Proves cotxes
Motor  /  Proves 29/05/2021

Nissan Leaf E+, un elèctric d’alt voltatge

Provem la versió més potent, arriba a 218 CV, i amb més autonomia, fins a 380 quilòmetres, del cotxe elèctric més venut del món

9 min
Nissan Leaf E+

El Nissan Leaf ja fa anys que és el líder històric del segment dels cotxes elèctrics, ja que cap altre model ha venut tantes unitats al llarg dels últims deu anys com el Leaf, el primer cotxe elèctric de Nissan que suma més de mig milió d’unitats venudes i que ja vam poder provar en la seva generació precedent ara fa uns anys .

Tot i que la segona generació del Leaf va arribar al mercat l’any 2018 i ja és un producte conegut (vam assistir a la seva presentació a Oslo ), tot just ara fa uns mesos que Nissan en comercialitza la versió Leaf E+ amb bateries de liti de 62 kWh de capacitat que prometen una autonomia teòrica en cicle WTLP d’entre 360 i 380 quilòmetres, una autonomia que hauria de ser prou per moure’s sense límits en desplaçaments urbans diaris.

Aquesta versió E+ de 218 CV de potència i 320 Nm de parell pot accelerar de 0 a 100 en 7,3 segons i pot assolir una velocitat màxima limitada electrònicament de 144 km/h, velocitat i agilitat més que suficient per a un ús racional i real del vehicle. A diferència del model estàndard del Leaf, amb un motor de 150 CV i bateries de 40 kWh, aquesta versió Leaf E+ presenta un sobrepès de 168 quilos, que es justifiquen per unes bateries més grans i un motor elèctric més potent. Per la resta, el Leaf E+ segueix mesurant el mateix que el model estàndard (4,48 metres de llarg, 1,79 d’ample i 1,54 d’alt), cosa que el col·loca en unes dimensions molt similars a les d’un compacte o totcamí del segment C.

El Leaf E+ té unes mides molt similars a les d'un compacte del segment C
El Leaf E+ té unes mides molt similars a les d'un compacte del segment C
El Leaf E+ té unes mides molt similars a les d'un compacte del segment C

La versió Leaf E+ també suporta una potència de càrrega de fins a 70 kW, i la marca anuncia que pot suportar potència de càrrega de fins a 100 kW en cas de mantenir la temperatura òptima de les bateries. En cas d’escalfament de les bateries i del sistema de càrrega, l’electrònica disminueix de nou la potència de càrrega fins als 70 kW, cosa que serà molt habitual al nostre país els mesos més calorosos de l’any: Nissan fa servir un sistema de refrigeració per aire de les bateries, i si el cotxe està estacionat a ple sol els mesos d’estiu serà bastant fàcil que la temperatura s’elevi, impedeixi carregar les bateries a una potència de 100 kW i alenteixi el procés.

Durant la prova vaig poder comprovar que es triga una mitja hora en un punt de càrrega de 50 kW per poder recarregar 100 quilòmetres d’autonomia, mentre que un punt domèstic de 2 kW pot trigar al voltant de set hores per carregar 100 quilòmetres d’autonomia. En funció del preu de l’electricitat actual, recórrer 100 quilòmetres amb aquest Leaf E+ ens costarà entre 2,5 euros i 4,8 euros en funció del punt de càrrega, la tarifació horària i la potència contractada.

Detall del motor i l'entrada de càrrega
Detall del motor i l'entrada de càrrega
Detall del motor i l'entrada de càrrega

Tot i que Nissan anuncia uns 360-380 quilòmetres d’autonomia (en funció del cicle d’homologacions), a l’hora de la veritat l’autonomia final dependrà molt del nostre estil de conducció i de si fem una circulació eminentment urbana o també per carreteres ràpides i autovies. Tenint en compte aquestes variables, i en condicions de circulació real amb recorreguts dins de la ciutat i intervals per autopista i autovia (Barcelona-Sant Cugat-Terrassa-Martorell-Barcelona), l’autonomia real del Leaf E+ es consolida al voltant dels 300 quilòmetres, una xifra que, tot i ser inferior a la promesa en la fitxa tècnica, continua sent prou destacable i permet extreure'n molt de profit. Dins de la ciutat, amb el model Eco activat i el sistema e-Pedal en funcionament, el consum s'estabilitza al voltant dels 14 kWh / 100 km, mentre que en autopista, autovia o carreteres ràpides, amb el mode normal activat i el sistema e-Pedal apagat, circulant a velocitats de 100 o 120 km/h el consum s’eleva amb facilitat per sobre dels 21,5 kWh cada 100 quilòmetres. Si circulem per autopista a una velocitat constant de 120 km/h i amb el climatitzador engegat, el Leaf E+ eleva el seu consum al voltant dels 22 o 23 kWh cada 100 quilòmetres, i la seva autonomia real es veurà limitada al voltant dels 260 o 270 quilòmetres.

Un cop al volant m’he pogut adonar de les millores dinàmiques i tecnològiques respecte a la generació precedent. Tot i que en realitat fa servir la mateixa plataforma que el Leaf de primera generació, aquest Leaf E+ amb bateries de 62 kWh ha millorat substancialment la seva capacitat d’acceleració, tot i que no busca en cap cas ser un cotxe de tall esportiu o àgil. El Leaf E+ és, eminentment, un vehicle còmode, molt estable i fàcil de fer servir, amb reaccions progressives i que en cap moment presenta rareses al conductor. En aquest sentit, les millores en la posada a punt del vehicle (direcció més comunicativa, suspensió un punt més ferma) el fan més estable i àgil que la generació precedent.

Gràcies a l’augment en l'autonomia, fer viatges d’anada i tornada de més d’una hora per autopistes i carreteres ràpides amb el Leaf E+ no és cap quimera. A més, aquesta segona generació del Leaf millora substancialment la rigidesa de les suspensions i fa sentir el cotxe més apamat circulant a 100 o 120 km/h, i també elimina bona part dels sorolls aerodinàmics que presentava el model de la generació anterior. En definitiva, el Leaf E+ és un cotxe molt més indicat i capaç per realitzar viatges mitjans i mantenir creuers de velocitats elevades fora de la ciutat.

Nissan Leaf E+