Prova de l'Audi Q8 Sportback 55 e-tron: disseny, esportivitat i tecnologia en format elèctric
La marca alemanya no només ha renovat el seu SUV elèctric, sinó que també li ha canviat el nom. Serà millor que l'anterior model?
Posar-se al volant d'un Audi sempre és tota una experiència, ja que estem davant d'una de les marques més luxoses, tecnològiques i refinades del mercat. Per les nostres mans han passat uns quants models de la marca alemanya, però en poques ocasions han sigut elèctrics. Un d'ells va ser l'Audi Q4 40 e-tron, un producte similar al Volkswagen ID.4 però més refinat i tecnològic. L'altre, l'impressionant Audi e-tron GT, una berlina d'altes prestacions que deixava bocabadat tothom qui es creuava amb ella. I ara ha estat el torn de l'Audi Q8 Sportback 55 e-tron.
I per parlar d'aquest model cal fer un parell d'aclariments. El primer, que és el relleu de l'Audi e-tron que va arribar al mercat l'any 2019 i que va inaugurar aquest tipus de motoritzacions a la marca alemanya. El segon, que pren el cognom del Q8 de combustió però sense heretar el seu disseny. Així doncs, ara a la gamma Audi hi trobem un Q8 normal com el que vam provar fa uns mesos i un Q8 e-tron 100% elèctric amb carrosseria SUV o SUV cupè.
DISSENY EXTERIOR
Hem tingut l'ocasió de provar aquesta darrera carrosseria, denominada Sportback i que llueix un disseny més esportiu i una marcada caiguda del sostre per la part posterior. I el cert és que, malgrat el redisseny, es continua percebent com un model amb ADN Audi. A la part frontal seguim veient la clàssica graella de la marca, amb el logotip completament pla per afavorir l'aerodinàmica i un para-xocs amb formes suaus i entrades d'aire petites. A la nostra versió, que està pintada en un elegant color Marró Madeira, no es percep tant la barreja de colors que ha establert Audi pel seu nou model, però amb tonalitats menys fosques es pot veure com la graella està pintada en el color de la carrosseria i està envoltada per una motllura de color negre a mode d'antifaç.
La vista lateral tal vegada sigui la més representativa d'aquest model. En primer lloc perquè aquí és on hi veiem la gran aposta tecnològica del model, en aquest cas en forma de retrovisors digitals amb càmera. I en segon lloc perquè a la seva part posterior la caiguda del sostre està molt marcada. Tot plegat fa que el coeficient aerodinàmic hagi millorat, passant del 0,26 del model anterior al 0,24 d'aquest. Completen el disseny lateral les portes de càrrega (una a cada costat) i les llandes de 21 polzades, parcialment carenades, polides i que amaguen unes pinces de fre en color vermell.
La part posterior presenta un disseny molt depurat, amb uns pilots connectats entre sí a través d'una motllura LED i un petit aleró integrat a la porta del maleter. Cal tenir present que no estem davant d'un model precisament petit, ja que la seva longitud és de 4,91 metres, la seva amplada d'1,93 metres i la seva altura d'1,61.
DISSENY INTERIOR
Fins a 5 pantalles hi podem trobar a l'interior de l'Audi Q8 Sportback 55 e-tron d'aquesta prova, una xifra que cada cop és més elevada però que en el fons té sentit si ens fixem en l'equipament que incorpora aquesta versió. Quan entrem al cotxe la primera que hi veiem és la de la instrumentació, situada darrera del volant i de 12,3 polzades. No és un monitor al qual se li puguin trobar gaires defectes, ja que la seva visualització és correcta i ofereix una gran quantitat d'informació. Però val a dir que és gairebé idèntica a la que portem veient tota la vida a la marca alemanya, així que potser toca anar pensant en redissenyar-ne una mica els menús.
Si traslladem la mirada a la consola central hi veurem dues pantalles més. La primera és la central, de 10,1 polzades i que integra tots els menús de connectivitat i infoentreteniment. Novament, el seu disseny i visualització no tenen cap pega, però han quedat una mica antiquats. A més, els seus rivals directes integren pantalles més grans. Per la seva banda la segona pantalla del quadre de comandaments es troba justament a sota, és de 8,6 polzades i permet controlar la climatització i algunes funcions auxiliars. I les altres dues pantalles? Doncs haurem de mirar cap a les portes per trobar-les en forma de retrovisors digitals als quals, per cert, cal acostumar-s'hi i que personalment no crec que aportin cap avantatge respecte els analògics de tota la vida.
Pel que fa a la resta de l'habitacle el cert és que la qualitat dels materials és exquisida i es nota que Audi s'esforça en fabricar cotxes amb un nivell de refinament i acabats impressionant. A més, hi trobem per tot arreu materials com el cuir per a la tapisseria, l'alumini i plàstics de bona qualitat i bon tacte. I un darrer apunt: a la consola central d'aquest Q8 e-tron hi veiem un selector de canvi totalment diferent a l'habitual, renunciant a la típica palanca i incorporant un comandament giratori.
HABITABILITAT
A nivell d'espai interior la carrosseria Sportback no ofereix una habitabilitat tan bona com la de la versió normal, però tenint en compte que estem davant d'un vehicle de 4,91 metres de longitud amb una distància entre eixos de 2,92 metres, és evident que hi ha espai més que de sobres per a qualsevol persona. A les places davanteres està garantit tant l'espai com el confort, mentre que a les posteriors caldrà tenir una altura superior als 1,9 metres per començar a patir lleugerament per tocar el sostre amb el cap. Això sí, l'espai per a les cames resulta més que suficient.
