Proves cotxes
Motor 23/07/2021

Ford Mustang Mach-e: la llegenda s’electrifica

Provem el SUV elèctric de la marca americana per esbrinar si és digne de lluir el cognom Mustang

7 min
Ford Mustang Mach-e

Probablement el primer que ens ve a la ment quan pensem en un Mustang és la imatge d’un cotxe americà descapotable, amb motor V8 i un so magnífic que ho envaeix tot al seu pas. Els temps estan canviant, i les mecàniques de combustió de grans cilindrades deixen pas a nous vehicles elèctrics de zero emissions, menys contaminants i compromesos amb la societat actual. I els compradors occidentals cada cop compren menys cotxes esportius de tan sols dues places, i per contra els SUV o totcamins ja signifiquen el gruix de les vendes de vehicles nous a Europa i els Estats Units.

A Ford van decidir fer lloc a aquest totcamí elèctric heretant el nom de Mustang, en una operació comercial i de màrqueting que no va agradar gaire als aficionats més puristes del mític vehicle nord-americà. Fa uns mesos vam poder tenir una primera presa de contacte amb el Mustang Mach-e a Barcelona, però encara no ens hi havíem pogut posar al volant.

Un cotxe que gira caps al seu pas

A primera vista el Mustang Mach-e és d’aquells cotxes que enamoren, gràcies a una estètica moderna, innovadora i minimalista, i a diversos detalls tecnològics que fan les delícies dels clients més exigents, com ara el nou sistema d’infoentreteniment SYNC amb control d’ordres per veu –que ofereix un funcionament realment ràpid i senzill- o unes portes molt curioses que s’obren mitjançant un botó i que disposen d’un codi d’emergència tàctil que ens permet accedir al vehicle si el sistema falla.

Nou Mustang Mach-e
Nou Mustang Mach-e
Nou Mustang Mach-e

Si per fora ja és un cotxe que capta totes les mirades i crida l’atenció de tothom qui el veu, per dins resulta encara més sorprenent. La pantalla central, que té una mida considerable (15,5 polzades), és d’una resolució gràfica impecable i centralitza totes les funcionalitats del vehicle, que prescindeix de botons físics fins i tot per fer anar el sistema d’aire condicionat o el volum de la ràdio. Aquesta és una funcionalitat que cada cop és més present en diversos fabricants automobilístics i, ens agradi més o menys, sembla que s’acabarà imposant entre els cotxes elèctrics més connectats i digitals.

Detall interiors
Detall interiors
Detall interiors

Aquest totcamí elèctric és un vehicle que ofereix cinc places reals en el seu habitacle gràcies a l’espai diàfan de l'interior. El fet de no haver de fer servir transmissions o caixes de canvis permet oferir un espai més aprofitable dins de l’habitacle, i també és d’agrair la gran quantitat d’espais per dur i emmagatzemar objectes que té. Això sí, el fet de muntar les bateries a la part inferior del vehicle fa que les cames dels passatgers de les places posteriors vagin una mica més elevades que en un vehicle de combustió, però d’altra banda això és homologable a la gran majoria de vehicles elèctrics. Per la seva banda, el maleter principal ofereix uns magnífics 1.420 l de capacitat, mentre que sota el capó també n’amaga un segon que arriba als 402 l de capacitat.

Detall seients posteriors i maleters
Detall seients posteriors i maleters
Detall seients posteriors i maleters

Acceleració contundent, però pes elevat

Pel que fa a la mecànica, el Mustang Mach-e de la nostra unitat de prova feia servir el sistema de tracció integral AWD gràcies als dos motors elèctrics que utilitza –un sobre cada eix- per oferir una potència total combinada de 351 CV i, atenció, 580 Nm de parell immediat. Aquesta potència li permet unes acceleracions fulgurants i espectaculars, d’aquelles que et fan quedar ben enganxat al seient.

La nostra unitat de prova també era la versió Range Extended, que fa servir unes bateries de liti de 98,8 kWh i que li permeten una autonomia de 540 quilòmetres en cicle d’homologacions WTLP. Ara bé, el fet de fer servir unes bateries tan grans fa que el pes del Mustang Mach-e AWD Range Extended es dispari fins als 2.182 quilos, i aquesta és una massa important que es fa notar en algunes ocasions, especialment si circulem a ritme àgil per trams revirats o carreteres de muntanya, on el cotxe accelera molt bé però a l’hora de frenar es pot notar que arrossega molt de pes. Pel que fa a l’agilitat, aquest Mustang està ben equilibrat, ja que no té una tendència clara ni a marxar de davant (subviratge) ni de darrere (sobreviratge), sinó que senzillament la força centrífuga del pes fa el seu efecte i presenta unes inèrcies molt marcades.

