BarcelonaEl camí cap a les zero emissions iniciat per Volkswagen ja va començar fa un temps amb el llançament de models elèctrics com l’e-Up o l’e-Golf. A finals de l’any passat, però, el fabricant alemany va fer un pas endavant molt important en aquesta ruta amb la presentació de l’ID.3, un compacte que marcava el nou rumb de la marca en aquesta mateixa direcció, impulsat per la família de vehicles amb el distintiu ID.
Tot i que les vendes de cotxes elèctrics encara és molt residual a l’Estat (de moment només representa un 1% del mercat), l’acollida comercial de l’ID.3 ha estat significativa en els seus primers mesos de vida.
Però Volkswagen ha anat més enllà. I, dos mesos després de la seva presentació estàtica, ja hem tingut l’oportunitat de provar l’ID.4, el primer SUV totalment elèctric d’aquesta casa. Un cotxe que ens ha satisfet moltíssim, i que tot just néixer ja ha estat distingit amb les cinc estrelles Euro-NCAP pel nivell de seguretat que proporciona, i que ha rebut el menys pràctic però igualment celebrat premi de World Car of the Year, que valora les innovacions més tecnològiques, com el reguitzell de càmeres, radars i sensors que porta aquest cotxe per potenciar el valor més important que ha de tenir un automòbil: la seguretat.
L’ID.4 és un SUV elegant, robust i a la vegada dinàmic. Ofereix molt espai interior –un aspecte molt valorat pel comprador familiar al qual s’adreça– i aposta totalment per la tecnologia. El carenat dels baixos de la carrosseria confirma aquesta voluntat polivalent, tot i que en la prova dinàmica vam tocar de panxa amb alguns obstacles.
Quan accedim a l’interior (il·luminat per la franja ID Light, que permet triar ambients molt diversos), ens trobem amb l’estètica minimalista dels ID, però aquí potser una mica més refinada del que vam descobrir amb l’ID.3. Agrada molt la posició de conducció lleugerament elevada, i quan comencem a maniobrar descobrim un cotxe amb una capacitat de gir que s’agraeix moltíssim.
Per engegar-lo no cal prémer cap botó. Aquesta és una de les funcions intel·ligents d’aquest cotxe, que incorpora un selector de canvis que és la mínima expressió del que coneixem habitualment en els cotxes automàtics, fins i tot en els elèctrics. Només dues posicions D o B, en funció de si volem –o no– treure rendiment de la frenada regenerativa.
Un cop ens hem acostumat a la conducció “d’un sol pedal” –el de l’accelerador–, arriba el moment d’aprendre a treure el màxim rendiment del vehicle amb la gestió dels quatre estils de conducció que proposa: Eco, Confort, Sport i Individual (que permet ajustar algunes opcions de reglatge per fer-les més adequades a la nostra forma i necessitats de conducció).
Durant el recorregut de prova vam poder verificar l’aportació del Head Up Display que es projecta per damunt del volant, i que en aquest cas està basat en els beneficis que aporta la realitat augmentada.
El test ens va permetre provar els diferents sistemes d’assistència a la conducció que incorpora l’ID.4, i ens va donar oportunitat de jugar amb el sistema de reconeixement per veu que comença a facilitar la vida dels usuaris del cotxe a partir del moment que li adrecem la salutació inicial: “Hola, ID!”
Ens van quedar pendents de provar els beneficis del sistema d’interactuació entre diferents vehicles equipats amb la tecnologia Car2X, però no trigarem gaire a poder-los valorar. Tot és qüestió de temps.
Volkswagen ofereix aquest cotxe en sis colors diferents, cinc dels quals es poden combinar amb petits detalls platejats.
Igualment, el client pot triar entre tres opcions d’acabats per a l’interior, que canvien molt en funció de la incidència de la comentada llum ID que triem en cada moment, segons l’estat d’ànim que vulguem crear.
Amb quatre opcions de llandes diferents, des de 18 fins a 21 polzades, l’ID.4 es presenta en tres nivells d’autonomia i prestacions diferents. La d’accés s’anomena Pure, amb una autonomia que pot arribar als 344 quilòmetres i dues potències disponibles equivalents a 149 i 170 cavalls, que proposen tres nivells d’acabats cadascuna.
La gamma intermèdia és la Pro, de dos-cents quatre cavalls i en aquest cas una autonomia que podria cobrir fins a 522 quilòmetres. Els Pro els presenten amb sis nivells d’acabats.
Aquestes opcions les venen a partir de 35.875 €, que amb les diferents campanyes de la marca i les ajudes del pla Moves III poden quedar en 25.465 €.
El model amb el preu més elevat és el Pro 1st Edition Max, que és la versió que hem provat i per la qual demanen 58.922 €.
Un dels valors més interessants d’aquests cotxes és que els seus usuaris poden anar actualitzant el software de funcionament de manera remota, sense haver de passar pel concessionari. L’objectiu de VW és anar oferint aquestes actualitzacions de forma trimestral.
GTX: Electricitat i esportivitat són compatibles
Els models més esportius de Volkswagen constitueixen l’anomenada Gamma R. En el cas de la família ID –els elèctrics de nova generació– es concentren al voltant dels GTX, que a partir d’aquest estiu seran els etiqueta zero amb més prestacions de la marca.
El primer serà l’ID.4 GTX, la versió GT del cotxe que hem provat, que farà servir dos motors elèctrics –un per a cada eix– que lliuraran una potència equivalent als 300 cavalls. Això sí: a un preu que superarà els 50.000 euros.
Aquest cotxe arribarà a una velocitat màxima limitada electrònicament de 180 quilòmetres per hora, i oferirà una acceleració de 0 a 100 en només 6,2 segons, una xifra espectacular si tenim en compte el pes d’aquest automòbil.
Pintat amb uns colors diferents a la resta dels ID.4, i amb alguns apèndixs aerodinàmics exclusius, l’ID.4 GTX disposarà de petits detalls d’acabats que el diferenciaran dels altres models, més “civilitzats”, de la gamma.
Aquest cotxe arribarà als concessionaris a l’estiu, i de moment sabem que a Alemanya tindrà un preu de sortida de 50.415 euros.
L’ofensiva ID, però, no s’acaba aquí. Fa poques setmanes al saló de Xangai van presentar l’ID.6, que només es dirigeix al mercat xinès, i ben aviat començaran a Europa les precomandes de l'ID.5, del qual parlarem aviat.