El maleter de l'Audi Q8 Sportback e-tron té una capacitat de 528 litres, 40 menys que la versió normal. El que resulta més sorprenent és que ha perdut uns quants litres respecte el model anterior, que en tenia 555. Sigui com sigui, la superfície de càrrega està força elevada i l'espai interior és molt diàfan i aprofitable. Si abatem els seients posteriors obtindrem 1.567 litres, mentre que a la part davantera (sota el capó) hi trobem un maleter auxiliar de 62 litres de capacitat.
MOTOR
La gamma de motors de l'Audi Q8 Sportback e-tron està formada per les versions 50, 55 i SQ8. Totes disposen de dos motors (un per cada eix) però amb xifres de potència diferents. La primera ofereix un total de 340 CV i 664 Nm de parell, la segona 408 CV i la mateixa xifra de parell, mentre que la tercera augmenta la potència fins als 503 CV i els 973 Nm. La versió que estem provant és la més equilibrada de la gamma de 408 CV, ja que respecte la primera també augmenta la capacitat de la bateria.
Tal vegada aquest sigui el punt més destacable d'aquest cotxe, ja que la diferència de potència no és gaire destacable però la d'autonomia sí que ho és. Mentre que la versió d'accés incorpora una bateria de 95 kWh (89 útils) i homologa una autonomia de 501 quilòmetres, la que avui ens ocupa disposa d'una bateria de 114 kWh (106 útils) que augmenta l'autonomia homologada fins als 595 quilòmetres. I el millor de tot és que les bateries actuals tenen les mateixes mides i pesos que les anteriors, però la marca n'ha millorat la composició interna per aconseguir una major eficiència.
A l'hora de carregar-les també s'han reduït els temps, ja que ara les bateries admeten fins a 170 kW de potència. D'aquesta manera és possible passar del 0 al 80% en tan sols 31 minuts, per bé que la millor opció per no fer patir la bateria és fer servir el carregador d'11 kW que ve integrat amb el propi vehicle, i que opcionalment pot ser de 22 kW. Finalment, convé destacar que el consum homologat de la nostra versió és de 20,1 kWh/100 km i que a la pràctica, tot i que és possible aconseguir aquesta xifra si practiquem una conducció molt eficient, el més habitual és obtenir xifres d'uns 23,5 kWh/100 km.
DINAMISME
En línies generals l'Audi Q8 Sportback 55 e-tron és un cotxe còmode, potent i molt ràpid. Sí bé és cert que la carrosseria té un disseny d'estil cupè esportiu i que les xifres de potència conviden a pensar que es tracta d'un model que prima l'esportivitat per sobre d'altres factors, res més lluny de la realitat. Estem davant d'un SUV còmode i silenciós, ideal per fer quilòmetres per autopista i que sap defensar-se a l'hora de circular per carreteres secundàries sense gaires problemes.
Quan el conduïm per la ciutat el nivell de refinament és tan elevat que l'experiència és fantàstica. La potència és molt dosificable i lineal, i la posada a punt de la suspensió no només és capaç d'amagar els més de 2.500 quilos de pes, sinó que també ens permet passar pels típics ressalts urbans amb comoditat. Això sí, els retrovisors digitals requereixen d'un temps d'adaptació i de la mateixa manera que vam explicar a la prova del Hyundai Ioniq 6, personalment no trobo que aportin beneficis respecte els retrovisors físics de tota la vida.
Si sortim de l'àmbit urbà i circulem per autopistes o vies ràpides ens trobem amb un vehicle ideal per a viatjar, però que penalitza un consum força elevat que ens farà aturar-nos més del compte a recarregar. Això sí, si optem per carreteres secundàries gaudirem d'un comportament força estable i d'un gran control dels balancejos de la carrosseria, però en cap cas d'una posada a punt esportiva. En qualsevol cas la direcció és força directa i el tacte del pedal de fre no es nota tan artificial com en altres cotxes elèctrics, així que l'experiència general és positiva.
CONCLUSIÓ
Tant és si Audi anomena al seu SUV elèctric com a e-tron o com Q8 e-tron: el producte és realment bo i l'evolució respecte el model original és tan notable que gairebé estem parlant d'un nou vehicle. El disseny es manté actualitzat, l'eficiència de les bateries és ara superior i el confort de marxa és impressionant. Tal vegada el més criticable d'aquest cotxe sigui que per més que passin els anys Audi es resisteix a actualitzar-ne per complet l'interior. I el seu pes elevat, és clar. Sigui com sigui, estem davant d'un dels millors cotxes elèctrics del seu segment, però que no destaca per ser gaire econòmic: la versió d'accés està disponible des de 89.810 euros, mentre que el model que avui hem provat té una tarifa de 105.510 euros abans d'incorporar-hi els extres.
-
Preu
105.510 euros
-
Combustible
Elèctric
-
Etiqueta ecològica
Etiqueta 0
-
Motor
Elèctric
-
Potència
408 CV
-
Tracció
Total
-
Mides i pes
4915mm llarg / 1937 ample / 1619 alt. 2.585 quilos
-
Nota
8