Proves
Motor Proves 15/05/2022

5 motius pels quals una camioneta pot ser millor que un SUV

Comparació lògica o agosarada? Ens posem al volant d’una Ford Ranger Raptor per tractar d’esbrinar quin tipus de carrosseria és millor

8 min
Ford Ranger Raptor

Avui ens proposem respondre una pregunta que pot semblar fàcil de respondre, però si entrem en el fons de la qüestió potser no ho és tant: és millor un SUV o una camioneta? Després d’haver pogut provar una de les pick-ups més radicals del nostre mercat, la Ford Ranger Raptor, en aquest article exposarem cinc motius pels quals un model d’aquests tipus pot arribar a resultar més interessant que un SUV.

D’entrada, cal acotar amb precisió quin tipus de vehicles estem comparant. Comencem pel segment “fàcil” de categoritzar, el de les camionetes. La definició habitual d’aquests cotxes ens diu que generalment disposen d’una zona davantera amb una o dues fileres de seients i una zona posterior amb una caixa (normalment descoberta) que s’utilitza per al transport de mercaderies. Es tracta d’un segment que a Europa no està massa generalitzat, però que als Estats Units protagonitza el podi de vehicles més venuts amb models com la Sèrie F de Ford, el Chevrolet Silverado o la gamma de camionetes de Ram.

Ara anem a pel segment complicat, el dels SUV. Les sigles fan referència al concepte “Sport Utility Vehicle”, tot i que també son coneguts com a tot camins o totterrenys lleugers. Però aquest és un d’aquells casos en què la definició ha quedat obsoleta, ja que en els darrers anys aquests tipus de cotxes han aconseguit un èxit tan aclaparador que les marques s’han atrevit gairebé amb tot.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

I quan dic amb tot és amb tot. Només cal veure que s’estan posant de moda els SUV d’estil cupè o que fins i tot marques com Volkswagen amb el T-Roc, Land Rover amb l’Evoque o Nissan amb el Murano s’han atrevit a llançar tot camins descapotables. Per aquest motiu, i malgrat pertanyin al mateix segment, no és el mateix cotxe un Ford Puma ST com el d’aquesta prova que un Subaru Forester, un altre cotxe que també hem provat a l’Ara Motor.

Evidentment, a l’hora de comparar una camioneta com la Ford Ranger Raptor amb qualsevol cotxe de la categoria SUV ens haurem de centrar en els models més aventurers d’aquest darrer segment, que tinguin tracció total i bones aptituds off-road. En són alguns exemples els Toyota RAV4, Subaru Outback o Forester, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Range Rover o Jeep Grand Cherokee.

I és que no resulta senzill enfrontar-se a una de les pick-ups més imponents del nostre mercat. Es tracta d’un model que vam tenir l’ocasió de provar fa uns anys i ens va deixar bocabadats pel seu disseny, les seves prestacions tant a l’asfalt com al camp o la muntanya i per la seva polivalència d’ús, malgrat d’entrada pugui semblar poc pràctic. A la prova que vam fer podeu consultar tots els detalls d’aquesta enorme camioneta, ja que la unitat que il·lustra aquest article només canvia en el color respecte la de l’any 2020. I al meu parer és molt més cridanera en vermell, tot sigui dit. Així doncs, a continuació tractarem d’exposar cinc motius pels quals una camioneta o pick-up és millor que un SUV.

1.Són tan còmodes com un turisme

Al mercat no hi ha un gran nombre de marques que disposin de pick-ups al seu catàleg. Una de les més destacables és Ford, que ofereix la Ranger amb diversos tipus de carrosseria i multitud de versions. Les més senzilles són ideals per a algunes feines enfocades al camp o la muntanya, mentre que les més radicals són ideals per a qualsevol tipus d’ús.

Però durant la prova de la Ford Ranger Raptor ens ha tornat a quedar clar quelcom que ja vam comprovar fa uns anys: malgrat ser la versió més aventurera de la Ranger, és molt còmode en tot tipus de circumstància. La unitat de la prova anterior muntava uns pneumàtics BF-Goodrich All-Terrain T/A, mentre que el model que il·lustra aquest article equipava uns General Grabber AT3. Es tracta, en tots dos casos, d’uns pneumàtics de tacs que resulten ideals per a circular fora de l’asfalt sobre terra, neu, fang o terreny empedrat, però que alhora ofereixen un nivell de confort elevat per carretera.

Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme
Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme
Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme

Però no tot és feina de les rodes. I és que la Ranger Raptor equipa unes suspensions desenvolupades pel departament Ford Performance, que ha muntat uns amortidors Fox Racing que proporcionen un recorregut variable capaç d’oferir un tarat tou quan passem per sotracs petits i més rígid quan passem per sobre d’un gran sot per evitar arribar al topall del recorregut. Aquest tipus de solucions faciliten que el confort de marxa d’aquest cotxe sigui gairebé idèntic (si no superior) al de molts dels SUV que hem citat anteriorment. És cert que models més senzills d’altres marques no equipen una suspensió tan ben treballada, però quan ens vam posar al volant de la Toyota Hilux també ens va transmetre una comoditat similar a la d’un tot camí equivalent.

2.La capacitat de càrrega és enorme

Si bé és cert que al mercat hi podem trobar tot camins de gairebé cinc metres de longitud (o fins i tot més), el cert és que, per definició, les camionetes són vehicles molt grans. Amb 5,22 metres la Mitsubishi L-200 és una de les més curtes del segment, mentre que la Ford Ranger Raptor arriba als 5,36 metres i una de les darreres en arribar al mercat, l’enorme Jeep Gladiator, té una longitud de 5,59 metres.

