Cotxe de l'any

Així són els set finalistes del Cotxe de l’Any 2022

Sis dels set finalistes al guardó són vehicles elèctrics de zero emissions, entre els quals hi ha el Cupra Born

4 min
Cupra Born

L’electrificació de l’automòbil ja és una realitat fefaent. De fet, és molt possible que l’edició del Cotxe de l’Any 2022 sigui la primera de la història que corona tres cotxes elèctrics com els millors de l’any, després que l’any 2019 ja veiéssim guanyar per primer cop aquest premi a un cotxe elèctric com el Jaguar I-Pace o que en l’edició del 2020 dos models elèctrics com el Tesla Model 3 i el Porsche Taycan acompanyessin al podi el guanyador de l’edició d’aquell any, el Peugeot 208.

I és que per primer cop des de l’any 1964, quan es va institucionalitzar el premi, sis dels set finalistes al guardó són vehicles elèctrics de zero emissions, cosa que explica a la perfecció el procés d’electrificació que viu el món de l’automòbil.

Entre els set finalistes destaca la presència del Cupra Born, el primer elèctric de la nova marca aspiracional de Martorell. Ara bé, convé recordar que el Born, tot i estar dissenyat i posat a punt al Centre Tècnic del Baix Llobregat, es fabrica a la nova planta de Zwickau, a l’est d’Alemanya. Amb tot, és el tercer cop en quatre anys que un Seat/Cupra arriba a la gran final entre els favorits, després del segon lloc del Seat Ibiza en l’edició del 2018 i el tercer lloc del Cupra Formentor en l’edició de l’any passat, que va acabar guanyant el Toyota Yaris.

A continuació repassem per ordre alfabètic els set finalistes a Cotxe de l’Any 2022, un premi que coneixerà el seu guanyador el 28 de febrer en una cerimònia telemàtica a causa de la cancel·lació del Saló de Ginebra. Cada candidat té un enllaç on podeu ampliar la informació tècnica i fins i tot llegir les nostres proves dels models que hem pogut testar a fons.

Cupra Born

Basat en la mateixa plataforma elèctrica MEB del grup Volkswagen, i sent en realitat un ID.3 amb una estètica més contundent i una posada a punt més dinàmica, el nou Cupra Born suposa la consolidació de la nova marca aspiracional catalana. De moment només està disponible amb un motor de 150 kW (204 CV), que envia la potència a les rodes posteriors, i amb unes bateries de 58 kWh, que permeten 424 quilòmetres d’autonomia, per bé que també disposa de més paquets, com l’e-Boost o el Range, que eleven la potència final i l’autonomia del cotxe fins als 231 CV i 540 quilòmetres d’autonomia. Això sí, el seu preu no és barat: les versions d’accés costen 37.400 euros.

Ford Mustang Mach-e

Potser el Mustang Mach-e és el gran favorit d’aquesta edició. És el primer SUV elèctric de la marca, recupera el nom llegendari de Mustang i disposa de versions de tracció posterior i tracció integral, i diverses potències i autonomies que es mouen entre els 198 i els 358 kW (és a dir, entre els 269 i els 487 CV), autonomies d’entre 440 i 610 quilòmetres, grans capacitats dinàmiques tal com hem pogut provar en primera persona i, per sobre de tot, una estètica espectacular. Els seus preus també són prou alts, ja que es mouen en una forquilla que oscil·la entre els 47.260 i els 72.750 euros.

Hyundai Ioniq 5

És un dels outsiders d’aquesta edició, ja que és un model encara poc vist a Europa però que ho té tot per triomfar al mercat: una estètica retro i vintage però suggeridora i actual, versions de tracció integral o posterior, potències d’entre 125 i 225 kW (és a dir, entre 170 i 306 CV) i bateries de 58 o 73 kWh de capacitat, que li permeten assolir autonomies de fins a 481 quilòmetres. A més, el nou Ioniq 5 és una mica més barat que la resta de models equivalents, amb uns preus que van dels 42.410 als 57.810 euros.

Kia EV6

El Kia EV6 és, en realitat, el mateix model que l’anterior, perquè Hyundai i Kia comparteixen la plataforma dels Ioniq 5 i EV6. El Kia EV6 aposta per una estètica més futurista i tecnològica, però fa servir la mateixa plataforma, mecànica i tecnologies que el seu cosí Ioniq 5. Això sí, el Kia EV6 ja compta amb una versió esportiva anomenada EV6 GT que eleva la potència fins als 430 kW (o 585 CV de potència convencionals), amb una bateria de 77 kWh i tracció integral. Els preus es mouen entre els 44.271 euros de la versió d’accés de 125 kW (170 CV), tracció posterior i bateries de 58 kWh i els 64.572 euros de la versió GT d’altes prestacions.

Peugeot 308

El Peugeot 308 és l’únic finalista que no és un cotxe elèctric, o, més ben dit, que no és només elèctric. I és que el Peugeot 308 disposa de versions amb motor de combustió, híbrides endollables o PHEV i una nova versió elèctrica que arribarà el 2023. La seva gamma mecànica és ben completa, amb motors dièsel i gasolina d’entre 110 i 130 CV i versions híbrides endollables de 180 i 225 CV. El seu disseny avantguardista i el fet de ser l’únic model assequible, amb preus que arrenquen a partir dels 21.000 euros de les versions gasolina de 110 CV i arriben fins als 41.000 euros de la versió híbrida endollable de 220 CV i més de 50 quilòmetres d’autonomia en mode elèctric, el fan un dels grans candidats a la victòria final.

Renault Mégane E-Tech

Fa poc que Renault ha presentat la versió elèctrica del Mégane, el seu compacte estrella, com a part del procés de renovació i revolució de la seva gamma anunciat pel president Luca De Meo ara fa uns mesos. El Mégane E-Tech és un elèctric amb potències de 130 CV i bateries de 40 kWh que ofereix uns 300 quilòmetres d’autonomia o una variant superior de 218 CV i bateries de 60 kWh que promet més de 400 quilòmetres d’autonomia, però encara no en coneixem el preu.

Skoda Enyaq iV

La llista de candidats la tanca un altre dels grans favorits, el SUV txec Skoda Enyaq iV. Aquest totcamí elèctric fa servir la mateixa plataforma MEB que el Cupra Born, però té una orientació més elitista, més perfeccionista. Té versions de tracció integral o posterior i potències que van dels 179 als 265 CV. A més, el nou Enyaq iV és més barat que el Cupra, ja que les versions d’accés costen 39.300 euros, per bé que la versió més elitista, l'Enyaq iV Sportline 80X, eleva el seu preu fins als 52.000 euros.

stats