- Preu: 31.657 euros
- Combustible: Gasolina
- Motor: 1.5 EcoBoost, tres cilindres turbo
- Potència: 200 cavalls i 320 NM de parell
- Tracció: Davantera
- Mides i pes: 4226 mm de llarg / 1805 mm d'ample / 1533 mm d'alt. 1.358 quilos
- Nota: 8,5/10
Ford Puma ST: un felí amb les urpes ben esmolades
Provem la versió més esportiva del petit totcamí nord-americà, tot un GTI disfressat de SUV que té tots els números per convertir-se en un del models més idolatrats dels últims anys
Ford Performance és la divisió de la marca nord-americana encarregada dels models més esportius i prestacionals de Ford, i amb el pas dels anys s’ha convertit en una de les firmes més respectades i admirades a tot el món. De fet, ja hem pogut provar algunes de les seves creacions, com el Ford Focus RS de la generació anterior o el Fiesta ST, model que ha servit de base mecànica i tecnològica per bastir el nou Puma ST.
Ras i curt, el Puma ST és una de les rareses del mercat en perill d’extinció: un SUV petit amb un toc esportiu i una estètica sorprenent que no deixa ningú indiferent i que s’ha convertit en un referent i futur clàssic del segment dels totcamins esportius.
Sí, abans de començar, a aquestes altures tots sabem que els SUV o totcamins són vehicles derivats de turismes convencionals (en el cas del Puma, s'aprofita la base del Fiesta) amb més pes, un centre de gravetat més elevat i per tant pitjors prestacions dinàmiques que la del turisme convencional del qual deriven. Però el mercat cada cop demana més totcamins, i els SUV representen més de la meitat del total de vendes de cotxes nous a Europa; per tant... per què no fer un SUV urbà amb el caràcter dels especialistes de Ford Performance? El resultat és el Puma ST, un totcamí esportiu i amb un bon caràcter, que recull l’herència del Nissan Juke Nismo, el pioner del segment dels SUV-B de caràcter esportiu que, de moment, no té continuïtat en la nova generació.
A primer cop d’ull és fàcil reconèixer que ens trobem davant d’un model especial i diferent, un totcamí de tall esportiu que introdueix detalls estètics com ara els plàstics negres dels retrovisors i les insercions del sostre, els logos ST, les llandes de 19 polzades, les pinces de fre de color vermell o la calandra sobredimensionada, també de color negre. En la part posterior aquest Puma ST encara conserva dues cues d’escapament de les de debò -és a dir, funcionals i que no volen aparentar allò que no són- i un difusor posterior, també acabat en plàstic negre. Si a tot això hi sumem uns colors de carrosseria ben llampants (Ford ofereix el seu cotxe en el color verd de la nostra unitat de prova, a banda dels colors negre, blau, gris i vermell), el resultat és un vehicle força espectacular, d’aquells que criden l’atenció.
La preparació esportiva del Puma ST també és notable en el seu interior, on incorpora uns nous seients Recaro de tall esportiu amb el logo ST brodat a l’entapissat dels seients davanters, així com diverses insercions a la consola central i un quadre de comandaments símil de fibra de carboni, que aporten una dosi extra d’esportivitat al conjunt. El volant, més gruixut que el del model estàndard, també llueix el logo ST, i és d’agrair que mantingui alguns elements de la vella escola com ara una palanca de canvi manual de recorreguts curts i precisos, pedals amb insercions d’alumini i una palanca de fre de mà de les de tota la vida, que ens convida a jugar si som en un espai tancat com un circuit i volem fer el trapella i fer derrapar el cotxe.
Amb tot, la qualitat percebuda d’alguns elements i materials del Puma ST no l'acabo de trobar a l’altura del plantejament general del cotxe i del seu preu de venda. I és que el Puma ST fa servir en excés materials com ara plàstics durs, o una disposició general de comandaments i gràfics d’instruments que ja comencen a acusar el pas del temps. Res de greu o imperdonable, però és una realitat que també cal tenir en compte.
