Comparativa Seat Ibiza vs. Mercedes Classe C
Comparem el popular utilitari català amb la berlina aspiracional més moderna del mercat: val la pena pagar 30.000 euros de més?
30.000 euros separen les versions bàsiques del Seat Ibiza, l’utilitari català per excel·lència, del nou Mercedes-Benz Classe C, tot un prodigi de la tècnica i enginyeria alemanya. A priori una comparativa entre tots dos no té cap mena de sentit, ja que el Classe C és molt millor cotxe que l'Ibiza en qualsevol aspecte. El que volem no és tant comparar dos vehicles -que no es poden comparar en pràcticament res- sinó veure si la diferència de preu entre l'un i l’altre està justificada.
Per fer aquest reportatge podríem haver fet servir qualsevol utilitari amb un preu d’entre 15.000 i 20.000 euros, com un Kia Rio, un Hyundai i20, un Peugeot 208, un Ford Fiesta o un Volkswagen Polo, però hem escollit un Seat Ibiza, un cotxe representatiu del nostre país i la nostra manera d’entendre els cotxes. Per la seva banda, el nou Mercedes-Benz Classe C és la darrera berlina aspiracional amb un preu al voltant dels 50.000 euros en arribar al mercat i completar la santíssima trinitat dels vehicles Premium alemanys juntament amb el BMW Sèrie 3 i l'Audi A4.
Estètica
Potser aquest és el punt més igualat de tots els que analitzem. Les berlines aspiracionals com el Classe C de Mercedes són autèntiques escultures amb rodes, amb carrosseries de tres volums ben definits i unes proporcions harmonioses. De fet, els dissenyadors de cotxes asseguren que les berlines tradicionals i esportives com el Mercedes-Benz Classe C, els BMW Sèrie 3, l'Alfa Romeo Giulia, l'Audi A4, el Jaguar XF, el Peugeot 508 i el Volvo S60, entre d'altres, són els més agraïts a l’hora de treballar.
Els vehicles utilitaris, en canvi, responen a un plantejament i una orientació diferents, però en cap cas això vol dir que estiguin menys treballats. El Seat Ibiza és un bon exemple de vehicle funcional i atractiu, amb un disseny juvenil i alegre. Amb tot, la veritat és que posats l'un al costat de l’altre, el Classe C crida més l’atenció i esdevé centre de totes les mirades, però això significa que aquest aspecte justifiqui per si mateix la diferència de preu entre un model i l’altre.
Potència i consums
El Seat Ibiza té una gamma mecànica de motors gasolina de tres i quatre cilindres i una versió TGI de gas natural, amb potències que es mouen entre els 80 i els 150 CV de la versió FR. Tots ells fan servir un sistema de tracció davantera i només les versions més potents poden anar associades a un canvi automàtic DSG de set relacions. La nostra unitat de prova feia servir el motor 1.0 TSI de 110 CV i tres cilindres.
El Mercedes-Classe C, per la seva banda, fa servir versions microhíbrides o Mild Hybrid amb motors dièsel i gasolina, i també compta amb una versió híbrida endollable. Les potències, en aquest cas, es mouen entre els 163 i els 313 CV. La plataforma del Classe C preveu sistemes de tracció posterior o integral 4Matic, i només disposa de sèrie de canvi automàtic amb convertidor de parell de vuit relacions. La nostra unitat de prova feia servir el motor de gasolina de 204 CV i quatre cilindres.
Curiosament, les emissions i consums reals del Classe C són sorprenentment baixos i força similars als del Seat Ibiza circulant pels mateixos trams a la mateixa velocitat, tot i tenir un cilindre més, mig litre més de cilindrada i unes dimensions i pes superiors a les de l'Ibiza.
Equipament tecnològic
Aquí és on les diferències entre un model i l’altre esdevenen més grans. Tot i que Seat ha fet un gran esforç en millorar la càrrega tecnològica dels seus vehicles amb nous navegadors i pantalles tàctils, quadres d’instruments digitals, sistemes de so d’alta qualitat o elements automatitzats, no es pot comparar amb l’equipament tecnològic del Classe C, que és dels que fa caure d’esquena.
