Motor  /  Proves 06/06/2021

Ford Puma ST: un felí amb les urpes ben esmolades

Provem la versió més esportiva del petit totcamí nord-americà, tot un GTI disfressat de SUV que té tots els números per convertir-se en un del models més idolatrats dels últims anys

11 min
Ford Puma ST

Ford Performance és la divisió de la marca nord-americana encarregada dels models més esportius i prestacionals de Ford, i amb el pas dels anys s’ha convertit en una de les firmes més respectades i admirades a tot el món. De fet, ja hem pogut provar algunes de les seves creacions, com el Ford Focus RS de la generació anterior o el Fiesta ST , model que ha servit de base mecànica i tecnològica per bastir el nou Puma ST.

Ras i curt, el Puma ST és una de les rareses del mercat en perill d’extinció: un SUV petit amb un toc esportiu i una estètica sorprenent que no deixa ningú indiferent i que s’ha convertit en un referent i futur clàssic del segment dels totcamins esportius.

Ford Puma ST
Ford Puma ST
Ford Puma ST

Sí, abans de començar, a aquestes altures tots sabem que els SUV o totcamins són vehicles derivats de turismes convencionals (en el cas del Puma, s'aprofita la base del Fiesta) amb més pes, un centre de gravetat més elevat i per tant pitjors prestacions dinàmiques que la del turisme convencional del qual deriven. Però el mercat cada cop demana més totcamins, i els SUV representen més de la meitat del total de vendes de cotxes nous a Europa; per tant... per què no fer un SUV urbà amb el caràcter dels especialistes de Ford Performance? El resultat és el Puma ST, un totcamí esportiu i amb un bon caràcter, que recull l’herència del Nissan Juke Nismo, el pioner del segment dels SUV-B de caràcter esportiu que, de moment, no té continuïtat en la nova generació.

A primer cop d’ull és fàcil reconèixer que ens trobem davant d’un model especial i diferent, un totcamí de tall esportiu que introdueix detalls estètics com ara els plàstics negres dels retrovisors i les insercions del sostre, els logos ST, les llandes de 19 polzades, les pinces de fre de color vermell o la calandra sobredimensionada, també de color negre. En la part posterior aquest Puma ST encara conserva dues cues d’escapament de les de debò -és a dir, funcionals i que no volen aparentar allò que no són- i un difusor posterior, també acabat en plàstic negre. Si a tot això hi sumem uns colors de carrosseria ben llampants (Ford ofereix el seu cotxe en el color verd de la nostra unitat de prova, a banda dels colors negre, blau, gris i vermell), el resultat és un vehicle força espectacular, d’aquells que criden l’atenció.

Detalls estètics Puma ST
Detalls estètics Puma ST
Detalls estètics Puma ST

La preparació esportiva del Puma ST també és notable en el seu interior, on incorpora uns nous seients Recaro de tall esportiu amb el logo ST brodat a l’entapissat dels seients davanters, així com diverses insercions a la consola central i un quadre de comandaments símil de fibra de carboni, que aporten una dosi extra d’esportivitat al conjunt. El volant, més gruixut que el del model estàndard, també llueix el logo ST, i és d’agrair que mantingui alguns elements de la vella escola com ara una palanca de canvi manual de recorreguts curts i precisos, pedals amb insercions d’alumini i una palanca de fre de mà de les de tota la vida, que ens convida a jugar si som en un espai tancat com un circuit i volem fer el trapella i fer derrapar el cotxe.

Interiors Puma ST