Proves
Motor  /  Proves 15/05/2022

5 motius pels quals una camioneta pot ser millor que un SUV

Comparació lògica o agosarada? Ens posem al volant d’una Ford Ranger Raptor per tractar d’esbrinar quin tipus de carrosseria és millor

8 min
Ford Ranger Raptor

Avui ens proposem respondre una pregunta que pot semblar fàcil de respondre, però si entrem en el fons de la qüestió potser no ho és tant: és millor un SUV o una camioneta? Després d’haver pogut provar una de les pick-ups més radicals del nostre mercat, la Ford Ranger Raptor, en aquest article exposarem cinc motius pels quals un model d’aquests tipus pot arribar a resultar més interessant que un SUV.

D’entrada, cal acotar amb precisió quin tipus de vehicles estem comparant. Comencem pel segment “fàcil” de categoritzar, el de les camionetes. La definició habitual d’aquests cotxes ens diu que generalment disposen d’una zona davantera amb una o dues fileres de seients i una zona posterior amb una caixa (normalment descoberta) que s’utilitza per al transport de mercaderies. Es tracta d’un segment que a Europa no està massa generalitzat, però que als Estats Units protagonitza el podi de vehicles més venuts amb models com la Sèrie F de Ford, el Chevrolet Silverado o la gamma de camionetes de Ram.

Ara anem a pel segment complicat, el dels SUV. Les sigles fan referència al concepte “Sport Utility Vehicle”, tot i que també son coneguts com a tot camins o totterrenys lleugers. Però aquest és un d’aquells casos en què la definició ha quedat obsoleta, ja que en els darrers anys aquests tipus de cotxes han aconseguit un èxit tan aclaparador que les marques s’han atrevit gairebé amb tot.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

I quan dic amb tot és amb tot. Només cal veure que s’estan posant de moda els SUV d’estil cupè o que fins i tot marques com Volkswagen amb el T-Roc, Land Rover amb l’Evoque o Nissan amb el Murano s’han atrevit a llançar tot camins descapotables. Per aquest motiu, i malgrat pertanyin al mateix segment, no és el mateix cotxe un Ford Puma ST com el d’aquesta prova que un Subaru Forester , un altre cotxe que també hem provat a l’Ara Motor.

Evidentment, a l’hora de comparar una camioneta com la Ford Ranger Raptor amb qualsevol cotxe de la categoria SUV ens haurem de centrar en els models més aventurers d’aquest darrer segment, que tinguin tracció total i bones aptituds off-road. En són alguns exemples els Toyota RAV4, Subaru Outback o Forester, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Range Rover o Jeep Grand Cherokee.

I és que no resulta senzill enfrontar-se a una de les pick-ups més imponents del nostre mercat. Es tracta d’un model que vam tenir l’ocasió de provar fa uns anys i ens va deixar bocabadats pel seu disseny, les seves prestacions tant a l’asfalt com al camp o la muntanya i per la seva polivalència d’ús, malgrat d’entrada pugui semblar poc pràctic. A la prova que vam fer podeu consultar tots els detalls d’aquesta enorme camioneta, ja que la unitat que il·lustra aquest article només canvia en el color respecte la de l’any 2020. I al meu parer és molt més cridanera en vermell, tot sigui dit. Així doncs, a continuació tractarem d’exposar cinc motius pels quals una camioneta o pick-up és millor que un SUV.

1.Són tan còmodes com un turisme

Al mercat no hi ha un gran nombre de marques que disposin de pick-ups al seu catàleg. Una de les més destacables és Ford, que ofereix la Ranger amb diversos tipus de carrosseria i multitud de versions. Les més senzilles són ideals per a algunes feines enfocades al camp o la muntanya, mentre que les més radicals són ideals per a qualsevol tipus d’ús.

Però durant la prova de la Ford Ranger Raptor ens ha tornat a quedar clar quelcom que ja vam comprovar fa uns anys: malgrat ser la versió més aventurera de la Ranger, és molt còmode en tot tipus de circumstància. La unitat de la prova anterior muntava uns pneumàtics BF-Goodrich All-Terrain T/A, mentre que el model que il·lustra aquest article equipava uns General Grabber AT3. Es tracta, en tots dos casos, d’uns pneumàtics de tacs que resulten ideals per a circular fora de l’asfalt sobre terra, neu, fang o terreny empedrat, però que alhora ofereixen un nivell de confort elevat per carretera.

Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme
Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme
Un cop en marxa, és molt similar a fer anar un turisme

Però no tot és feina de les rodes. I és que la Ranger Raptor equipa unes suspensions desenvolupades pel departament Ford Performance, que ha muntat uns amortidors Fox Racing que proporcionen un recorregut variable capaç d’oferir un tarat tou quan passem per sotracs petits i més rígid quan passem per sobre d’un gran sot per evitar arribar al topall del recorregut. Aquest tipus de solucions faciliten que el confort de marxa d’aquest cotxe sigui gairebé idèntic (si no superior) al de molts dels SUV que hem citat anteriorment. És cert que models més senzills d’altres marques no equipen una suspensió tan ben treballada, però quan ens vam posar al volant de la Toyota Hilux també ens va transmetre una comoditat similar a la d’un tot camí equivalent.

2.La capacitat de càrrega és enorme

Si bé és cert que al mercat hi podem trobar tot camins de gairebé cinc metres de longitud (o fins i tot més), el cert és que, per definició, les camionetes són vehicles molt grans. Amb 5,22 metres la Mitsubishi L-200 és una de les més curtes del segment, mentre que la Ford Ranger Raptor arriba als 5,36 metres i una de les darreres en arribar al mercat, l’enorme Jeep Gladiator, té una longitud de 5,59 metres.

Evidentment aquestes xifres les incapaciten completament a l’hora de posicionar-se com a vehicles pràctics en àmbits urbans, però tampoc ho són pas models com els Range Rover o Audi Q7, que superen els cinc metres de llargària. A canvi, les camionetes ofereixen una capacitat de càrrega inigualable gràcies a la seva caixa posterior.

Els maleters o espais de càrrega són enormes