Hi ha una dita catalana que ens recorda que "roda el món i torna al Born", en referència a la tendència que tenim les persones a tornar al nostre lloc d’origen després de voltar pel món. No sé si els dirigents de Seat i de Cupra coneixien aquesta dita, però el fet és que es va escollir el mot born per batejar el primer cotxe elèctric de la marca d’alt rendiment del Baix Llobregat. A més, a ningú se li escapa que el mot born significa néixer en anglès, i que vol fer referència a l’inici d’una nova era dels cotxes elèctrics.
Ja fa temps que coneixem el nom del primer elèctric de Cupra, així com la seva estètica i les seves especificacions, però avui la marca ha presentat el model de producció definitiu del Cupra Born, un model que dista poc del primer prototip que vam poder veure al Saló de Barcelona de fa un parell d’anys i que ha sigut dissenyat i desenvolupat íntegrament al Centre Tècnic de Martorell, tot i que es fabricarà a la planta de Zwickau, a Alemanya, a partir del mes de setembre vinent.
El flamant Cupra Born tindrà dos nivells de potència de 150 CV (110 kW) i de 204 CV (150 kW), sempre fent servir un motor elèctric sota el capó que farà moure les rodes davanteres. A més, la versió més potent podrà equipar un paquet anomenat e-Boost1, que elevarà la potència final fins als 231 CV (170 kW) durant alguns segons.
Gràcies a tota aquesta potència, el model més prestacional presenta una acceleració de 0 a 100 en 6,6 segons i de 0 a 50 km/h en només 2,6 segons, unes xifres dignes d’un vehicle de tall esportiu. A més, gràcies al paquet de bateries de fins a 77 kWh, el Cupra Born pot arribar a oferir una autonomia d’ús de fins a 540 quilòmetres i compatibilitat amb carregadors de corrent continu de fins a 125 kW, que permeten recuperar fins a 100 quilòmetres d’autonomia en només set minuts.
El Cupra Born fa servir la mateixa plataforma MEB del grup Volkswagen que ja fan servir altres models com l’ID.3, però la posada a punt del Born és específica. Els enginyers de Martorell l'han dotat d’un tacte de conducció més esportiu gràcies a un sistema de control de xassís DCC específic, direcció progressiva, suspensió esportiva, frens de grans dimensions i llandes de 20 polzades que, associades a uns neumàtics més amples (de fins a 235 mm) i amb menys perfil, han de millorar l’experiència al volant.
Pel que fa als interiors, el nou Cupra Born destaca per l’ús de materials reciclats presents en els teixits, provinents de residus i microplàstics recuperats dels oceans. A tot això cal sumar-hi uns seients esportius tipus bucket, un habitacle molt digitalitzat amb diverses possibilitats de personalització i un volant de tres radis de tall esportiu.
Per acabar d’arrodonir el conjunt, cal sumar-hi que el Cupra Born també farà servir un quadre d’instruments Digital Cockpit de sèrie, sistema d’ordres per veu que s’activa al dir les paraules "Hola, hola", diversos serveis online i aplicacions que es poden actualitzar a distància o un head-up display amb realitat augmentada que projecta informació rellevant com ara la velocitat de l’assistent de navegació.
Per acabar, Cupra encara no ha anunciat tots els preus definitius del nou Born, més enllà dels de les versions d’accés amb bateria de 45 kWh i 150 CV de potència, que costarà 31.600 euros, i la versió d’accés amb bateria de 58 kWh i 204 CV, que tindrà un preu de 36.720 euros. Falten per confirmar els preus del model amb bateries de 58 kWh i de 77 kWh amb paquet e-Boost i potències de 232 CV, que presumiblement s’enfilaran per sobre dels 40.000 euros.
Com a última novetat, Cupra ha anunciat que també oferirà un servei de subscripció mensual al Born, amb una tarifa tancada que dependrà del temps de cessió, els quilòmetres a fer i altres serveis associats, però encara no ha volgut publicar-ne els preus.