- Preu: 31.290 euros
- Combustible: electricitat
- Motor: un motor elèctric, davanter transversal
- Potència: 143 CV i 353 Nm de parell
- Tracció: davantera
- Mides i pes: 4.314 mm llarg / 1.809 ample / 1.644 alt. 1518 quilos
- Nota: 5,5
MG ZS EV: un SUV elèctric xinès disposat a esborrar prejudicis
Provem el totcamí elèctric de 141 CV i 230 quilòmetres d’autonomia, un cotxe pensat per convertir-se en el primer gran èxit xinès a Europa
La Xina és la nova gran potència mundial, l’autèntica fàbrica del món. Segurament el telèfon mòbil, ordinador o tauleta des d’on llegeixes ara mateix està fabricat a la Xina (independentment de la fruita que faci servir de logo), com també ho està feta la caldera d’aigua calenta que vas canviar fa poc temps, la rentadora nova o l’assecador de cabell. Durant anys els europeus –i concretament els catalans– hem vist com moltes multinacionals amb presència al Vell Continent han optat per deslocalitzar la seva producció i portar-la a països asiàtics on els costos de fabricació i producció són força menors.
Durant els últims trenta anys la Xina ha protagonitzat un creixement industrial descomunal, amb uns índexs de creixement del seu PIB que feien feredat als principals països d’occident, gràcies al fet de ser un país amb un sistema de partit únic i que no permet les mateixes llibertats sindicals i informatives que a casa nostra, i uns criteris de seguretat laboral i d’impacte ambiental a anys llum dels que tenim a Europa. No es tracta aquí de fer una tesi sobre el creixement econòmic de la Xina els últims anys, però és que aquest MG ZS EV és el primer cotxe xinès que provem, i cal tenir en compte alguns condicionants que han fet que una gran empresa automobilística de propietat estatal amb seu a Xangai com SAIC –acrònim de Shanghai Automotive Industry Corporation– hagi decidit fer el pas i llançar-se a l’aventura de conquerir el mercat europeu.
¿Per què dic que el nou MG ZS EV és un cotxe xinès si llueix el logo de MG, una marca britànica de les de tota la vida, i a casa nostra el comercialitza una xarxa de concessionaris anomenada British Motors, associada al grup Quadis? De fet la marca no té representació de concessionaris propis, i la nostra unitat de prova era del citat concessionari. La resposta és fàcil: MG va deixar el grup Rover l’any 2007, quan aquest va fer fallida, i el grup automobilístic SAIC va comprar la marca de Birmingham a preu de saldo. Tot i les promeses que havia fet en un primer moment, SAIC va tancar la fàbrica d’Anglaterra i va traslladar tota la producció a una nova planta del grup a Zhengzhou, a la província de Henan, a l’interior de la Xina, aprofitant els impulsos estatals xinesos que volen equilibrar les zones econòmiques del gegant asiàtic, tradicionalment descompensades entre litoral i interior. Allà és precisament on es fabrica aquest MG ZS EV, que tot just ara aterra al nostre país i que és el model amb el qual SAIC vol fer-se un lloc en el difícil mercat europeu.
Ja fa temps que els europeus compren SUV o totcamins, ja que aquestes carrosseries de vehicles protagonitzen la majoria de les vendes de vehicles nous al Vell Continent. En aquest sentit, SAIC ha vist clara la possibilitat de negoci mitjançant un cotxe elèctric amb carrosseria de totcamí, amb aparença de cotxe ben fet i carregat de tecnologia a un preu més o menys assequible (que no vol dir barat).
Estèticament aquest MG ZS EV beu de diferents fonts d’inspiració: copia algunes solucions estètiques de fabricants japonesos, britànics i alemanys. Hom hi veu detalls que recorden el Mazda CX-5, el Nissan Qashqai o el Mercedes GLA, entre altres. SAIC i la seva filial MG no se n'amaguen, ja que aquest SUV ha estat pensat pel mercat local xinès, on té una bona acollida entre el públic.
El fet de ser un vehicle dissenyat, fet i pensat a la Xina i per a la Xina és especialment evident en diversos detalls com ara els cromats i la gran calandra frontal, els panells de les portes o els acabats de l'interior, que fan certa patxoca gràcies a l’ús de materials com plàstics tous, els teixits d’imitació de cuir o insercions de negre piano. La qualitat d’execució també és prou alta, i no sembla estar per sota del que ofereixen els fabricants europeus generalistes.