La versió ST del Puma manté la mateixa pantalla tàctil central que el model estàndard, associada al sistema d’infoentreteniment SYNC 3 compatible amb Apple Car Play i Android Auto, i que pot anar associat a fins a deu altaveus. Aquest és un SUV del segment B, la qual cosa vol dir que les places posteriors també pateixen una mica les restriccions d’espai de la carrosseria, i encabir-hi tres adults o un adult i dues cadiretes amb isofix esdevé una quimera. Pel que fa al maleter, Ford anuncia que manté els mateixos 456 litres de capacitat, una xifra realment excel·lent que s’obté gràcies a un doble fons (no disposa de roda de recanvi) i a un dipòsit inferior amb un tap que fa les funcions d’aigüera que ens permet jugar amb les formes del maleter.
Una posada a punt excel·lent
El Ford Puma ST fa servir la mateixa mecànica que el Fiesta ST, és a dir, un motor gasolina turbo 1.5 de tres cilindres que ofereix 200 CV de potència i 320 Nm de parell associat a un canvi manual -sí, manual- de sis relacions i un sistema de tracció davantera.
El so del propulsor de Ford resulta encisador i sorprenentment esportiu, sobretot tenint en compte que és un motor 1.5 de tres cilindres turbo. En aquest sentit val la pena destacar que la cua d’escapament de doble tub compta amb una vàlvula que s’obre i permet obrir pas per obtenir un so més greu i metàl·lic, pensat per satisfer les exigències auditives dels clients més puristes.
Tot i que ja estem força habituats a models de certa potència, i que 200 CV per moure un conjunt de 1.358 quilos no és cap prodigi de la ciència, la posada a punt específica del model és la que permet marcar les diferències amb altres models del segment. I és que els especialistes de Ford Performance han sabut ajustar el xassís del model gràcies a unes barres estabilitzadores sobre els dos eixos que el fan un 50% més ferm que un Puma estàndard, i compta amb unes suspensions rígides associades a uns amortidors de doble tub signats per Hitachi que aporten més aplom i contundència. A tot això cal sumar-hi un diferencial electrònic de desplaçament limitat LSD sobre l’eix davanter, disponible amb un paquet anomenat Performance que encareix 1.000 euros més el preu final del cotxe.
Un cop al volant, un es pot adonar fàcilment de la feinada que han fet els especialistes de Ford Performance, ja que sembla mentida que un SUV de tracció davantera amb motor de tres cilindres pugui resultar un cotxe tan ràpid i reactiu, àgil i dinàmic. El Puma ST és un cotxe especial, d’aquells que queden gravats a la memòria gràcies al seu compromís entre diversió, comportament i estil. I això que no és un cotxe extrem en el sentit més prestacional, ja que accelera de 0 a 100 en 6,7 segons i té una velocitat punta de 220 km/h, que tampoc és cap registre extraterrestre, tot i que siguin números prou respectables.
L’hàbitat natural d’aquest Puma ST ha de ser el de les carreteres de muntanya i secundàries, on pot demostrar una excel·lent posada a punt que el consolida en el grup dels millors SUV esportius del moment. En condicions de conducció esportiva, aquest totcamí s’inscriu amb facilitat en cada revolt sense mostrar grans inèrcies o rareses al volant, ja que dissimula força bé el seu centre de gravetat i el seu pes. De fet, afrontar un tram de carretera revirada amb el Puma ST és bufar i fer ampolles, ja que mostra una facilitat innata per jugar amb el canvi de pes entre revolt i revolt i una capacitat mil·limètrica d’inscriure’s al revolt només de pensar-hi que és realment digna de menció.
Els seients esportius signats per Recaro són còmodes i agafen bé el cos, però són un pèl estrets i podria fer que alguns usuaris no acabin de sentir-s’hi a gust, ja que pot no acabar d'encaixar-los bé la part baixa de l’esquena o que les cames no quedin ben recollides. El tacte de la palanca de canvi és fantàstic, gràcies a uns recorreguts curts i precisos que eleven la conducció a un altre nivell, i cal esmentar que els frens o el pedal de l’embragatge presenten un tacte més aviat dur, al qual és fàcil acostumar-se. La direcció també és sorprenentment ràpida, precisa i comunicativa, però quan circulem a un ritme àgil es pot apreciar l’acció del diferencial electrònic LSD opcional que feia servir la nostra unitat de prova, ja que envia tracció a la roda que més ho necessita en cada moment, la qual cosa es pot arribar a apreciar al volant amb una petita resistència percebuda al girar. Ara bé, això només és detectable si volem filar molt prim, i en cap cas arriba a restar diversió i dinamisme al conjunt.
