Cotxe elèctric
Motor  /  Proves 30/04/2022

Skoda Enyaq iV, una sorpresa agradable de zero emissions

Provem el ‘crossover’ elèctric txec, probablement el millor cotxe elèctric de tall familiar mai fabricat a Europa

7 min
Skoda Enyaq iV

He de reconèixer que, després de molts anys de provar cotxes, poques vegades n'hi ha algun que em sorprengui i superi les meves expectatives. I ho considero prou important per dir-vos que l’evolució de Skoda en general els últims anys no ha sigut tan espectacular com el gran salt endavant que sí que suposa el nou Enyaq iV, probablement el millor cotxe elèctric europeu que mai he provat, i això ja és dir molt.

Aquest totcamí, que té un nom que s’inspira en el mot gaèlic enya –que significa font de vida–, és el primer elèctric de la marca txeca i de tot el grup Volkswagen i aprofita la plataforma MEB. Amb una llargada de 4,65 metres, se situa entremig dels actuals Karoq i Kodiaq, els altres SUV grans de la marca bohèmia. Però, a diferència dels seus cosins, presenta una imatge més elegant i estilitzada que em recorda la d’un Octavia Combi o de carrosseria familiar.

Enyaq iV
Enyaq iV
Enyaq iV

Estèticament, el SUV elèctric txec es veu poderós i musculat i manté l’essència del disseny dels models més recents de la marca (Kodiaq , Karoq ) i uns interiors minimalistes, ergonòmics, tecnològics i racionals. A més, gràcies a l’absència de mecànica de combustió (motor, transmissió, diferencial...), el nou Enyaq permet obtenir molt d’espai per als ocupants utilitzant una carrosseria més compacta.

A primer cop d’ull ja podem copsar que el disseny general del nou elèctric de Skoda és diferent del dels models de Volkswagen. I, si m'ho permeteu, la qualitat percebuda dels materials utilitzats en l’execució de l'interior, les formes de la carrosseria i el disseny general del cotxe posicionen aquest model per sobre dels altres del grup Volkswagen. A tot això cal sumar-hi uns magnífics 585 litres de maleter, interiors diàfans amb sensació d’amplitud i molt d’espai a les places posteriors per adonar-nos que és un cotxe fet a consciència i que, segons la meva opinió, es posiciona per damunt d’altres models de la gamma.

Un altre dels detalls que més caracteritzen el nou SUV txec és la calandra il·luminada amb 130 díodes de led. Porta per nom Cristal Face, es podrà equipar opcionalment en les versions més potents de la gamma i, a més, farà una coreografia a l’hora d’obrir, tancar o arrencar el cotxe.

Detall de les llandes de 21 polzades
Vista posterior
Vista lateral

Abans de passar als interiors, encara hem de remarcar les llandes de 21 polzades. Un cop dins, la gran qualitat general està presidida per un quadre d’instruments digital, una colossal pantalla tàctil de 13 polzades, un nou sistema d’ordres per veu (Skoda l'ha batejat amb el nom de Laura) i un head-up display amb realitat augmentada; quatre asos, acompanyats per un interior molt ergonòmic, funcional, elegant i un punt minimalista que prescindeix molt dels botons i comandaments convencionals amb un alt grau de qualitat percebuda i digitalització. Permeteu-me que us digui que, si us poseu al volant d’aquest vehicle, us adonareu que no sembla un Skoda, o com a mínim no respon a les idees preconcebudes que en tenim: si bé ja havien evolucionat molt els últims anys, ara fan un pas endavant espectacular.

Tecnològicament, l'Enyaq també incorpora el bo i millor de Skoda, amb sistemes d’ajuda a la conducció, un aplicatiu d’aparcament remot, assistent de maniobra evasiva, alerta de sortida del vehicle que avisa de la presència de vianants o ciclistes, i més ajudes a la frenada o el manteniment de carril que permeten assolir el nivell 2 en l’escala de conducció autònoma.

Una mecànica realment eficient

Skoda ofereix un ventall de potències i autonomies, que inclouen tres bateries i cinc escales de rendiment. El model d’accés a la gamma és l’Enyaq iV 50, amb una bateria de 55 kWh, uns 340 quilòmetres d’autonomia i una potència de 145 CV, mentre que la versió més potent serà l’Enyaq iV RS, amb una bateria de 80 kWh de capacitat que li permeten una autonomia de 460 quilòmetres i una potència de 300 CV gràcies a l’acció de dos motors elèctrics (un sobre cada eix).

Detall de la mecànica elèctrica i la barra estabilitzadora

El nostre model de prova era un Enyaq iV 80 de 204 CV (150 kW) i 310 Nm de parell amb la línia d’equipament Sportline i unes bateries de 82 kWh de capacitat que ofereixen una autonomia en ús real d’uns 410 quilòmetres, per bé que la seva fitxa tècnica en promet 534. I és que la gran diferència d’autonomia teòrica en cicle WTLP i en un ús real és el consum d’electricitat del vehicle, que promet un consum de 16,8 kWh/100 km quan en realitat serà difícil que baixi dels 21,5 kWh/100 km, sobretot si circulem per autopista o autovia, on a una velocitat constant de 120 km/h el consum se situa fàcilment sobre els 24 o 25 kWh/100 km. Convé recordar que és un vehicle de 4,64 metres de llarg i més de dues tones de pes, amb la qual cosa considero fins i tot relativament baixos els consums obtinguts al llarg de la prova.

Si cal destacar-ne alguna cosa un cop en marxa és la qualitat a l’hora de trepitjar el ferm i de fer quilòmetres. A diferència dels Volkswagen ID.3 o ID.4 , Audi Q4 e-tron o Cupra Born del mateix grup VAG, el nou crossover fabricat per Skoda és un vehicle familiar molt apte per viatjar amb un confort, aïllament acústic i aplom absolutament destacables, i en aquest sentit m’ha semblat superior a tots ells. Us ho dic ras i curt, tal com raja: si voleu un cotxe elèctric familiar, és el vostre cotxe.