Denza, la nova marca xinesa que vol competir amb Porsche amb elèctrics de 1.000 CV
El grup BYD presenta a Milà una nova marca esportiva i de luxe anomenada Denza, centrada en vehicles esportius electrificats

El grup xinès BYD no s’està pas per poc: fundat fa tot just 22 anys, el gegant xinès és a dia d’avui el sisè fabricant mundial en volum d’automòbils i vol seguir expandint-se cap a segments fins ara prohibits per al grup, com ara el dels vehicles de luxe i alt rendiment. Si a inicis del segle XXI Toyota va crear Lexus, Honda va crear Acura i Nissan va fer el propi amb Inifiti amb l’objectiu de conquerir el segment dels vehicles aspiracionals i d’alt rendiment, ara són els xinesos els que volen replicar aquesta estratègia al seu model de negoci.
Denza va néixer l'any 2010 com a resultat d’una joint venture entre BYD i Mercedes-Benz, aleshores interessada en aterrar al gegant asiàtic acompanyat d’un fabricant local. Entre els anys 2021 i 2024 el fabricant alemany va reduir progressivament la seva participació en la marca, fins al punt de desdir-se'n i deixar-la totalment sota el control de BYD. Els xinesos han apostat fort per aquesta nova marca dotant-la d’una plataforma estructural compatible amb mecàniques elèctriques i híbrides endollables, una posada a punt específica de la direcció i de les suspensions, un sistema d’infoentreteniment de màxima qualitat i una qualitat percebuda molt elevada. A tot això cal sumar-hi que el cap de disseny i producte de Denza és Wolfgang Egger, un alemany que va fer carrera a Seat (va dissenyar els Ibiza, Córdoba i Altea entre els anys 1998-2002) i va dirigir Audi i Lamborghini abans d’acceptar una oferta milionària per fer el salt a BYD per a dirigir els dissenys dels nous models xinesos i desenvolupar la nova filial esportiva i d’alt rendiment Denza, tot just ara presentada.
La carta de presentació de Denza a Europa ha estat el Z9GT, un preciós shooting brake de 5’1 metres de llarg i més de 2 metres d’ample que vol competir amb el Porsche Taycan i el BMW M5. Aquest esportiu estarà disponible en una versió totalment elèctrica amb tres motors independents (un propulsor de 313 CV de potència situat a l'eix davanter i dos de 326 CV cadascun a cada roda posterior) per arribar a una potència total combinada estimada de 964 CV i una autonomia de més de 550 quilòmetres gràcies a les seves bateries de 100 kWh de capacitat.
El Z9GT també disposarà d'una versió híbrida endollable que manté el sistema de dos motors elèctrics independents a l’eix posterior però que hi suma un motor de combustió gasolina 2.0 turbo de quatre cilindres sota el capó que envia la seva potència a les rodes davanteres, mantenint l'estructura de propulsió elèctrica a les rodes posteriors, que a més també són direccionals, permetent elevar la capacitat dinàmica i el radi de gir d'aquest cotxe de més de cinc metres de llarg i 2.800 quilos de pes. El Denza Z9GT també presenta uns acabats d’autèntic luxe i una pantalla central tàctil de 17,3 polzades, i disposa d'elements d'autèntic luxe com dues neveres dins l'habitacle per tenir les begudes fresques, un sistema de so amb 20 altaveus o seients ergonòmics que s'ajusten als moviments del vehicle per oferir la màxima subjecció als ocupants un cop el cotxe està en marxa.
Denza també comercialitzarà un segon model en aquesta fase d’aterrament al mercat europeu, un monovolum de set places de tall aspiracional. Els dos models que Denza vol comercialitzar a Europa es fabriquen a la planta que BYD té a la ciutat xinesa de Shenzhen, a la província de Guangdong, al sud de la Xina. Amb aquest desembarcament europeu BYD vol que Denza segueixi consolidant el seu espectacular creixement dels darrers deu anys, quan la marca ha passat de poc més de 2.800 unitats venudes l’any 2015 a les més de 126.000 que va comercialitzar l’any passat.