Evidentment aquestes xifres les incapaciten completament a l’hora de posicionar-se com a vehicles pràctics en àmbits urbans, però tampoc ho són pas models com els Range Rover o Audi Q7, que superen els cinc metres de llargària. A canvi, les camionetes ofereixen una capacitat de càrrega inigualable gràcies a la seva caixa posterior.

Els maleters o espais de càrrega són enormes
Detall maleter
Espai places posteriors

Les marques ofereixen diversos tipus de solucions per a adaptar-se a les necessitats del client. Així, normalment es poden escollir caixes més curtes o més llargues, obertes o tancades i fins i tot caixes amb un tercer volum enorme que a la pràctica es tradueix en un maleter gegant. En el cas de la Ford Ranger Raptor la caixa té una longitud d’1,5 metres i una amplada d’1,2, oferint una capacitat de càrrega de 620 quilos i una capacitat de remolc de 2.500. Amb tot, per les seves característiques esportives aquest model gairebé no té rivals al segment, i fins i tot una Ranger normal ofereix una capacitat de càrrega de més d’una tona i de remolc de fins a 3.500 quilos. En resum, per més que un SUV pugui oferir un gran maleter ni s’acostarà a les capacitats d’una pick-up.

3.Prestacions similars a les d’un SUV

Les camionetes acostumen a ser vehicles completament orientats a una conducció fora de l’asfalt, de manera que la seva configuració mecànica més habitual és la de muntar motors dièsel amb un enorme parell. Un bon exemple el trobem en els motors de 150 CV de la Mitsubishi L-200, en els de 150 o 204 CV de la Toyota Hilux o en els de 170 CV de la Ford Ranger.

Menció especial mereix el propulsor de la Ranger Raptor, un bloc dièsel de 2.0 litres i quatre cilindres que desenvolupa una potència de 213 CV i un parell motor màxim de 500 Nm. Associat a una caixa de canvis de 10 relacions, a dos turbos que actuen en funció de les revolucions del motor i a un sistema de tracció total i de reductora, és capaç d’accelerar de forma contundent i mantenir una velocitat constant per carretera o autopista fins i tot amb la caixa carregada.

Detall motor Ford Ranger Raptor
Detall neumàtics de contacte i perfil 285/70
Detall capacitats fora de l'asfalt

Evidentment aquest tipus de motors no es poden comparar amb els propulsors gasolina d’un litre que munten molts tot camins utilitaris i compactes, però sí amb els grans motors de Jeep, Range Rover o Subaru. I si ens centrem en l’apartat dels consums, és evident que les pick-up o camionetes registren una despesa important de combustible, però no tan allunyada de la d’alguns SUV. Per exemple, durant la prova del Subaru Forester EcoHybrid el seu motor gasolina de 2.5 litres va registrar un consum d’uns 8,3 litres, mentre que la Ranger Raptor es va conformar amb uns 10 litres aproximadament. Xifra més elevada, sí, però en un vehicle molt més gran, amb una major capacitat de càrrega, millors aptituds 4x4 i unes prestacions superiors.

4.Són molt més efectives fora de l’asfalt

Aquest punt no resultarà rellevant per a tots aquells que comprin un SUV i el facin servir eminentment per viatjar per carretera i moure’s per la ciutat. És a dir, la majoria dels clients d’aquest tipus de cotxe. Però per als qui necessiten un SUV amb bones cotes totterreny per aventurar-se per camins i pistes potser sí que és interessant.

En línies generals les pick-up ofereixen les mateixes prestacions off-road que qualsevol 4x4 “de veritat”. Per tant, son tan o més efectives que els mítics Mercedes-Benz Classe G, Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender o Jeep Wrangler, aquest darrer un model que vam tenir l’oportunitat de provar a l’Ara Motor.

La Ford Ranger Raptor és un 4x4 'de veritat'
La Ford Ranger Raptor és un 4x4 'de veritat'
La Ford Ranger Raptor és un 4x4 'de veritat'

Per exemple, la Ford Ranger Raptor disposa de tracció 4x4 connectable, diferencial posterior, reductora i diversos modes de conducció: Normal, Sport, Herba/Grava/Neu, Fang/Sorra, Roca i Baja, aquest darrer ideat per a circular per camins a alta velocitat. A més, el seu angle d’atac és de 32º, el de sortida de 24º i l’altura lliure al terra és de 283 mil·límetres. Algunes d’aquestes cotxes tot terreny són similars en models com les Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L-200 o Jeep Gladiator... amb l’afegit respecte els tot camins que l’enorme caixa posterior ens permet transportar amb més facilitat objectes de muntanya, esquís o fins i tot bicicletes.

5.Estan molt ben equipades

L’últim dels motius pels quals una pick-up és millor que un SUV té a veure amb la seva dotació d’equipament. Fa uns anys aquesta comparació hauria sigut molt desigual, ja que les camionetes disposaven de pocs elements tecnològics o de seguretat i a més tenien la seva velocitat màxima limitada a 90 km/h. Però en els darrers anys les marques s’han posat les piles i ofereixen equipaments molt complets que estan a l’altura del de turismes equivalents.

Detall interiors Ford Ranger Raptor
Detall lleves
Detall palanca canvi

És evident que el nivell de refinament de cotxes Ford Ranger Raptor que hem pogut provar no és tan elevat com el d’alguns SUV, però la seva robustesa és força superior i el confort dels seients és idèntic. A més, al volant no s’aprecien diferències gaire notables a nivell de dotació tecnològica o d’infoentreteniment, ja que disposa de sèrie de pantalla central de 8 polzades amb navegador i sistema multimèdia SYNC3, arrencada sense clau, control de canvi de carril, reconeixement de senyals, control de creuer adaptatiu, càmera de visió posterior o fins i tot frenada d’emergència.

stats