Proves cotxes
Motor  /  Proves 23/02/2020

Ford Ranger Raptor: el colós que no tem els temporals

Provem la 'pickup' més radical del mercat, que combina les qualitats d’un turisme amb la radicalitat dels millors totterrenys

Sergio Domínguez
11 min
Ford ranger Raptor, desafiant el Glòria

Els meteoròlegs anunciaven l’arribada d’un temporal que, segons deien, podia deixar unes quantitats de precipitació acumulada absolutament espectaculars. La situació era tan extraordinària que fins i tot li van posar nom: Gloria. He de reconèixer que soc força aficionat a la meteorologia, de manera que m’agraden aquests fenòmens adversos... tot i que en aquest cas va ser excessiu i va fer força mal.

Ford ranger Raptor, desafiant el Glòria

Però més enllà de les qualificacions de l'episodi, el cert és que el destí (o el calendari) va fer que el Gloria coincidís amb la prova d’un cotxe molt especial, i un dels pocs candidats a superar un temporal d’aquestes característiques sense gairebé ni despentinar-se: la Ford Ranger Raptor. Es tracta de la versió més radical de la pickup Ranger, una de les camionetes més venudes a Europa i que té com a inspiració la mítica F-150.

Ara bé, a diferència dels mercats on es ven la F-150 –com per exemple l’americà, on és habitual que aquests models siguin encara més grans i disposin d’enormes motors V8 de gasolina–, Ford ha optat per comercialitzar al nostre mercat una versió més “continguda”, si és que en algun cas es pot definir amb aquest adjectiu al vehicle que ens ocupa en aquesta prova.

Ford Raptor

Així doncs, ho tenim tot: una de les camionetes més radicals que podem comprar actualment, un motor dièsel de 213 CV i uns impressionants 500 Nm de parell, unes aptituds 4x4 espectaculars i un temporal meteorològic que empitjora les condicions per a tothom, però les posa exactament allà on es mou amb més comoditat la Ford Ranger Raptor.

DISSENY EXTERIOR

Si poséssim la Ranger Raptor al costat d’una Ford F-150 Raptor –o al costat d’altres bèsties americanes com la Dodge RAM o la Chevrolet Silverado– veuríem una diferència notable pel que fa a les mides. Podria dir que veuríem petita la Ranger, però el que passaria realment és que veuríem enormes les altres camionetes.

Als EUA creuen que aquesta és una camioneta de mida mitjana

I dic que no seria possible veure petita la Ranger perquè a ningú se li acudiria pensar que una pickup de 5,37 metres de longitud, 2,03 d’amplada i 1,87 d’altura és petita, oi? Si eliminem els monstres de sis metres de longitud de la equació i hi sumem una Ford Ranger normal com la que podem comprar a qualsevol concessionari de la marca, passaríem a veure la Raptor com el que realment és: una bestialitat. Pel que fa a les mides, on més es nota la diferència respecte el model estàndard és a l’amplada, que es veu augmentada en 17 centímetres.

Tot i el que diguin els americans, aquesta camioneta és colossal

La Ranger Raptor resulta impressionant des de qualsevol angle, tot i que la seva vista frontal és la més imponent amb diferència. El capó està molt elevat i en una posició molt plana, però qui s’emporta tot el protagonisme és l’enorme calandra frontal, que al seu interior disposa d’unes enormes lletres que formen la paraula “Ford” (inspirades en les de la F-150 Raptor). I als seus laterals hi trobem els mateixos fars de xenó i les llums diürnes de la versió normal, però que aquí semblen diferents degut a l’enorme amplada del vehicle.

Detall vista frontal

A la part inferior ens trobem amb un para-xocs molt elevat, que incorpora els fars antiboira i dos ganxos per remolcar objectes de fins a 4.635 kg. A més, la defensa davantera està dissenyada per afavorir les cotes tot terreny, ja que l’angle d’atac se situa en 32,5 graus. Abans de comentar el lateral, una dada: el protector dels baixos i el càrter està fabricat en acer d’alta resistència de 2,3 mm de gruix, un 60% més que el de la versió normal.

Vista lateral

La vista lateral delata que es tracta d’un vehicle enorme, no només per la seva longitud sinó per les seves formes. Tot i que estèticament és la zona menys recarregada de totes i té unes línies de disseny força rectes, el cert és que el protagonisme aquí se l’emporten les rodes de 17 polzades. Curiosament les llandes s’arriben a veure petites, perquè que el conjunt del vehicle és enorme i perquè els pneumàtics que incorpora de sèrie la Ranger Raptor no són passen desapercebuts. Es tracta d’uns BF Goodrich All-Terrain T/A amb unes mides de 285/70R17, posats a punt específicament per aquest vehicle i que estan qualificats amb l’etiqueta M+S, que els fa aptes per a circular per fang i neu.

Els sus neumàtics són específics per un ús intensiu fora de l'asfalt

La nostra unitat de proves estava pintada amb l’esportiu color Blau Ford Performance, que contrasta a la perfecció amb els detalls negres dels passos de roda, les manetes, les llandes o els esglaons laterals, que no només faciliten l’accés a l’habitacle sinó que han estats dissenyats a consciència per evitar que la pols i les pedres colpegin la carrosseria i permeten mantenir un bon angle ventral de 24 graus i una altura lliure al terra de 28,3 centímetres.