Balisa V-16

La balisa V-16, el polèmic invent de dos guàrdies civils valorat en més de 1.200 milions

Dos agents gallecs van inventar i patentar el polèmic sistema lumínic obligatori per als vehicles de quatre rodes a partir de l’1 de gener

La balisa V-16 Help Flash
19/12/2025
4 min

Els exagents gallecs de la Guàrdia Civil Jorge Torre i Jorge Juan Costas són els creadors del polèmic llum d’emergència V-16, un sistema de seguretat que substituirà els actuals triangles d’emergència i que serà d’ús obligatori a partir de l'1 de gener. Els dos ideòlegs van deixar el cos de la Guàrdia Civil per emprendre diversos projectes empresarials com el de crear un llum d’emergència que imita els llums dels vehicles de policia o dels serveis sanitaris. L'objectiu era que es pogués guardar a la guantera del cotxe i que no calgués sortir del vehicle en cas d'avaria per reduir la perillositat que suposa haver de caminar pel voral de la calçada quan es col·loquen els triangles d’emergència.

L’invent dels dos agents en excedència, comercialment anomenat Help Flash, és un producte patentat mitjançant una societat limitada anomenada Netun Solutions que ells mateixos van crear a la ciutat de Vigo. Aquesta empresa va presentar el sistema lumínic d’avís a les autoritats i associacions de víctimes de trànsit a partir de l’any 2016, amb un èxit institucional sorprenentment elevat i una gran acollida a les diferents administracions, entitats i associacions.

L’any 2018, el nou sistema va ser presentat a la DGT, que va autoritzar-ne l'ús i la seva homologació com a sistema de seguretat. Però el gran boom va arribar a inicis del 2019, quan el director de la DGT, Pere Navarro, i el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska van signar un Reial decret amb el nou reglament d’auxili a les vies públiques que va fixar l'obligatorietat de fer ús del nou senyal lumínic V-16 a partir de l’1 de gener del 2026. En aquest vídeo promocional de l'any 2018 es pot veure com els seus creadors expliquen el sistema de seguretat, per bé que encara no s'havia fixat la seva obligatorietat.

Més ombres que llums

La decisió de l’executiu espanyol no ha deixat ningú indiferent, ja que cap país del món havia aprovat una mesura similar, per bé que el debat sobre l’ús dels triangles d’emergència sí que ha estat damunt la taula de moltes administracions, tot i que encara ningú havia fet el pas d'eliminar-los. De fet, algunes associacions de consumidors ja han denunciat la DGT pel que consideren un “frau massiu als consumidors” i per l'actitud “passiva” de les diferents administracions en el procés de compra de les noves balises i l’escàs seguiment que s’ha realitzat sobre els fabricants que anuncien models a la venda que no compleixen els criteris d’homologació.

El sistema obligatori a partir de l’1 de gener de 2026 encara deixa molts interrogants oberts, com ara on acoblar la balisa en els vehicles descapotables, la seva escassa visibilitat durant les hores de llum solar o el dubte sobre què passaria amb la cobertura de la targeta SIM incorporada si el vehicle té una incidència amb una zona amb poca cobertura o dins d’un túnel com el del Cadí, el de Vielha o el de Bracons, per exemple. 

A més, el sistema homologat tan sols informa la DGT de la nostra ubicació en cas d’activació, sense informar el 112 o a l’asseguradora, posat el cas. Finalment, la durada de la bateria o les piles de la balisa és limitada, i no va més enllà de dos o tres quarts d’hora, quan els conductors haurien de substituir les piles o la bateria per seguir fent ús del sistema.

Un negoci de més de 1.200 milions d’euros

El volum de negoci que es mou al voltant del nou sistema obligatori és de més de 1.200 milions d’euros, tenint en compte el parc automobilístic actualment en actiu a l’Estat, amb més de 30 milions de vehicles matriculats i en circulació a les carreteres espanyoles. Si bé és cert que existeixen més de 200 balises homologades per la DGT, s'han detectat no pocs casos de venda fraudulenta, i molts conductors han comprat balises que, malgrat que afirmaven estar homologades en la seva descripció, no complien amb les exigències de la DGT. Això ha fet que molts compradors hagin decidit comprar directament la balisa Help Flash fabricada per la societat empresarial propietat dels dos guàrdies civils en excedència, tot i que aquesta balisa és sensiblement més cara (54,95 €) que la de la resta dels seus competidors. La sanció en cas de patir un accident i no disposar del sistema lumínic homologat és de 200 euros, i si un agent de l’autoritat detecta l’absència d’aquest dispositiu en un control rutinari a partir de l'1 de gener, la multa serà de 80 euros.

En aquest sentit, és molt rellevant apuntar que ara fa tot just un mes l’empresari Juan Maria Riberas, popularment conegut com a Jon Riberas, vicepresident de Gestamp (un grup especialitzat en la fabricació de xassís i elements orientats a l’automoció), va elevar la seva participació en l’empresa Netun Solutions fins al 51% mitjançant una ampliació de capital, i va deixar els fundadors Jorge Torre i Jorge Costas amb un 11% i un 10% de l’accionariat de l’empresa a través de les societats Indyra Inversión (lligada a Jorge Torre) i Costas y Familia (lligada a Jorge Costas).

stats