I és que el Classe C incorpora dues grans pantalles, una que fa d’instrumentació digital i una altra que fa de monitor central. La primera és de 12,3 polzades i la segona és una central vertical d'11,9 polzades. Totes dues ofereixen diversos modes de visualització en funció del mode de conducció o de les nostres preferències, i la qualitat dels gràfics és realment espectacular. A més, la quantitat de possibilitats que ofereix el sistema multimèdia MBUX és gairebé infinita, i també disposa de comandaments de resposta hàptica, és a dir, que s’accionen només passant el dit per sobre, sense necessitat de prémer res.
Habitabilitat i confort
Amb un maleter de 455 litres de capacitat, uns entapissats i materials de primera qualitat, disseny ergonòmic dels seients i una fantàstica posició de conducció, el Classe C és un d’aquells cotxes de què costa baixar en arribar al destí. A més les places posteriors són àmplies i confortables, i la qualitat percebuda de l'interior destaca perquè no s'hi sent cap mena de soroll.
El Seat Ibiza, tot i ser un vehicle polivalent, queda molt lluny del caliu i confort que ofereix el seu rival. Bé és cert que aquest utilitari és pràctic i racional, però no destaca per ser el més còmode a l’hora de viatjar ni per oferir tot un arsenal de privilegis als ocupants, especialment a les places posteriors.
Capacitats dinàmiques
Tot i que el Seat Ibiza és un cotxe que tradicionalment ha destacat per tenir aquell toc esportiu, mediterrani i alegre que caracteritza els Seat, es veu superat en tots els registres pel Classe C. I és que la berlina de Mercedes és més dinàmica en carreteres de revolts, però també en autopistes i autovies, i a sobre esdevé més còmode i polivalent per circular per carreteres lentes amb trànsit dens o dins de la ciutat. El Seat Ibiza és un molt bon cotxe, però aquest Mercedes Classe C és el que voldrem conduir en el nostre dia a dia gràcies a la seva polivalència.
També és cert que amb el Seat Ibiza es pot arribar fins a la fi del món, si es vol, i que ens permetrà moure’ns en uns paràmetres de confort, agilitat i prestacions més que acceptables, però les sensacions al volant (o als seients posteriors) del Classe C són manifestament superiors.
Preus
Aquest és el gran punt fort del Seat Ibiza, i per extensió dels vehicles utilitaris en general. I és que pel preu d’un Mercedes-Classe C ens podem comprar dos Ibizes i encara ens sobrarien molts diners per anar de viatge. O pel que costa un Classe C podem comprar un Ateca i un Ibiza, o un León i un Arona, per exemple. Els costos de manteniment, revisions i reparacions entre un vehicle i l'altre també són un element a tenir en compte, i és que no n’hi ha prou amb poder pagar un cotxe: també cal mantenir-lo en bon estat, i tenir clar aquest aspecte en el preu del vehicle.
Conclusió
Queda ben clar que el Mercedes-Classe C és molt millor cotxe que un Seat Ibiza en tot. Això no és cap novetat, i ja ho pot suposar qualsevol persona sense haver de provar els dos cotxes a fons. ¿Vol dir això que la superioritat del Classe C justifica la diferència de preu? Depèn.
I dependrà molt en funció de les nostres necessitats i prioritats. Si podeu comprar-vos un Classe C (o A4, Sèrie 3, Giulia, Arteon, 508 o qualsevol altra berlina de tipus esportiu i aspiracional que hem pogut provar) i sou dels que gaudiu de valent a l’hora de conduir, creieu-me que l’esforç de pagar de més per aquesta mena de vehicles us valdrà la pena. També cal dir que el Classe C o qualsevol berlina aspiracional farà les delícies dels compradors més tecnològics i dels compromesos amb el medi ambient gràcies a les noves versions híbrides endollables que hi ha al segment. Per últim, convé subratllar-ho, també hi juga un paper molt important la qüestió de la imatge social que projecta un vehicle d’aquestes característiques.
En canvi, si volem un cotxe honest, pràctic i que us portarà del punt A al punt B amb comoditat, confort i agilitat suficients, amb un utilitari com el Seat Ibiza n'hi ha més que prou. De fet, hi ha qui tot i poder, no vol gastar-se més diners dels necessaris en un cotxe, i la veritat és que la relació entre preu, producte i qualitat que ofereix un cotxe com el Seat Ibiza és difícil de superar, fins i tot per un producte tan rodó com el Mercedes-Benz Classe C.