apropa al concepte de 4x4 pur de la marca alemanya. Amb tot, a la pràctica aquest vehicle està força lluny de poder ser considerat com un veritable totterreny... però el disseny corpulent es manté en l'actual generació perquè cal tenir present que no deixa de ser un redisseny del model que va ser presentat l'any 2015.
Així, l'Audi Q7 respon a la perfecció a la definició de SUV. La vista frontal està protagonitzada per una graella octogonal anomenada Singleframe que incorpora al seu interior els sensors i radars dels assistents a la conducció, la càmera de visió frontal i la inscripció "quattro". A banda i banda hi trobem les òptiques, que en aquesta unitat disposen de tecnologia LED HD Matrix amb llum làser. Un sistema que, dit sigui de pas, només resulta recomanable si tenim previst realitzar molts quilòmetres de nit.
La unitat que il·lustra l'article està associada a l'acabat esportiu S-Line, que incorpora unes entrades d'aire davanteres sobredimensionades, detalls en color negre brillant repartits per la carrosseria i unes llandes de 21 polzades amb pinces de fre de color vermell. I ja que parlem de les llandes, aquest és l'element més destacable de la vista lateral juntament amb les barres del sostre, el color vermell Mart i els passos de roda pintats en el color de la carrosseria, ja que Audi ha optat per dissenyar un cotxe senzill però efectiu i que no vol amagar la seva categoria SUV amb invents de tipus cupè.
A la vista posterior es manté la clàssica disposició del Q7 original, amb una porta del maleter enorme amb accionament elèctric de sèrie, uns pilots LED que estan connectats entre sí (però no per un feix de llum, sinó per una tira cromada), un para-xocs que integra uns llums auxiliars i unes motllures que simulen les sortides d'escapament. També hi destaca l'aleró posterior i la inscripció de model. I abans de passar a parlar de l'interior, un repàs a les mides del vehicle: 5,06 metres de longitud, 1,97 d'amplada i 1,74 d'altura, amb una distància entre eixos de 2,99 metres. En efecte, no estem davant d'un cotxe petit sinó més aviat d'un transatlàntic.
DISSENY INTERIOR
Des de fa uns quants anys (fins i tot dècades) es produeix un fenomen força curiós al món del motor: els interiors dels cotxes canvien entre marques, però son tots gairebé idèntics en un mateix fabricant. Això té com a conseqüència que sigui complicat diferenciar a simple vista l'interior d'aquest Q7 amb el de l'Audi Q8 que vam provar fa uns mesos. I fins i tot resulta molt similar al de models com l'Audi A6 o l'A7.
Però al mateix temps aquest fet provoca que les marques centrin els seus esforços a dissenyar un habitacle gairebé perfecte, ja que cometre errades en aquest apartat els hi podria provocar pèrdues milionàries. I Audi, que de tecnologia i sofisticació en sap un munt, no ha comès gairebé cap errada a l'hora de plantejar com havia de ser l'interior dels seus models més luxosos. Aquest Q7 destaca per la disposició lògica de tots els comandaments, per la qualitat dels materials i per l'elevada presència de la digitalització.
Es poden comptar un total de tres pantalles: la primera, situada just darrere del volant, correspon a la de la instrumentació digital Audi Virtual Cockpit i és de 12,3 polzades. La segona, ubicada a la part superior de la consola central, és de 10,1 polzades i integra l'accés directe a tots els sistemes multimèdia del vehicle, així com a menús específics referits a la conducció híbrida o elèctrica que ofereix aquesta versió del Q7. I la tercera, situada just a sota de la segona, és de 8,6 polzades i ens permet accedir a funcions referents al sistema de climatització, a la regulació i la calefacció dels seients o el volant, a l'assistent d'aparcament i al mode de conducció elèctric.
La qualitat d'imatge que proporcionen tots els monitors és fantàstica, així com la resposta tàctil i la fluïdesa dels menús. Amb tot, tant la pantalla central com especialment l'auxiliar son propenses a patir els reflexos de la llum. D'altra banda, el que no m'acaba de fer el pes és que Audi hagi optat per atapeir l'habitacle del famós i polèmic material Piano Black, present a les portes, a tota la consola central i al quadre de comandaments. Quan està net i és nou la seva imatge és molt elegant, però es ratlla amb facilitat i és molt propens a embrutar-se. Si és possible, millor escollir materials alternatius com la fusta o l'alumini.
