Proves cotxes
Motor  /  Proves 09/01/2021

Ford Focus Active 1.0 EcoBoost MHEV: aventures amb etiqueta ecològica

Provem la versió crossover del compacte americà, que disposa d’una estètica diferenciada i un motor microhíbrid de 155 CV amb etiqueta ECO i que proposa una fusió perfecta entre híbrid, compacte i SUV

Sergio Domínguez
10 min
Ford Focus Active 1.0 EcoBoost MHEV, la recepta ideal

El Ford Focus no és pas un model desconegut al nostre mercat, ja que la marca americana el va presentar fa més de 20 anys i des d’aleshores s’ha convertit en un dels compactes de referència. Que tingués molt èxit la primera generació podia ser qüestió de sort, i fins i tot podem aplicar aquesta lògica a la segona. Però que quatre generacions i dues dècades després encara sigui un dels millors compactes del mercat no pot ser casualitat o simplement sort.

Ford Focus Active 1.0 EcoBoost MHEV, la recepta ideal

Una de les raons que expliquen l’èxit comercial del Focus és la gran oferta disponible, tant pel que fa a motors com pel que fa a carrosseries. És cert que fa uns anys estava disponible, a més d’amb les carrosseries tradicionals, en format berlina i fins i tot descapotable, però els darrers anys l’enorme oferta SUV ha fet minvar les variants disponibles en la majoria de models compactes. En qualsevol cas, el Focus actual es pot comprar amb carrosseria de cinc portes, en format familiar, en la versió esportiva ST (que vam provar fa uns mesos) i en la versió d’estil crossover que ens ocupa avui, anomenada Active.

Com es pot veure a simple vista no estem parlant d’un SUV com podria ser l’Ecosport, el Puma o el Kuga, sinó que ens trobem davant d’un Focus normal però amb un lleuger aspecte off-road. Sens dubte, un digne rival del Kia XCeed que hem provat recentment a l’Ara Motor. I de fet, el model de Kia és, juntament amb el Subaru XV, dels pocs rivals naturals que té el Ford Focus Active, perquè la majoria de fabricants aposta pel format SUV més que no pas per adaptar els models compactes a l’estètica i les proporcions dels totcamins. Així doncs, té sentit aquest model? Podrà mantenir el bon nivell de vendes del Focus al nostre mercat? Tot seguit mirem d’esbrinar-ho.

DISSENY EXTERIOR

La categoria a la qual pertany el Focus Active no és fàcil de classificar. És un vehicle compacte perquè gairebé no varia la seva grandària respecte el model normal, però al mateix temps té un aspecte que l’acosta al dels vehicles de tipus SUV. És per això que se’l pot incloure en l’apartat dels compactes crossover.

Aquesta versió s'orienta als compradors més aventurers

Aquesta categoria no l’ha inventat pas Ford, però val a dir que històricament a tingut com a principals protagonistes models amb carrosseria familiar. És el cas de les versions Allroad d’Audi, les Scout de Skoda, el Subaru Outback (que també vam provar a l’Ara Motor) o fins i tot el Seat León X-Perience. I per si algú s’ho està preguntant: sí, el Ford Focus Active també està disponible amb la carrosseria familiar, anomenada Sportbreak.

El para-xocs d'aquesta versió és força diferent a la resta de la gamma

Diferenciar estèticament el Focus Active de la resta de la gamma és molt senzill, i només cal fer una ullada al seu frontal per adonar-se que estem davant d’un model diferent. El para-xocs inclou unes insercions plàstiques que imiten l’alumini tant per a la part inferior com per a l’espai que envolta els fars antiboira, i aquest mateix disseny es repeteix tant als faldons laterals com al para-xocs posterior.

Vista posterior

Aquestes proteccions plàstiques (típiques dels SUV) vénen acompanyades per unes llandes de 18 polzades amb disseny específic, uns passos de roda fets en plàstic de color negre i una altura lliure al terra que s’ha incrementat en tres centímetres respecte la versió normal, i que ara és de 16,3 centímetres.

La vista lateral denota les proteccions de baixos, passos de roda i la carrosseria elevada

La resta d’elements són els ja coneguts de qualsevol versió del Focus: il·luminació de tipus led tant als fars davanters com als posteriors, formes musculoses al seu lateral amb una línia de cintura força dinàmica i una doble cua d’escapament força atractiva. Ah, i també inclou una petita inserció a les aletes davanteres que ens delaten que estem davant de la versió Active.

DISSENY INTERIOR

La disposició general del quadre de comandaments del Focus Active no canvia res en comparació amb la resta de versions de la gamma. Les úniques diferències les trobem en la tapisseria que cobreix els seients –que té un disseny específic i incorpora la lletra “A” característica de la versió Active- i en l’aspecte de les insercions de les portes i del quadre de comandaments. Com a dada curiosa, si ens apropem molt a aquestes insercions podrem veure que el seu disseny està protagonitzat per centenars de lletres “A” identificatives del model.

Detall interiors

La resta d’elements, com he dit, no canvien. La pantalla central de 8 polzades està situada en una posició molt elevada i és fàcil de consultar, però no acaba de tenir un disseny completament integrat. Amb tot, la tecnologia SYNC3 de Ford ens permet gaudir d’una connectivitat total amb Android Auto i Apple CarPlay.

Detall quadre comandaments digital

Això sí, aquesta pantalla no és l’única que trobem al seu interior, ja que també destaca la de la instrumentació digital -que disposa de diversos dissenys per a cadascun dels cinc modes de conducció- i la del Head-Up Display, un element que ens ofereix la informació més pràctica de la conducció i ens evita haver de desviar la mirada de la carretera.