Ford Kuga PHEV: endollable, assenyat i estalviador
Provem la primera versió híbrida endollable del Kuga, un model ecològic que ofereix un bon confort de marxa i consums de carburant realment continguts
Després del gran èxit comercial que han suposat les dues primeres generacions del Kuga, Ford va presentar ara fa un parell d’anys la tercera generació del Kuga, el seu SUV estrella que ja ha superat en vendes tòtems de la marca de l’oval com ara el Mondeo o el Focus, entre d'altres.
El nou Kuga evoluciona en la seva tercera generació cap a formes més sublims i un disseny més esportiu, hereu dels actuals Focus i Fiesta, i s'adequa als paràmetres dels clients del segment, que demanen cotxes amb aparença elevada i un disseny més o menys dinàmic i juvenil, prioritzant el confort en ciutat i carretera a les seves capacitats fora de l’asfalt, motiu pel qual es converteix en un cotxe menys SUV i més crossover.
En aquest sentit es pot comprendre fàcilment que el nou Kuga sembli una versió elevada del Focus, més que un totcamí amb tots els ets i uts. I és que, més que semblar-ho, ho és: el nou Kuga utilitza la plataforma modular C2 de Ford, estrenada pel nou Focus, que permet que aquesta tercera generació del Kuga sigui uns 90 kg més lleugera que la seva predecessora i la seva rigidesa de torsió augmenti un 10%. Més enllà del seu disseny (que no deixa indiferent a ningú), el nou Kuga és també 6 centímetres més llarg, 1,7 més ample i 2 centímetres més baix, i el disseny de la seva calandra variarà en funció de l’acabat del model, com ja passa actualment en el Focus.
Els interiors del Kuga també han evolucionat i ara disposen de més espai a les places posteriors gràcies a l’augment de la batalla o distància entre eixos del vehicle. A més, aquesta segona filera de seients es pot desplaçar longitudinalment per millorar la modularitat interior, per bé que Ford no té previst comercialitzar cap versió amb set places.
Per primer cop amb versions híbrides i híbrides endollables
La nova generació del Ford Kuga presenta mecàniques gasolina, dièsel, dièsel amb sistema mild hybrid, híbrida convencional o HEV i la variant estrella híbrida endollable o PHEV, que és la que hem pogut provar a fons. Aquesta versió híbrida endollable o PHEV del nou Ford Kuga presenta una potència total combinada de 224 CV i una autonomia en mode elèctric de 56 quilòmetres, i les seves bateries de 14,4 kWh de capacitat es poden carregar del tot en un endoll domèstic de fins a 3,6 kW de potència en unes quatre hores i mitja. Gràcies a aquesta autonomia elèctrica el SUV ecològic de Ford rep el distintiu de zero emissions de la DGT, amb els avantatges fiscals que això suposa.
A nivell mecànic el Kuga PHEV o híbrid endollable combina un motor gasolina de quatre cilindres 2.5 Duratec de cicle Atkinson (més eficient) que ofereix 152 CV de potència amb un motor elèctric de 132 CV, que treballen de manera conjunta per oferir els 224 CV de potència que promet la fitxa tècnica del cotxe. Però l’element més innovador i diferencial d’aquesta versió híbrida endollable del Kuga és que el cotxe ens ofereix la possibilitat de seleccionar el funcionament del sistema híbrid per prioritzar el funcionament en mode totalment elèctric, mantenir un funcionament normal o estàndard, o fins i tot prioritzar l’ús del motor de combustió per salvaguardar la càrrega restant de la bateria.
A part del nou híbrid endollable o PHEV de prova, el Kuga també oferirà una versió híbrida convencional que marida propulsors de gasolina i elèctrics i aprofita l'energia cinètica del vehicle. També oferirà un consum mitjà de 5,6 litres, segons Ford. Per acabar la seva oferta ecològica, el nou Kuga tindrà també una versió mild-hybrid que associarà un motor dièsel 2.0 EcoBlue amb un alternador o motor d’arrencada de 48V que també faran servir els actuals Fiesta i Focus i que promet un consum de només 5 litres cada 100 quilòmetres.
Per acabar amb la seva oferta mecànica, el Kuga mantindrà motors gasolina EcoBoost de tres cilindres i 150 CV i dos motors dièsel EcoBlue 1.5 i 2.0 de 120 i 180 CV, respectivament. Tots els models es poden associar a un nou canvi automàtic de vuit relacions amb convertidor de parell i un selector amb quatre modes de conducció anomenats Normal, Eco, Sport i Wet –pensat per a ferms lliscants– que modifiquen l’entrega de potència del cotxe i la gestió dels sensors i sistemes de tracció.
Un SUV molt estalviador
Precisament el tema de l’autonomia i dels consums és un dels detalls més cridaners i rellevants d’aquest Kuga PHEV o híbrid endollable que hem pogut provar a fons. Un cop en marxa he quedat gratament sorprès pels baixos consums de carburant que presenta el cotxe un cop en marxa i amb les bateries carregades, ja que el seu consum en entorns urbans però també per carreteres ràpides i autopistes és realment insignificant, de només 1 o 1,2 litres als 100 quilòmetres. A més, el Kuga PHEV manté un sistema autorecarregable que aprofita l’energia cinètica i les desacceleracions del cotxe, així com els desnivells en baixada per desacoblar el motor tèrmic i carregar les bateries del vehicle, cosa que n'allarga l'autonomia encara una mica més. Encara hi ha més: el Kuga PHEV ofereix un mode de gestió del sistema híbrid que permet carregar les bateries del cotxe reaprofitant part de l’energia del motor de combustió, per després fer servir aquesta energia elèctrica en recorreguts urbans o allà on el conductor cregui convenient, i que s’activa pitjant un botó amb la lletra L integrat al comandament circular que fa les funcions de canvi de marxes.