Quant a equipament, l'Audi Q7 disposa d'una quantitat gairebé infinita d'elements multimèdia, de confort, o d'assistència a la conducció. Destaca l'assistent d'aparcament amb càmera 360º, l'equip de so signat per Bang&Olufsen, la suspensió adaptativa, el sistema de navegació adaptat a la conducció híbrida, els llums Matrix LED, l'entapissat de cuir i Alcantara o els seients esportius, entre d'altres.
HABITABILITAT
Un cotxe de 5,06 metres de longitud que té una distància entre eixos de gairebé tres metres ha d'oferir una molt bona habitabilitat sí o sí. I evidentment, l'Audi Q7 no és pas una excepció. La versió híbrida endollable només està disponible en configuració de cinc places, però a diferència del que és habitual en la majoria de cotxes (independentment del segment), aquí tots els seients son perfectament vàlids per a realitzar viatges llargs. Resulta evident que a les places davanteres el confort és molt elevat, però és que a les posteriors tres adults també poden viatjar amb comoditat i amb un espai més que suficient tant per a les cames com per al cap gràcies a la disposició 35-30-35 dels seients.
Uns seients que, dit sigui de pas, poden desplaçar-se longitudinalment per millorar la capacitat del maleter o augmentar l'espai interior. I si passem pròpiament al maleter, aquest té una capacitat de 650 litres ampliables fins a 1.835 si abatem els seients posteriors, però la presència de les bateries del sistema híbrid ocasiona que no sigui possible emmagatzemar cap objecte al doble fons del maleter de qualsevol altre Q7 de combustió.
MOTOR
Sí, l'Audi Q7 ha rebut alguns canvis respecte el model que va ser presentat l'any 2015 i el seu interior és ara més tecnològic... però la principal raó de ser de la versió 60 TFSIe d'aquesta prova és el que amaga sota el capó. Més enllà de saber si aquest és el tipus d'hibridació més adient o no per a aquest model, el cert és que Audi ha optat per una solució a mig camí entre la hibridació tradicional (que podria quedar un pèl justa en un vehicle així) i l'electrificació total. Així, el conjunt motriu del Q7 60 TFSIe està format per un motor gasolina V6 de 3.0 litres i un altre propulsor elèctric.
El primer entrega una potència de 340 CV entre les 5.200 i les 6.400 revolucions, així com un parell de 450 Nm entre les 1.340 i les 5.300 voltes. Per la seva banda, el segon és un motor síncron d'excitació permanent amb una potència de 128 CV i un parell de 350 Nm. Quan tots dos propulsors funcionen alhora la potència total és de 462 CV i el parell màxim arriba als 700 Nm. Pel que fa a la bateria del motor elèctric, es tracta d'un mòdul de 17,3 kWh que és capaç de fer circular l'Audi Q7 fins a una velocitat màxima de 135 km/h i registrar una autonomia màxima homologada de 42 quilòmetres, suficients per obtenir l'etiqueta 0 de la DGT.
Com passa a qualsevol model híbrid endollable, és possible circular sense carregar mai la bateria i fent servir només el motor de combustió en mode híbrid (per això l'etiqueta 0 en aquests models és tan polèmica). Però si optem per carregar-la i moure'ns tant com sigui possible en mode 100% elèctric, convé tenir present que mitjançant un endoll normal de 2,3 kW tardarem unes vuit hores, temps que es veu reduit fins a les 2,5 hores si fem servir un endoll de 7,4 kW. A més, podem programar la càrrega de la bateria mitjançant l'aplicació MyAudi per tractar d'aprofitar les tarifes més favorables pel que fa al preu de la llum.
DINAMISME
No estem davant d'un cotxe lleuger ni esportiu, però contra tot pronòstic sí que es mostra notablement àgil. Amb tot, l'Audi Q7 60 TFSIe d'aquesta prova s'ha mostrat com el cotxe ideal per a viatjar amb comoditat i per estalviar combustible a l'hora de moure'ns per entorns urbans o en desplaçaments que no superin els 40 quilòmetres diaris. Com és d'esperar en un cotxe així, l'aïllament acústic i el confort de marxa són magnífics, fet que es veu maximitzat pel fet que el cotxe inicia la marxa sempre que pot en mode completament elèctric.
