Motor Mercat

El trist comiat del Ford Focus

El compacte de la marca de l’oval s’acomiada del mercat després de 27 anys i quatre generacions diferents

Ford Focus ST Edition
25/11/2025
2 min

Aquest final d’any del 2025 serà un dels més tristos de la història de Ford, ja que deixarà de fabricar el Focus, el turisme compacte aparegut l’any 1998 i que va revolucionar el mercat posicionant-se per davant de l'Opel Astra, el Renault Mégane i l’etern rei del segment, Volkswagen Golf. Durant els últims 27 anys el Focus ha estat fabricat a la planta alemanya de Saarlouis, fàbrica que també tancarà les portes a final d’any després d’haver prestat serveis ininterrompudament a la marca des de l’any 1966.

El Focus tenia un doble objectiu complicat, el de succeir el Ford Escort i poder fer-se un lloc en el mercat, i va fer-ho de manera espectacular: va conquerir el guardó de Cotxe de l’Any 1999 i es va convertir en el nou referent del segment C europeu. L’any 2004 Ford va presentar la segona generació del Focus, i l’any 2011 en va presentar la tercera, amb uns resultats comercials més que destacables. L’any 2018 Ford va presentar la quarta i última generació del Focus, bastida sobre una plataforma lleugera i eficient, i que també va tenir un bon funcionament comercial. 

Amb més de 12 milions d’unitats venudes a Europa els últims 27 anys, queda clar que el problema del Focus no ha estat mai el seu nivell d'acceptació i de vendes. De fet, el Focus és, a hores d'ara, el tercer model de Ford més venut a Europa, a poca distància del Kuga i del Puma, dos models més moderns que gaudeixen de la benedicció de la marca. El Focus desapareix pel simple fet de prioritzar les inversions de la marca en altres models i segments amb més valor afegit i marge comercial, com el mencionat Kuga, en detriment del Focus o dels també desapareguts Fiesta i Mondeo.

Replegament comercial i enfocament elèctric

El full de ruta de Ford passa per l’electrificació total de la gamma, i el replegament comercial a Europa s’explica en el marc organitzatiu per centrar els esforços i recursos econòmics disponibles en el mercat nord-americà, el feu històricament més potent de la marca de l’oval. De moment Ford no ha anunciat cap substitut per al Focus, tot i que en diversos moments s’ha especulat amb la possible aparició d’un crossover compacte elèctric que prengui el relleu del Focus, per bé que la marca mai s’ha volgut pronunciar sobre aquesta possibilitat.

stats