Un altre aspecte molt interessant de gestió de la bateria i autonomia del cotxe quan estem al volant és el sistema de gestió de les bateries, amb quatre modes o mapes de funcionament anomenats Auto, Now, Later i Charge, i que permeten jugar amb la reserva de l’autonomia elèctrica en funció de si volem prioritzar el funcionament elèctric del vehicle (mode Auto o Now) o si volem reservar part de la càrrega de les bateries (mode Later). El mode Charge, per la seva banda, fa que el motor de combustió enviï part de la potència i energia generada a la càrrega de les bateries, per bé que aquest és un sistema que per si mateix mai podria arribar a carregar del tot les bateries del cotxe.
Ara bé, també cal tenir clar que el Kuga PHEV té una autonomia elèctrica limitada que farà que els consums de carburant augmentin progressivament en funció dels quilòmetres recorreguts. Així doncs, en trajectes més o menys curts o mitjans per carretera ràpida i autopista de menys de 100 quilòmetres, el Kuga PHEV ofereix mitjanes de consum al voltant dels 4,5 o 5 litres de combustible, però al superar aquesta xifra de quilòmetres, i ja amb la bateria totalment descarregada i en un funcionament plenament elèctric, el consum de carburant pot elevar-se al voltant dels 6,5 o 7 litres, una xifra que tampoc resulta escandalosament elevada tenint en compte les dimensions i el pes del Kuga PHEV.
Tot i que la versió híbrida endollable del Kuga és pràcticament igual que la de la resta de models de la gamma des d’un punt de vista de disseny, en el seu interior sí que hi trobem algunes diferències, com ara el comandament giratori que substitueix la palanca del canvi de marxes automàtic, així com algunes funcionalitats del sistema multimèdia del cotxe, que presenta menús addicionals per programar els horaris de càrrega del cotxe aprofitant les hores vall o franges horàries més econòmiques i que també es poden gestionar telemàticament des d’una aplicació per a mòbils i tauletes anomenada FordPass Connect.
Un altre efecte col·lateral de la presència de les bateries de liti del Kuga PHEV sota les places posteriors i el maleter és la pèrdua d’habitabilitat i capacitat del maleter, que en aquesta versió híbrida endollable s’ha de conformar amb una capacitat de 411 litres, prou per a un ús diari però que potser queden un pèl justos en relació a la mida del vehicle.
Tot un Grand Tourer en format endollable
El nostre Kuga PHEV o híbrid endollable disposava del paquet esportiu opcional ST-Line, una variant que compta amb una carrosseria rebaixada, amb suspensió específica d’un tarannà més rígid i recorreguts més curts i una gestió més dinàmica i adaptativa del xassís nord-americà. Ara bé, el que cap paquet esportiu amb una direcció més precisa o unes suspensions més esportives pot amagar és que el Kuga PHEV és un cotxe molt pesant, ja que homologa un pes de 1.844 quilos buit, i és molt fàcil superar les dues tones de pes amb el dipòsit de gasolina ple i un o dos ocupants amb una mica d’equipatge.
En aquest sentit, cal entendre que el seu pes i les seves mides (4,61 metres de llarg, 1,88 d’ample i 1,67 d’alt) no el converteixen precisament en un coet a les carreteres de muntanya. De fet, Ford no ho vol, això: ja disposa de vehicles magnífics com el Fiesta ST per cobrir aquest petit nínxol de mercat. El Kuga PHEV o híbrid endollable és un cotxe de tall familiar, molt pensat per efectuar desplaçaments urbans consumint el mínim combustible possible i permetre fer desplaçaments mitjans o llargs per carretera i autopista amb comoditat i uns consums no gaire elevats en relació a les mides i el pes del vehicle.
Bé és cert que aquesta versió híbrida endollable inclou un últim mode de conducció pensat per circular sobre sorra o neu, a afegir als ja esmentats modes Normal, Eco, Sport i Wet, però tot i aquesta predisposició electrònica convé deixar clar que aquest Kuga tampoc és un gran aventurer, i que li fa certa mandra sortir de l’asfalt. De fet, no deixa de ser un vehicle de tracció davantera amb uns neumàtics de perfil 225/60 i unes fantàstiques llandes de 18 polzades de color titani que mariden a la perfecció amb les pinces de fre pintades de color vermell. No, definitivament aquest Kuga PHEV no és un cotxe que gaudeixi embrutant-se al fang.
A nivell personal, i això és opinió, no puc estar-me de dir que hi trobo a faltar unes lleves integrades al volant o algun sistema que permeti gestionar el canvi automàtic de vuit relacions en mode seqüencial. Possiblement aquest no sigui un punt que els compradors potencials d’un SUV familiar de zero emissions prioritzin, però sí que penso que no està de més donar més opcions de gestió de la potència als usuaris del vehicle, ja que, entre altres coses, això afavoreix la seguretat final.
- Preu 38.765 euros
- Potència 225 CV
- Combustible Gasolina i elèctric (híbrid endollable o PHEV)
- Motor Motor gasolina 2.5 Duratec de 4 cilindres i motor elèctric davanter
- Tracció Davantera
- Mides i pes 4614mm llarg/ 1883 ample/ 1675 alt. 1844 quilos.
- Nota 8/10