Els 10 trams de carretera més perillosos de Catalunya
Un informe de l’AEA (Automobilistes Europeus Associats) assenyala els punts més perillosos de la xarxa viària a Catalunya
L’informe anual de l’AEA (Automobilistes Europeus Associats) ha identificat els trams més perillosos de l’Estat d'acord amb les dades del quinquenni 2019-2023 i que són com a mínim deu cops més elevats que l’índex de perillositat mitjà (IPM). Segons apunta l’informe d’aquesta entitat, el factor humà segueix sent decisiu, però no es pot menystenir l’estat de conservació de les infraestructures, alhora que interpel·la les administracions per executar les actuacions necessàries per al correcte manteniment dels punts quilomètrics més perillosos.
El Pirineu, el punt negre de la xarxa viària catalana
La carretera N-260 o Eix Pirinenc és, amb diferència, la via més conflictiva de Catalunya. Conté sis trams dels deu més perillosos del país. El fet de ser una carretera convencional amb un carril per sentit, amb revolts i desnivells pronunciats i amb una meteorologia sovint adversa fa que aquesta carretera sigui el gran punt negre de la xarxa viària catalana. Crida força l’atenció que els trams compresos entre la collada de Toses i Alp, d’una banda, i el tram entre la Parròquia d’Hortó i Saulet –un tram amb molts revolts i un paisatge molt bonic– de l'altra, concentrin bona part dels punts negres de la xarxa viària catalana. Curiosament, el tram en què aquesta carretera convencional ha estat desdoblada i es converteix en una autovia (A-26, entre Olot i Besalú) l'índex de perillositat mitjà disminueix a valors estàndard o fins i tot inferiors a la mitjana de la resta de la xarxa viària.
Un altre dels punts negres de la xarxa viària catalana és la N-141 a la població aranesa de Bossòst. Aquest és un tram que suporta un volum de trànsit molt gran –especialment pel que fa al trànsit que es dirigeix cap a l’estat francès– amb un disseny de carretera convencional d’un sol carril per sentit i una meteorologia complicada durant bona part de l’any. Per últim, convé destacar la perillositat del tram del quilòmetre 163 de la carretera N-230, a l’entrada de Vielha. Un cop més, el fet de ser una carretera de muntanya, amb un volum de trànsit elevat i una meteorologia desfavorable incideixen en la perillositat d’aquest tram.
-
N-260, Km. 172
A la localitat d’Alp (Cerdanya)
-
N-260, Km. 238
A la Parròquia d’Hortó (Alt Urgell)
-
B-40, Km. 1
A l’alçada d’Abrera (Baix LLobregat)
-
N-260, Km. 237
A la Parròquia d’Hortó (Alt Urgell)
-
N-141, Km. 0
A Bossòst (Val d’Aran)
-
N-260, Km. 277
A l'entrada de Sort (Pallars Sobirà)
-
N-260, Km. 166
A l’alçada de La Molina (Cerdanya)
-
N-260, Km. 66
A l'alçada de Besalú (Garrotxa)
-
N-260, Km. 149
A la collada de Toses (Ripollès)
-
N-230, Km. 163
A Vielha (Vall d’Aran)
Consells de conducció amb pluja, neu i glaç
La concentració de trams perillosos al Pirineu s’explica, també, per la meteorologia adversa durant els mesos d’hivern i les sobtades tempestes d’estiu. En aquest sentit, és molt important preparar el nostre cotxe o moto a consciència revisant l’estat dels líquids del vehicle, dels eixugaparabrises, del sistema d’enllumenat, la bateria i l’estat i la pressió dels pneumàtics. A més, és molt aconsellable muntar directament neumàtics d’hivern a aquelles zones del país on l’hivern és més cru, i practicar com posar les cadenes a les rodes motrius del nostre vehicle.
Un cop en circulació, és molt important tenir clars quatre elements bàsics que redueixen molt el risc de patir un accident. És important respectar la distància de seguretat, evitar moviments sobtats de volant o de manillar, intentar no frenar o accelerar de cop i, sobretot, tenir seny per adequar la velocitat a l’estat de la via i del trànsit, sobretot en condicions meteorològiques desfavorables.