PROVES COTXES
Motor  /  Proves 12/12/2020

Honda e: el cotxe que vols (i potser encara no ho saps)

Provem el primer elèctric de la història d’Honda, un cotxe tecnològic, innovador i de zero emissions

Ferran Vital
10 min
Honda e: algun dia, tots els cotxes seran així

Poques vegades he esperat amb tantes ganes poder provar a fons un vehicle nou com en el cas de l'Honda e. Aquest model, el primer vehicle elèctric de la marca japonesa sobre quatre rodes, marca un abans i un després en l’evolució d’Honda en el segment elèctric i protagonitza un gran cop sobre la taula enfront dels seus principals rivals asiàtics, europeus i nord-americans.

Honda e: algun dia, tots els cotxes seran així

El primer que voldria deixar clar és que no és un cotxe per a tothom, i probablement no és el cotxe que la major part de la gent necessita. M’explico: és un cotxe petit, amb només quatre places a l'interior (les places posteriors són una mica petites, per al meu gust), un maleter força limitat amb només 171 litres de capacitat i unes formes una mica peculiars que en limiten una mica la seva funcionalitat. A més, presenta una autonomia teòrica d’uns 200 o 220 quilòmetres (en funció de les llandes i pneumàtics que faci servir) que en condicions reals poden veure’s limitats a uns 160 o 170 quilòmetres.

El maleter de l'Honda E no és gaire gran

A més, el seu preu de venda –Honda demana 34.390 euros per la versió bàsica d’accés amb 136 CV de potència i 37.390 per la versió més potent de 154 CV– no el converteix, ni de bon tros, en el cotxe elèctric més econòmic del mercat, i se situa en un rang de preus força per sobre de models amb prestacions i autonomies similars que ja hem provat, com ara el Renault Zoe o l’Smart ForFour. I situant-se en el mateix graó o escala de preus que el Volkswagen ID.3 i no gaire allunyat del Tesla Model 3 o el Kia e-Niro, que, a sobre, són força més grans, per posar alguns exemples. Amb tot, si esteu interessats en aquest segment us aconsellem que recupereu el reportatge que vam publicar ara fa un any on indicàvem els 10 models elèctrics més esperats del 2020; hi podreu comparar l’Honda e amb la major part de rivals del segment.

Si el pressupost no us suposa un obstacle infranquejable (és a dir, si enteneu que aquest és un cotxe que té una mica de caprici i que la seva atracció no es pot explicar en termes racionals) val la pena recordar que l’altre punt feble d’aquest model, al meu entendre, és la seva escassa autonomia. Sí, ja sé que aquest és un dels problemes comuns en tots els cotxes elèctrics del mercat, i que els cotxes de combustió també prometen més autonomia i menys consum de carburant (i emissions) del que explica la seva fitxa tècnica, però veure com cau ràpidament l’autonomia d’aquest model pot provocar una mica de range anxiety per als que no hi estem del tot avesats.

Les llandes de 16 polzades i els neumàtics ajuden a consumir menys energia

És cert que el sistema de càrrega ràpida de l’Honda e pot satisfer fins al 80% de la seva bateria de 35,5 kWh de capacitat en un punt de càrrega ràpida de 70 kW en mitja hora, o que en un endoll de corrent alterna de 7,4 kW pot carregar-se del tot en 4,1 hores, però a aquestes altures convé preguntar-se si el país està realment preparat per a aquesta transició energètica i quin ús real volem donar al cotxe. M’explico: si volem circular per entorns bàsicament urbans i disposem d’un punt de càrrega en el nostre garatge, lloc de treball o centre comercial favorit, aquest Honda e és un vehicle pràcticament imbatible. En canvi, si hem de fer servir el vehicle per moure’ns per autopista i autovia de manera regular, probablement la seva autonomia i consum elèctric (amb una mitjana real de 20,7 kWh/100km i que es dispara en cas de circular a velocitat constant de 120 km/h per autopista) us limitarà força l’ús del vehicle.

A tall d’exemple, vaig fer un desplaçament d’uns 36 quilòmetres alternant alguns desnivells amb conducció per les rondes i un tram de la B-20, on vaig passar d’obtenir una càrrega del 91% (autonomia d’uns 166 quilòmetres) a una càrrega del 61% (uns 91 quilòmetres), sempre respectant els límits de velocitat establerts i sense practicar una conducció especialment dinàmica i ni molt menys esportiva, per bé que sí superant els 100 km/h en els trams permesos i amb el sistema de climatitzador engegat, que també resta alguns quilòmetres d’autonomia al vehicle.

Un prodigi tecnològic

I fins aquí tot el que no m’ha acabat de convèncer d’aquest Honda e. Perquè, més enllà del preu o l’autonomia del vehicle, costa trobar algun punt criticable (o que pugui no encaixar) en el primer cotxe elèctric d’Honda.

Detall vista posterior Honda e

L’Honda e és un cotxe que fa girar colls i desperta mirades d’admiració per allà on passa. Honda l’ha encertat de ple amb el disseny una mica retro i emocional del seu primer elèctric, oferint un producte força rodó destinat majoritàriament a un públic urbà i jove, amb un equilibri pràcticament total entre dinàmica de conducció, càrrega tecnològica i disseny ergonòmic i futurista.

El quadre d'instruments, amb cinc pantalles digitals, és un prodigi del disseny

Els interiors del cotxe probablement són un dels elements clau del nou Honda e. Ergonòmics, tàctils, digitalitzats, minimalistes, protagonitzats per un quadre d’instruments i un tauler totalment digitals amb insercions de materials de qualitat com la fusta o plàstics tous. A més, convé recordar-ho i emfatitzar aquest punt, manté botons i comandaments tàctils per gestionar elements clau del confort dins del vehicle com ara els comandaments del sistema climatitzador i la intensitat del ventilador o el volum del sistema d’àudio, un detall que demostra que es pot avançar en la digitalització dels cotxes sense haver de suprimir uns elements que considero claus per a la seguretat viària, per no haver de desviar la mirada més del que seria estrictament necessari quan estem al volant del cotxe.

Un dels detalls estètics i tecnològics que criden més l’atenció del seu disseny és l’absència de retrovisors convencionals, que han estat substituïts per càmeres que es projecten en dues pantalles digitals de l’interior de l’habitacle. Així, el cotxe millora el seu coeficient aerodinàmic en reduir la fricció dels elements amb l’aire, alhora que mostra el potencial tecnològic de la marca japonesa i una de les seves apostes de futur.

Aquesta càmera substitueix els retrovisors convencionals

L’arsenal tecnològic del nou Honda e inclou fins a cinc pantalles digitals en el quadre de comandaments (els dos retrovisors laterals, el quadre d’instruments per al conductor, la de l’acompanyant i la tàctil central) amb un sistema d’infoentreteniment compatible amb Android Auto i Apple Car Play, punt wifi i connexió Bluetooth. Fins i tot disposa d’una entrada HDMI i de diversos punts USB i micro-USB en la part inferior de la consola per connectar-hi diversos dispositius, com per exemple una videoconsola que replica els gràfics a la pantalla del vehicle. ¿Qui no ha volgut aprofitar per fer una partida a la Play mentre espera que el seu acompanyant surti del dentista o els nens acabin les extraescolars?

Detall retrovisor digital

Honda també ofereix una aplicació per al nostre smartphone anomenada My Honda+ que permet controlar remotament i a distància diversos elements del vehicle, consultar la seva ubicació, estat de la bateria, programar l’inici de càrrega a una hora determinada –coincidint amb les hores vall o de facturació més econòmica– i obrir i tancar el cotxe a distància, entre altres possibilitats.