Motor Comparativa cotxes

Comparativa Seat Ibiza vs. Mercedes Classe C

Comparem el popular utilitari català amb la berlina aspiracional més moderna del mercat: val la pena pagar 30.000 euros de més?

Classe C i Ibiza, lluita de classes
13/02/2022
6 min

30.000 euros separen les versions bàsiques del Seat Ibiza, l’utilitari català per excel·lència, del nou Mercedes-Benz Classe C, tot un prodigi de la tècnica i enginyeria alemanya. A priori una comparativa entre tots dos no té cap mena de sentit, ja que el Classe C és molt millor cotxe que l'Ibiza en qualsevol aspecte. El que volem no és tant comparar dos vehicles -que no es poden comparar en pràcticament res- sinó veure si la diferència de preu entre l'un i l’altre està justificada.

Per fer aquest reportatge podríem haver fet servir qualsevol utilitari amb un preu d’entre 15.000 i 20.000 euros, com un Kia Rio, un Hyundai i20, un Peugeot 208, un Ford Fiesta o un Volkswagen Polo, però hem escollit un Seat Ibiza, un cotxe representatiu del nostre país i la nostra manera d’entendre els cotxes. Per la seva banda, el nou Mercedes-Benz Classe C és la darrera berlina aspiracional amb un preu al voltant dels 50.000 euros en arribar al mercat i completar la santíssima trinitat dels vehicles Premium alemanys juntament amb el BMW Sèrie 3 i l'Audi A4.

Estètica

Potser aquest és el punt més igualat de tots els que analitzem. Les berlines aspiracionals com el Classe C de Mercedes són autèntiques escultures amb rodes, amb carrosseries de tres volums ben definits i unes proporcions harmonioses. De fet, els dissenyadors de cotxes asseguren que les berlines tradicionals i esportives com el Mercedes-Benz Classe C, els BMW Sèrie 3, l'Alfa Romeo Giulia, l'Audi A4, el Jaguar XF, el Peugeot 508 i el Volvo S60, entre d'altres, són els més agraïts a l’hora de treballar.

Comparació estètica.

Els vehicles utilitaris, en canvi, responen a un plantejament i una orientació diferents, però en cap cas això vol dir que estiguin menys treballats. El Seat Ibiza és un bon exemple de vehicle funcional i atractiu, amb un disseny juvenil i alegre. Amb tot, la veritat és que posats l'un al costat de l’altre, el Classe C crida més l’atenció i esdevé centre de totes les mirades, però això significa que aquest aspecte justifiqui per si mateix la diferència de preu entre un model i l’altre.

Potència i consums

El Seat Ibiza té una gamma mecànica de motors gasolina de tres i quatre cilindres i una versió TGI de gas natural, amb potències que es mouen entre els 80 i els 150 CV de la versió FR. Tots ells fan servir un sistema de tracció davantera i només les versions més potents poden anar associades a un canvi automàtic DSG de set relacions. La nostra unitat de prova feia servir el motor 1.0 TSI de 110 CV i tres cilindres.

El Mercedes-Classe C, per la seva banda, fa servir versions microhíbrides o Mild Hybrid amb motors dièsel i gasolina, i també compta amb una versió híbrida endollable. Les potències, en aquest cas, es mouen entre els 163 i els 313 CV. La plataforma del Classe C preveu sistemes de tracció posterior o integral 4Matic, i només disposa de sèrie de canvi automàtic amb convertidor de parell de vuit relacions. La nostra unitat de prova feia servir el motor de gasolina de 204 CV i quatre cilindres.

Curiosament, les emissions i consums reals del Classe C són sorprenentment baixos i força similars als del Seat Ibiza circulant pels mateixos trams a la mateixa velocitat, tot i tenir un cilindre més, mig litre més de cilindrada i unes dimensions i pes superiors a les de l'Ibiza.

Equipament tecnològic

Aquí és on les diferències entre un model i l’altre esdevenen més grans. Tot i que Seat ha fet un gran esforç en millorar la càrrega tecnològica dels seus vehicles amb nous navegadors i pantalles tàctils, quadres d’instruments digitals, sistemes de so d’alta qualitat o elements automatitzats, no es pot comparar amb l’equipament tecnològic del Classe C, que és dels que fa caure d’esquena.

Detall instrumentació i interiors del Mercedes Classe C.