Els interiors d’aquest MG ZS EV inclouen de sèrie una pantalla tàctil multifunció de 8 polzades amb navegador incorporat i connexió a Android Auto i Apple Car Play, amb una resolució, velocitat i facilitat d’ús sensiblement per sota de la dels seus rivals europeus. A més, aquest SUV elèctric també manté un quadre d’instruments analògic, amb esferes físiques pel compta-revolucions o el velocímetre. Per sota de la pantalla central també disposa de comandaments i botons físics per controlar el nivell d’intensitat de l’aire condicionat (no té climatitzador automàtic), així com un comandament selector giratori que fa les funcions de canvi de marxes.
Un dels punts forts d’aquest vehicle és la bona habitabilitat que permet, amb unes bones places posteriors que permeten acollir tres adults a l'interior, un element molt apreciat al mercat xinès. També cal sumar-hi una bona capacitat de maleter, que arriba als 448 l de capacitat i que disposa d’un doble fons on allotjar els aparells i cables necessaris per carregar el vehicle, però que fa que no disposi d’una roda de recanvi en cas de punxada.
MG comercialitza dos nivells d’equipament del seu ZS EV, un bàsic o d’accés anomenat Comfort i el nivell Luxury, que feia servir el nostre model de prova. Aquest acabat inclou càmera de visió posterior per facilitar les maniobres a l’hora d’aparcar, sostre solar panoràmic amb accionament elèctric i altres ajudes a la conducció com ara alerta per trànsit creuat, avisador d’angle mort i alerta per canvi de carril involuntari. Més enllà d’això, tots dos nivells d’equipament fan servir el mateix motor elèctric en posició davantera transversal amb 143 CV de potència i 353 Nm de parell associat a una plataforma de tracció davantera (no hi ha cap versió de tracció integral) i unes bateries de liti de 44 kWh de capacitat bruta. Aquest MG ZS EV fa uns 4,3 metres de llarg, 1,8 d’ample i 1,6 d’alt, i presenta un pes de més de 1.500 quilos.
Aquesta disposició mecànica fa que el SUV xinès acceleri de 0 a 100 en 8,2 segons i presenti una autonomia real de 230 quilòmetres, tot i que la seva fitxa prometi 262 quilòmetres en cicle d’homologacions WTLP. Els 230 quilòmetres reals d’autonomia d’aquest MG ZS EV poden ser un inconvenient real per a molts conductors que facin servir el cotxe fora de la ciutat, ja que en limita força la planificació dels desplaçaments.
A l’hora d’endollar el vehicle cal tenir en compte que aquest MG ZS EV admet càrrega en corrent altern o domèstic de fins a 6,6 kW, i que en un punt de càrrega ràpida de corrent continu pot suportar potències de fins a 100 kW, cosa que permetria carregar del tot les bateries del cotxe en 104 minuts.
Tranquil, discret i complidor
Val la pena dir que m’esperava un comportament dinàmic pitjor del que a l’hora de la veritat ofereix aquest MG ZS EV. Pel que fa al xassís, el nou totcamí elèctric de SAIC mostra un bon compromís entre confort i prestacions i, gràcies als seus tres modes de conducció –anomenats Eco, Normal i Sport–, presenta una varietat de registres prou gran per a la majoria de conductors. A més, aquest MG ZS EV també presenta un comandament que han anomenat Kers que regula la retenció de frenada o desacceleració i el consegüent aprofitament de la mateixa energia cinètica del mateix cotxe en tres nivells d’aprofitament. Així doncs, és fàcil pensar que, si circulem a 120 km/h per autopista amb el nivell mínim de retenció (Kers) i el mode de conducció esportiu, l’autonomia del cotxe es vegi reduïda significativament, mentre que seria possible allargar-la una mica circulant en entorns urbans amb el mode ecològic activat i el màxim nivell d’aprofitament o retenció de l’energia cinètica. A l’hora de la veritat el consum s’estabilitza al voltant dels 20 kWh/100km, fins i tot amb el sistema d’aire condicionat en ple funcionament.
L’escassa capacitat d’autonomia d’aquest MG ZS EV fa que el seu ús majoritari hagi de ser en entorns urbans i desplaçaments curts, i que si volem planejar una escapada de dues hores –com per exemple anar a fer un arròs al delta de l’Ebre sortint de Badalona o visitar les ruïnes d’Empúries sortint de Sabadell– haguem de comptar amb la possibilitat de necessitar un endoll on carregar el nostre vehicle. Aquesta escassa autonomia no és un problema en un cotxe urbà com el Fiat 500e o l’Honda e, amb dimensions contingudes i pensats per moure’s per la gran ciutat, però sí que em sembla significativa en un SUV de tall familiar pensat per convertir-se en primer cotxe o cotxe únic de la majoria de compradors.
