Proves cotxes
Motor  /  Proves 23/10/2021

Volkswagen ID.3, canvi de paradigma

Provem el Volkswagen ID.3, el cotxe elèctric que vol reescriure la història de la marca alemanya

8 min
Volkswagen ID.3

Fins ara només dos models han sigut realment rellevants en la història de Volkswagen, la marca més popular d’Alemanya. El Beetle o Escarabat i el Golf han significat un canvi de paradigma i un capítol a banda, com cap altre model, en la història dels de Wolfsburg. I ara s'hi podria sumar l’ID.3, el primer elèctric dissenyat des de zero per la companyia amb l'objectiu de convertir-se en un èxit de vendes. I de moment sembla que l’ID.3 té el favor de la gent, ja que compta amb més de 150.000 unitats venudes i reservades en el seu primer any de comercialització a Europa, una xifra excel·lent en un context de pandèmia i escassetat de microxips semiconductors.

Sí, abans d'aquest ID.3 Volkswagen ja comercialitzava alguns models elèctrics com ara el petit e-Up! o la versió elèctrica e-Golf, que vam poder provar fa uns anys , però cap model fins ara feia servir la nova plataforma elèctrica MEB, que estrena el nou compacte elèctric que Volkswagen fabrica a la nova planta de Zwickau, al territori de l’antiga República Democràtica d’Alemanya. Poca broma en aquest punt: Volkswagen gastarà més de 30.000 milions d’euros en recerca i desenvolupament de vehicles elèctrics per al seu grup en el període 2020-2024, i aquest ID.3 és el primer fruit d’aquesta gran inversió, que vol tancar per sempre les derivades del Dieselgate o escàndol i frau de les emissions. Sense anar més lluny, cal recordar que la marca de la Baixa Saxònia té l’objectiu que el 70% de les vendes de cotxes nous l’any 2030 siguin de models elèctrics, i aquest ID.3 és el primer pas per assolir-ho.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Aquest ID.3 és el primer model de la nova família d’elèctrics ID (Intelligent Design) del grup Volkswagen i, segons la marca, té una petjada ecològica neutra en emissions de carboni, ja que tant en la producció de les bateries com en els diversos elements modulars i de carrosseria del cotxe es fa servir electrificat provinent de fonts d’energia renovables.

A grans trets el nou ID.3 és un vehicle compacte de 4,26 metres de llarg, 1,81 d’ample i 1,55 d’alt corresponent al segment C, amb una batalla o distància entre eixos de 2,76 metres. A més, el nou cotxe elèctric alemany presenta un maleter de 385 litres de capacitat i el pes mínim és de 1.719 kg. El seu disseny és futurista i tecnològic, atrevit i dinàmic, però no arriba a ser radical en el seu plantejament, i obté un resultat final sobri i funcional, però amb detalls estètics esportius com ara els grups òptics estilitzats amb tecnologia led, l’elevada cintura i les llandes exclusives de fins a 20 polzades, entre altres.

Els interiors del nou ID.3 són moderns, ergonòmics i minimalistes, ja que totes les funcions i aplicacions del cotxe es controlen mitjançant les dues pantalles digitals que fan les funcions de quadre d’instruments i de pantalla central tàctil de 10 polzades. Com ja és habitual en els vehicles del grup Volkswagen, disposa d’un selector de llums a la part esquerra de la consola central i no disposa de comandaments físics per al climatitzador o el sistema d’àudio, per bé que sí que respon a les ordres de veu. Tampoc té una palanca convencional de canvi de marxes, sinó un petit joystick giratori, o comandament integrat, a la part posterior dreta del volant que permet seleccionar el mode de conducció, la marxa enrere, la neutra o l'aparcament.

Detall dels seients davanters
Detall dels seients posteriors
Detall del maleter de doble fons

On aquest ID.3 sí que guanya respecte als models de combustió tradicionals és en el seu espai interior, molt més ample i diàfan que en un Golf o un Passat. De fet, m’ha recordat poderosament el d’un monovolum gràcies a la quantitat d’espai, lluminositat i habitabilitat que presenta, amb espais per carregar el telèfon mòbil sense fils, diversos portaobjectes amb xarxes de seguretat, guanteres sota els seients, entrades USB a les places posteriors i espai de sobres per estirar les cames amb comoditat. En concret, em recorda molt en aquest sentit el Citroën C4 Picasso que vam provar ara fa quatre anys . Ja seria irònic que, després d’haver menystingut els monovolums en favor dels SUV, ara els elèctrics de nova generació de Volkswagen en recuperin l'essència.

El que sí que és realment nou i revolucionari en aquest ID.3 és el seu sistema opcional de Head-up Display, amb realitat augmentada en 3D que permet projectar les informacions sobre el parabrises i que fa la sensació d’estar en un videojoc d'última generació. Per exemple, les fletxes del navegador es projecten sobre l’asfalt del carrer o de la carretera en distàncies d’entre 3 i 10 metres, i esdevenen un espectacle visual inaudit fins ara.

La palanca de canvi és una mena de 'joystick'

Però la gràcia d’aquest ID.3 és la seva arquitectura mecànica i modular, ja que la nova plataforma MEB del grup Volkswagen permet prescindir d’elements com ara la caixa de canvis o el túnel de transmissió, i també obtenir un centre de gravetat molt baix gràcies al paquet de bateries de liti repartides sobre el xassís del vehicle. A més, aquest ID.3 allotja el motor elèctric a la part posterior del cotxe i n'envia la potència a l’eix posterior.

Varietat mecànica

De moment la gamma mecànica del Volkswagen ID.3 inclou una versió d’accés anomenada Pure Performance, amb motor de 110 kW (equivalent a 150 CV tradicionals) i unes bateries de 45 kWh que aporten una autonomia d’uns 330 quilòmetres. Per sobre d’aquesta versió torbem la versió Pro, amb potències de 107 i 150 kW (equivalents a 145 o 204 CV) associades a una bateria de 58 kWh de capacitat, i que permeten autonomies de 420 quilòmetres. I, per acabar, una versió superior anomenada Pro S, amb motors de 150 kW o 204 CV i bateries de 77 kWh, que aporten uns 550 quilòmetres d’autonomia.

Al llarg del 2022 ha d’arribar una versió d’accés encara més econòmica anomenada Pure, amb motor de 126 CV i bateries de 45 kWh, que se situarà per sota dels 30.000 euros. I és que els preus actuals de l’ID.3 es mouen entre els 32.960 euros de la versió Pure Performance i els 41.735 de la versió Pro S. La nostra unitat de prova feia servir el motor de 150 kW de capacitat (204 CV convencionals) i unes bateries de 62 kWh de capacitat que prometen una autonomia teòrica en cicle WTLP de 425 quilòmetres, per bé que a l’hora de la veritat i en condicions de circulació reals costarà superar els 350 quilòmetres d’autonomia, especialment si circulem per carreteres ràpides i autopistes.