Com hem de col·locar les cadiretes infantils?

Analitzem com i fins a quina edat han de viatjar els nostres infants dins del cotxe

Com hem de col·locar la cadireta infantil?
Ferran Vital
23/09/2016
3 min

Les cadiretes infantils són un dels grans debats i preocupacions de milions de pares arreu del planeta. El primer que cal tenir clar és que segons la normativa comunitària vigent, que és la que ens afecta, tots els infants de menys de 135 centímetres estan obligats a utilitzar cadiretes o sistemes de retenció infantil adequades a al seva talla, pes o edat.

A més, des de fa uns mesos els infants estan obligats a circular als seients posteriors llevat que el vehicle no en disposi o que aquestes places estiguin ja ocupades per altres infants. En aquests casos està permès que els infants menors de 12 anys circulin al seient del copilot, i si els infants utilitzen un sistema de retenció orientat cap enrere (la DGT aconsella però no obliga que els nadons menors de quinze mesos viatgin a contramarxa) és obligat desconnectar l’airbag del seient davanter.

Per llei, els infants han de circular als seisents posteriors

En funció de la grandària de l’infant, la normativa europea dividia els sistemes en diversos grups. El grup 0 i 0+ és el corresponent als nadons acabats de néixer i fins als 13 quilos de pes (aproximadament a l’any i mig d’edat). Aquestes cadiretes es col·loquen en sentit contrari a la marxa per protegir les cervicals i la columna dels infants.

El grup 1 correspon als infants dels 9 fins als 18 quilos (aproximadament entre el primer i el quart any de vida). Aquesta cadireta, que pot anar en sentit contrari o no (aquest aspecte genera un intens debat que analitzarem un altre dia), es pot clavar a l’estructura del vehicle mitjançant els cinturons de seguretat o el sistema d’ancoratge Isofix.

Els grups 2 i 3, corresponents a infants entre 15 i 36 quilos (més o menys els 4 i els 12 anys) ja no es corresponen amb cap cadireta en concret, si no en elevadors que tenen com a objectiu fer que el menor s’adapti correctament al cinturó de seguretat. En aquest cas, els infants sempre circulen de cara, és a dir, en el sentit de la marxa.

A partir dels 12 anys (o 135 centímetres) poden circular amb normalitat a les places posteriors sense obligació de cap dispositiu, per bé que és molt recomanable que en facin servir fins assolir una alçada aproximada de 150 centímetres.

La contramarxa és obligatòria pels nadons fins els nou quilos

Embolica que fa fort: una nova normativa

L’any 2013 va entrar en vigor una nova normativa que conviu amb l’actual anteriorment exposada i que la substituirà plenament l’any 2018. Aquesta nova normativa, anomenada i-Size, vol optimitzar la seguretat dels infants i passa a catalogar les diverses etapes o grups en funció de la mida dels infants i no pas pel seu pes, com ha estat vigent fins ara, originant certs maldecaps a mares, pares i tutors legals.

La nova normativa i-Size preveu un ús pràcticament universal dels sistemes d’ancoratge Isofix (si el vostre cotxe és relativament vell potser no disposarà d’aquest sistema) i té com a objectiu assegurar més protecció al cap i les cervicals dels nens i nenes. En aquest sentit, la normativa i-Size obligarà que els infants circulin en sentit contrari a la circulació fins als 15 mesos com a mínim. A partir d’aquesta edat, la nova normativa aconsella que els nens circulin alguns mesos més en sentit contrari a la marxa del vehicle, sempre amb l’objectiu de protegir els infants de possibles lesions o traumatismes al cap i al coll, les zones més fràgils dels petits en cas d’accident.

Els fabricants ja han recollit el guant a la nova normativa, i tots els cotxes venuts a Europa ja disposen de sistema Isofix, ja que aquest és més segur que el cinturó convencional pel simple fet que l’ancoratge Isofix garanteix que la cadireta o sistema de retenció infantil (SRI) està ben col·locat.

Són més segures, les cadiretes i-Size?

La resposta és afirmativa. La nova normativa aplica més criteris de seguretat que es basen en els següents punts: més protecció del coll i del cap al circular en contramarxa (cosa que millora el repartiment de forces en cas d'accident), l'elecció de la cadireta adequada segons l'alçada de l'infant i no el seu pes, i més protecció en cas d'impacte lateral o frontal.

stats