La posició de conducció d’aquest MG ZS EV és un punt elevada, fins i tot si posem el seient del conductor en la posició més baixa possible. El fet que el volant no tingui regulació de profunditat i només presenti regulació en alçada fa que encara sigui més difícil adoptar una posició de conducció ideal. Tot i que aquest punt pugui semblar secundari, el fet de no poder estar en una posició còmoda fa que el cotxe perdi versatilitat, i pot passar factura si hem de passar algunes hores setmanals al volant: no s’acaba d’entendre que el fabricant xinès no hagi previst una regulació de volant en profunditat, sobretot tenint en compte que els compradors europeus són d’una mida diferent que els asiàtics.
Un cop a la carretera o autopista, el flamant MG ZS EV ens permet activar el mode de conducció autònoma de nivell 2, que consisteix en un avisador i un sistema de manteniment de canvi carril automàtic i control de creuer adaptatiu. En aquest registre, el SUV elèctric xinès té un important marge de millora, amb una direcció que en ocasions esdevé poc precisa i un sistema de conducció molt intrusiu que ens obliga a haver de fer correccions constants al volant. Quan desconnectem el sistema d’ajudes a la conducció autònoma podem veure que la direcció segueix sent un punt tova i poc comunicativa. En aquest sentit, crec que aquest MG ZS EV encara no està al mateix nivell que els fabricants occidentals.
Un altre dels punts que no acaben de brillar d’aquest totcamí elèctric xinès és la gestió del parell a les rodes davanteres. El propulsor elèctric envia molt de parell immediat (353 Nm) a les rodes davanteres, però no sempre el sistema de tracció i l’electrònica del cotxe els aprofiten de manera eficient. M’explico millor: si decidim trepitjar l’accelerador a fons al sortir d’un peatge o incorporar-nos a les rondes de Barcelona, per exemple, podrem detectar que els neumàtics i les llandes de 17 polzades llisquen o patinen lleugerament, cosa que demostra que el sistema de tracció i la gestió electrònica del cotxe no acaben d’aprofitar del tot la potència i capacitat del vehicle.
Ja hem dit que aquest MG ZS EV és un cotxe pensat per a recorreguts urbans, ja que la seva escassa autonomia no convida a plantejar-nos viatges molt llargs. A aquesta realitat cal sumar-hi el pobre compromís dinàmic del cotxe en trams revirats i carreteres de muntanya, on fa evident el seu escàs enfocament dinàmic i presenta moltes inèrcies a l’hora de negociar revolts o fer frenades contundents, per exemple. Per si tot això fos poc, tampoc presenta cap mode de conducció o preparació mecànica o electrònica per circular fora de l’asfalt o fer-ho en condicions de neu o pluja intensa, per exemple.
Amb tot, val la pena recordar que la majoria dels compradors potencials d’aquest SUV elèctric mai trauran el seu vehicle de la ciutat, i que tampoc faran conducció dinàmica per trams de muntanya i possiblement no s’enfrontaran a temporals de pluja i neu que facin necessària un sistema de tracció total o preparació específica.
Per acabar, convé recordar que el preu oficial de la nostra unitat de prova amb l’acabat Luxury és de 31.290 euros, mentre que la versió d’accés Comfort té un preu de tarifa de 29.000 euros. A peu de concessionari, però, el preu final d’aquest MG ZS EV és d’uns 21.000 a 23.000 euros, això sí, sumant-hi els descomptes promocionals de la marca (alerta amb el sistema de finançament, interessos i les quotes a pagar) i les ajudes de les diferents administracions, que després haurem de declarar a Hisenda i pot suposar un problema desagradable no fer-ho correctament. Per sota seu només trobem el nou Dacia Spring, un cotxe que només costarà uns 17.000 euros (poc més de 10.000 amb les ajudes i promocions) i amb una autonomia similar però la meitat de potència. De fet, per uns 5.000 o 6.000 euros més del que costa aquest MG ZS EV podem adquirir un SUV elèctric Mazda MX-30 com el que vam provar ara fa uns mesos, amb una potència i autonomia similars al del totcamí de SIAC-MG.
Conclusió
Un SUV elèctric, tecnològic, farcit d’equipament, amb molt d’espai i habitabilitat i que fa certa patxoca. Així és el nou MG ZS EV, la punta de llança del desembarcament dels cotxes xinesos a casa nostra. Ara bé, cal tenir clar que aquest producte encara està un punt o dos per darrere de la qualitat de construcció, autonomia i el dinamisme dels fabricants europeus, japonesos i nord-americans, cosa que s’explica pel seu preu.