I és que el Classe C incorpora dues grans pantalles, una que fa d’instrumentació digital i una altra que fa de monitor central. La primera és de 12,3 polzades i la segona és una central vertical d'11,9 polzades. Totes dues ofereixen diversos modes de visualització en funció del mode de conducció o de les nostres preferències, i la qualitat dels gràfics és realment espectacular. A més, la quantitat de possibilitats que ofereix el sistema multimèdia MBUX és gairebé infinita, i també disposa de comandaments de resposta hàptica, és a dir, que s’accionen només passant el dit per sobre, sense necessitat de prémer res.

Habitabilitat i confort

Amb un maleter de 455 litres de capacitat, uns entapissats i materials de primera qualitat, disseny ergonòmic dels seients i una fantàstica posició de conducció, el Classe C és un d’aquells cotxes de què costa baixar en arribar al destí. A més les places posteriors són àmplies i confortables, i la qualitat percebuda de l'interior destaca perquè no s'hi sent cap mena de soroll.

Detalls d'instrumentació i interiors de tots dos cotxes.

El Seat Ibiza, tot i ser un vehicle polivalent, queda molt lluny del caliu i confort que ofereix el seu rival. Bé és cert que aquest utilitari és pràctic i racional, però no destaca per ser el més còmode a l’hora de viatjar ni per oferir tot un arsenal de privilegis als ocupants, especialment a les places posteriors.

Capacitats dinàmiques

Tot i que el Seat Ibiza és un cotxe que tradicionalment ha destacat per tenir aquell toc esportiu, mediterrani i alegre que caracteritza els Seat, es veu superat en tots els registres pel Classe C. I és que la berlina de Mercedes és més dinàmica en carreteres de revolts, però també en autopistes i autovies, i a sobre esdevé més còmode i polivalent per circular per carreteres lentes amb trànsit dens o dins de la ciutat. El Seat Ibiza és un molt bon cotxe, però aquest Mercedes Classe C és el que voldrem conduir en el nostre dia a dia gràcies a la seva polivalència. 

Les capacitats dinàmiques del Classe C són molt superiors a les de l'Ibiza.
Les capacitats dinàmiques del Classe C són molt superiors a les de l'Ibiza.

També és cert que amb el Seat Ibiza es pot arribar fins a la fi del món, si es vol, i que ens permetrà moure’ns en uns paràmetres de confort, agilitat i prestacions més que acceptables, però les sensacions al volant (o als seients posteriors) del Classe C són manifestament superiors.

Preus

Aquest és el gran punt fort del Seat Ibiza, i per extensió dels vehicles utilitaris en general. I és que pel preu d’un Mercedes-Classe C ens podem comprar dos Ibizes i encara ens sobrarien molts diners per anar de viatge. O pel que costa un Classe C podem comprar un Ateca i un Ibiza, o un León i un Arona, per exemple. Els costos de manteniment, revisions i reparacions entre un vehicle i l'altre també són un element a tenir en compte, i és que no n’hi ha prou amb poder pagar un cotxe: també cal mantenir-lo en bon estat, i tenir clar aquest aspecte en el preu del vehicle. 

Conclusió

Queda ben clar que el Mercedes-Classe C és molt millor cotxe que un Seat Ibiza en tot. Això no és cap novetat, i ja ho pot suposar qualsevol persona sense haver de provar els dos cotxes a fons. ¿Vol dir això que la superioritat del Classe C justifica la diferència de preu? Depèn.

I dependrà molt en funció de les nostres necessitats i prioritats. Si podeu comprar-vos un Classe C (o A4, Sèrie 3, Giulia, Arteon, 508 o qualsevol altra berlina de tipus esportiu i aspiracional que hem pogut provar) i sou dels que gaudiu de valent a l’hora de conduir, creieu-me que l’esforç de pagar de més per aquesta mena de vehicles us valdrà la pena. També cal dir que el Classe C o qualsevol berlina aspiracional farà les delícies dels compradors més tecnològics i dels compromesos amb el medi ambient gràcies a les noves versions híbrides endollables que hi ha al segment. Per últim, convé subratllar-ho, també hi juga un paper molt important la qüestió de la imatge social que projecta un vehicle d’aquestes característiques.

Quin és millor? Dependrà molt de les prioritats (i butxaca) de cada comprador.

En canvi, si volem un cotxe honest, pràctic i que us portarà del punt A al punt B amb comoditat, confort i agilitat suficients, amb un utilitari com el Seat Ibiza n'hi ha més que prou. De fet, hi ha qui tot i poder, no vol gastar-se més diners dels necessaris en un cotxe, i la veritat és que la relació entre preu, producte i qualitat que ofereix un cotxe com el Seat Ibiza és difícil de superar, fins i tot per un producte tan rodó com el Mercedes-Benz Classe C.

stats