El repte de trobar un cotxe per a famílies amb tres criatures
Cada cop és més complicat trobar cotxes amb tres seients amb ancoratges Isofix per a cadiretes infantils
Les famílies amb tres fills o més són, cada vegada més, una raresa dins de la societat catalana. Segons xifres de l’Idescat, només el 5% de les famílies catalanes (uniparentals o amb dos progenitors) tenen tres fills o més, una tendència que cada cop va més a la baixa i sembla no tenir aturador si tenim en compte que aquest any Catalunya va batre el rècord negatiu de fecunditat, amb una taxa de tan sols 1,08 fills per dona. Aquesta no és una especificitat catalana, ja que la tendència espanyola i europea va en la mateixa direcció que la societat catalana, amb nuclis familiars que molt majoritàriament tenen un o dos fills i una edat d’accés a la primera maternitat cada cop més elevada.
Amb tot, les famílies amb tres fills existeixen o més, tant a Catalunya com a la resta d’Espanya i Europa, i cada cop és més complicat trobar vehicles amb prou espai a les places posteriors per col·locar-hi tres cadiretes amb els sistemes de retenció Isofix, ja que la majoria dels cotxes nous directament prescindeixen del tercer punt d’ancoratge per a sistemes de retenció infantils a les places posteriors. Actualment el mercat ofereix poques opcions reals per a les famílies amb tres (o més) fills, i els preus dels vehicles familiars sovint són elevats i estan fora de l'abast de la gran majoria de famílies.
Citroën Berlingo (a partir de 27.420 euros)
La furgoneta Citroën Berlingo és amb diferència l’opció més econòmica, racional i popular si volem comprar un vehicle nou amb tres places homologades amb sistema d’ancoratge Isofix a les places posteriors. De fet, aquest vehicle, a cavall entre un vehicle professional i un de familiar, és el líder destacat del segment de les furgonetes lleugeres, i el seu comportament dinàmic recorda el d'un turisme convencional.
Hi ha dues versions del model (anomenades M i XL) que varien en la capacitat del maleter, però les dues disposen de tres punts d’ancoratge Isofix. A favor seu, més enllà del preu, juga el fet d’estar disponible amb versions amb motor dièsel HDI o totalment elèctriques anomenades ë-Berlingo.
Volkswagen Touran (a partir de 37.000 euros)
El Touran és el monovolum per excel·lència del grup Volkswagen, vigent al mercat des de l’any 2016 sense grans canvis. Per què caldria canviar el que ja funciona? El seu interior disposa de tres seients posteriors individuals amb ancoratge Isofix, mecàniques dièsel i gasolina d’entre 122 i 150 CV i una conducció suau i molt similar a la d’un turisme convencional.
Durant una colla d’anys Seat va fabricar un model pràcticament idèntic anomenat Seat Alhambra, que malauradament ja no es troba a la venda però que sí que es pot trobar en el mercat de segona mà.
Hyundai Santa Fe (a partir 59.000 euros)
El nou Hyundai Santa Fe és un totcamí robust amb mecàniques híbrides o híbrides endollables (PHEV) de sèrie, tecnològic i digital, i una imatge moderna i captivadora. A més, aquest totcamí disposa de tres fileres de seients, amb un total de quatre sistemes d’ancoratge Isofix al seu habitacle (dos a la segona filera i dos més a la tercera), que ofereixen una modularitat interior més gran.
Amb tot, el nou Santa Fe és un cotxe car, ja que la seva mecànica, la tecnologia que incorpora i les solucions que fa servir volen posicionar-lo com el referent mundial en el segment dels totcamins familiars a tot el món. És cert que aquest és un cotxe innovador, amb tracció a les quatre rodes i tecnològic, però el seu posicionament aspiracional potser no acaba d'encaixar amb les necessitats reals de les famílies amb tres o més fills.
Audi Q7 (a partir de 85.000 euros)
L’Audi Q7 és la resposta prèmium a les famílies que busquen espai, confort, tecnologia i prestacions. De sèrie fa servir el sistema de tracció integral Quattro, i versions amb motors dièsel, gasolina i híbrids i híbrids endollables, la qual cosa el consolida com la gamma amb més opcions del mercat, això sí, a un preu realment prohibitiu per a la majoria de butxaques, especialment aquelles que tenen tres fills o més en el seu nucli familiar.
Aquest SUV de luxe disposa de sistemes d’ancoratge Isofix als tres seients de la segona filera, així com als dos seients abatibles de la tercera filera, cosa que permet encabir fins a cinc cadiretes infantils en el seu habitacle. Això sí, el nou Audi Q7 pot esdevenir més un cotxe enfocat als negocis (com a vehicle de representació i empresa) que no pas un cotxe de tipus familiar tradicional.
Un segment que troba a faltar els monovolums
Ara fa deu anys el mercat europeu encara disposava d'un grapat de vehicles monovolums, vehicles assequibles amb molt d'espai a l'interior i tres places individuals a la segona filera de seients, com ara el Kia Carens, el Ford C-Max, el Citroën C4 SpaceTourer, l'Opel Zafira o l'abans esmentat Seat Alhambra. El motiu de la seva desaparició va ser que la quota de mercat (al voltant del 3%) no justificava les inversions necessàries per actualitzar els models existents o fabricar-ne de nous, ja que l'ofensiva dels SUV o totcamins com el Nissan Qashqai, el Volkswagen Tiguan, el Seat Ateca, el Peugeot 3008 o el Ford Kuga va acabar condemnant-los. Amb tot, és possible trobar algun d'aquests monovolums en bon estat i a un preu raonable al mercat de segona mà.