Motor Cotxe elèctric

Noruega eliminarà els incentius fiscals al cotxe elèctric

Gairebé tots els cotxes que es venen al país escandinau ja són elèctrics

El pla de Noruega per acabar amb els cotxes dièsel i benzina al 2025
20/10/2025
2 min

Amb una quota de mercat del 97,2%, Noruega és el paradís del cotxe elèctric. El país escandinau s’ha convertit en el primer que assoleix una electrificació gairebé total en les matriculacions de vehicles nous aquest 2025, després d’haver assolit el 85% de quota de mercat de vehicles elèctrics sobre el total de les vendes durant l’any 2024, i ha materialitzat els objectius d'electrificació total de les vendes que es va fixar l'any 2017.

La singularitat del model noruec es basa en tres realitats que expliquen la forta implantació dels cotxes elèctrics al seu país. Noruega és un país de només 5,5 milions d’habitants repartits en ciutats més disperses i que tenen un poder adquisitiu superior al de la mitjana europea, que permet que molts dels seus habitants puguin viure en cases o edificis amb aparcament propi i punt de càrrega domèstic. A més, les administracions han fet un gran esforç per adequar la xarxa de punts de càrrega a les necessitats reals de la seva població. I els cotxes elèctrics no paguen l’IVA del 25% que s’aplica als vehicles de combustió, cosa que fa que els preus dels models amb motor de gasolina no puguin competir amb els elèctrics.

El full de ruta del govern de Noruega passa ara per reduir les partides pressupostàries d’impuls al cotxe elèctric, i l’any vinent només restaran exempts de tributar l’IVA els cotes elèctrics de menys de 300.000 corones, l’equivalent a uns 27.300 euros. L’any 2027 les ajudes i incentius a la compra de cotxes elèctrics desapareixeran absolutament, sempre que la cambra legislativa aprovi aquesta iniciativa del govern noruec. I és que, segons apunten alguns estudis internacionals, la política d’afavoriment dels vehicles elèctrics a Noruega té un cost aproximat d’uns 1.500 milions d’euros que l’estat deixa de recaptar. El pla de l’executiu és també encarir l’impost de matriculació dels cotxes amb motor de combustió, per continuar discriminant positivament els cotxes elèctrics al seu país.

Aquesta mesura podria fer que el Tesla Model Y (el cotxe més venut a Noruega els darrers tres anys) s’encarís uns 6.800 € en només un any. Algunes associacions de conductors i de clients apunten que la decisió de l’executiu és un pèl precipitada, ja que, malgrat que les vendes de cotxes elèctrics nous són les més elevades del món percentualment, la realitat és que als carrers i les carreteres del país el 70% dels vehicles en funcionament són de combustió, i que Noruega encara està lluny d’assolir una majoria de vehicles elèctrics en el seu parc automobilístic.

stats