De fet, Audi ofereix en aquest model els tradicionals modes de conducció de qualsevol Q7 i uns modes elèctrics específics. Els primers són els clàssics Efficiency, Auto, Confort, Dynamic i Individual, que modifiquen el comportament dinàmic del vehicle. Per la seva banda, els segons són força més interessants perquè ens permeten estalviar combustible o prioritzar el funcionament del motor de combustió en funció de les nostres necessitats.
En aquest cas haurem de fer servir el botó EV de la pantalla auxiliar per poder obrir un menú a la pantalla principal que ens permetrà escollir entre els modes Hybrid i EV. El segon fa que el cotxe es mogui únicament en mode elèctric sempre que tingui bateria disponible, mentre que el primer actua com un híbrid normal i disposa de dues funcions extra.
Si seleccionem el mode Auto Hybrid el cotxe farà un ús intel·ligent de la bateria, mentre que si seleccionem Battery Hold adaptarà el motor de combustió per a evitar pèrdues en la càrrega i així poder moure's en mode elèctric més endavant. Finalment, el mode Battery Charge fa servir el motor de gasolina com a generador d'electricitat per a la bateria, però evidentment és una funció molt menys eficient que la de connectar el vehicle a un endoll.
Les dades de consum d'aquest Audi Q7 60 TFSIe son molt variables. La marca homologa una despesa de tan sols 3,2 litres cada 100 quilòmetres, però això pot ser real o fals en funció de la nostra conducció, la càrrega de la bateria i el mode de conducció que seleccionem. Si iniciem la marxa amb la bateria al 100% la despesa de combustible serà de zero litres durant els primers 30-40 quilòmetres, i a partir d'aleshores el cotxe es comportarà com un híbrid convencional i podrà consumir prop de 10 litres. I si no carreguem mai la bateria i fem servir sempre el cotxe en mode híbrid, la xifra pot augmentar encara més si la nostra conducció és agressiva. Al final cal tenir present que en aquestes circumstàncies estarem davant d'un SUV de cinc metres, motor gasolina de 340 CV i un pes de més de 2.500 quilos...
Això sí, a nivell dinàmic aquest pes no es deixa notar en excés. Evidentment no podem comparar aquesta versió amb l'agilitat de l'Audi SQ7, però es defensa a les carreteres secundàries i fins i tot resulta còmode (que no pràctic) a la ciutat. Amb tot, l'àmbit preferit d'aquest cotxe és una barreja entre la carretera, l'autopista i una mica de ciutat, aconseguint així consums baixos i un confort de marxa excepcional.
CONCLUSIÓ
L'Audi Q7 60 TFSIe d'aquesta prova ha deixat clar que és un cotxe fantàstic, però que està destinat a un públic molt concret. A nivell de disseny, qualitat d'acabats, equipament i habitabilitat és tan recomanable com qualsevol altre versió. I això vol dir que és molt recomanable, ja que malgrat la seva veterania continua sent un dels millors SUV del mercat. Ara bé, a nivell de conducció és important plantejar-se si aquesta versió és la que necessitem o no. Audi ha concebut aquest model per a totes aquelles persones que puguin carregar el cotxe a casa, realitzin un màxim de 40 o 50 quilòmetres diaris i vulguin viatjar esporàdicament amb un nivell de confort excepcional. Si aquest no és el nostre cas, resulta molt més recomanable una versió de combustió tradicional o un altre model elèctric. I com no podia ser d'una altra manera, el seu preu tampoc és baix: des de 94.660 euros.
- Preu 94.660 euros
- Combustible Gasolina + elèctric
- Etiqueta ecològica Etiqueta 0
- Motor 3.0 V6 gasolina + elèctric
- Potència 462 CV i 700 Nm
- Tracció Total
- Mides i pes 5063mm llarg / 1970 ample / 1739 alt. 2.535 quilos
- Nota 7,5/10