Pel que fa a la dinàmica no acaba d'estar a l'altura de la llegenda Mustang
Pel que fa a la dinàmica no acaba d'estar a l'altura de la llegenda Mustang
Pel que fa a la dinàmica no acaba d'estar a l'altura de la llegenda Mustang

Aquest pes també es fa sentir quan circula sobre ferms trencats o en mal estat, o per exemple circulant pels carrers d’una gran ciutat com Barcelona i havent de superar els diferents obstacles (sots, esquenes d’ase, bandes rugoses i ressalts diversos) que ens trobem diàriament a la ciutat.

Aquest SUV no és el cotxe ideal per viure aventures fora de l'asfalt
Aquest SUV no és el cotxe ideal per viure aventures fora de l'asfalt
Aquest SUV no és el cotxe ideal per viure aventures fora de l'asfalt

Per contra, tot aquest pes en una posició bastant baixa (com hem dit, les bateries es reparteixen al voltant dels baixos del vehicle) fa que en carreteres ràpides i autopistes el cotxe se senti molt ben afermat i mostri un gran aplom. Es pot pensar, amb raó, que un cotxe que fa servir el nom de Mustang hauria de ser un vehicle una mica més passional i d’un tacte més esportiu que no pas aquest Mustang Mach-e, però caldrà esperar les futures versions GT, encara més potents i amb una posada a punt específica del departament Ford Performance, per veure fins on arriben les possibilitats d’aquest totcamí elèctric.

Autonomia real de més de 400 quilòmetres

Encara que la fitxa tècnica del vehicle prometi uns 540 quilòmetres, en la vida real difícilment superarem els 460 o 500 quilòmetres d’autonomia. En iniciar la prova, amb el cotxe carregat del tot, el sistema del vehicle ens anunciava una autonomia de 433 quilòmetres, i la veritat és que el seu consum no és disparat tenint en compte el seu pes, volum, dimensions i potència. Al llarg de la nostra prova, tot circulant per autopistes i trams urbans amb l’aire condicionat engegat, el consum s’estabilitza al voltant dels 17 kWh cada 100 quilòmetres.

Cal recordar que el Mustang Mach-e disposa de tres modes de conducció anomenats Whisper, Engage i Untamed, que modifiquen l'entrega de potència del cotxe, el reglatge de la suspensió i la rigidesa de la direcció, i que també influeixen en les xifres d'autonomia reals.

Detall logo i estat càrrega bateries
Detall logo i estat càrrega bateries
Detall logo i estat càrrega bateries

A l’hora de carregar el cotxe, cal tenir en compte que el Mustang Mach-e estàndard és compatible amb punts de càrrega ràpida de fins a 115 kW i de 150 kW en el cas de les versions amb autonomia extensa, com el de la nostra unitat de prova. Si s'ha de carregar el cotxe en un punt de corrent altern (com el de les xarxes domèstiques), cal tenir en compte que la potència màxima per poder endollar el vehicle és de tan sols 11 kW, i que Ford no ofereix cap carregador compatible de 22 kW.

Detalls interiors
Detalls interiors
Detalls interiors

Més enllà d’això, el Mustang Mach-e és un cotxe fantàstic en tota la resta d’aspectes, un rival molt digne dels Mercedes-Benz EQC o Jaguar I-Pace, i sensiblement més barat. El preu del Mustang Mach-e AWD de 351 CV i 540 quilòmetres amb bateries de 98,8 kWh que vam provar és de 64.900 euros, i tot i que és una xifra força important, segueix sent sensiblement més baixa que la dels seus rivals de potència, equipament i autonomia similars. Convé recordar que la versió d’accés del Mustang Mach-e amb tracció posterior amb motor de 269 CV i bateries de 76 kWh té un preu de 48.500 euros, descomptes promocionals i ajudes de l’administració a banda, que no són gaires més diners dels que Seat demana per un Tarraco de potència inferior i motor tèrmic, per exemple.

Conclusió

El nou Ford Mustang Mach-e és un SUV polivalent i versàtil que vol aprofitar la llegenda del Mustang per reconvertir-la en un vehicle de zero emissions tecnològic, d’altes prestacions, que no vol renunciar a la practicitat ni a una vocació de cotxe polivalent i d’ús diari. Això sí, en comparació amb el mític esportiu americà les diferències són notables, i per més que Ford presenti una versió esportiva GT trobo que no haurien de ser vehicles comparables entre ells, per més que comparteixin cognom.

Ford Mustang Mach-e AWD Extended Range

  • Preu: 64.960 euros
  • Combustible: Electricitat
  • Motor: Dos motors elèctrics, un sobre cada eix
  • Potència: 351 CV i 580 Nm
  • Tracció: Total (AWD)
  • Mides i pes: 4.712 mm llarg / 1.881 ample / 1.597 altura / 2.182 quilos
  • Nota: 7

stats