Resulta espectacular comprovar com la posada a punt del Puma ST el converteix en una màquina ideal per fer revolts. De fet tot és tan fàcil com entrar al revolt a punta de gas, obrir accelerador progressivament i comprovar com la posada a punt del vehicle fa que segueixi les ordres sense cap mena d’estranyesa al volant, inscrivint-se sobre l’asfalt amb una precisió mil·limètrica i eliminant les inèrcies del vehicle.
L’altre punt fort de la posada a punt específica del Puma ST és la seva capacitat de frenada. Els discos de fre de 325 mm a l’eix davanter i de 271 al posterior i les pinces de fre de color vermell, associats als neumàtics Michelin Pilot Sport 4S, fan que el cotxe s’aturi amb una facilitat espectacular, i que no mostri símptomes d’esgotament ni tan sols quan li exigim rendiment en un tram de revolts a un ritme àgil.
Un cop ens endinsem al trànsit urbà o fem trajectes per autopistes i carreteres ràpides, la rigidesa torsional del Puma ST no genera incomoditat, compleix amb els mínims estàndards de confort i qualitat, però en línies generals no és el tipus de cotxe on voldries portar l’àvia o els nens. Aquesta versió ST és el que és, i el Puma estàndard ja pot complir amb altres propòsits com ara desplaçar-nos del punt A al punt B amb comoditat i consums ajustats.
Precisament el tema dels consums és un altre dels punts menys importants per al comprador tipus del Puma ST, ja que en principi valora altres qüestions com ara la posada a punt, el comportament dinàmic o l’estètica més que no pas el consum de carburant que homologui el vehicle. En trànsit urbà, que no és el seu hàbitat, el consum de carburant pot superar els 10 litres cada 100 quilòmetres, i en un tram de muntanya a un ritme alt, desnivell positiu i estirant les marxes del vehicle, el consum també es pot estabilitzar al voltant dels 9 litres. En canvi, circulant per autopistes o carreteres ràpides amb el mode normal o ecològic activat és possible obtenir consums de 7 litres cada 100 quilòmetres.
Un altre dels punts calents del Ford Puma ST és el seu preu final, que és de 31.657 euros, descomptes promocionals a banda. Això suposa que el Puma ST és uns 6.500 euros més car que el Ford Fiesta ST del qual deriva, i que és en realitat el mateix cotxe amb una carrosseria una mica diferent. Ja és sabut que els totcamins sempre són sensiblement més cars que els models turisme dels quals deriven, però en aquest cas el salt de preu potser és una mica més gran del que caldria esperar. Ara bé, el Puma ST no té cap rival directe en el mercat, i si el comparem amb un Volkswagen T-Roc 2.0 TSI o gasolina de 190 CV amb tracció total i canvi DSG veurem que el Puma ST és sensiblement més barat (uns 7.000 euros menys) i té un caràcter molt més esportiu. El nou Hyundai Kona N, que serà el seu rival directe, també tindrà un preu uns 10.000 euros més alt que el Puma ST, per bé que encara no es pot adquirir als concessionaris. Per últim, si el comparem amb un Cupra Ateca de 300 CV i tracció total 4Drive (que és d’un segment superior), veurem com el Puma ST és 100 CV menys potent però força més divertit que no pas el Cupra Ateca, que costa 13.000 euros més i que hauria d’apuntar a un públic similar al d'aquest Puma ST.
Conclusió
El nou Ford Puma ST és un SUV urbà transformat en una màquina de tall esportiu gràcies al seu motor gasolina de 200 CV, amb una posada a punt sorprenent i una estètica suggeridora. Una manera de fer cotxes que cada cop serà més estranya i difícil de trobar, i que fa que aquest Puma ST tingui tots els ingredients per convertir-se en un futur clàssic.