Proves cotxes
Motor  /  Proves 24/01/2018

Ford Fiesta Vignale, exclusivitat i distinció utilitària

La sofisticada versió Vignale arriba al petit utilitari de la marca americana, que busca així distingir-se dels seus rivals directes

Sergio Domínguez
7 min
Ford Fiesta Vignale

42 anys. Aquest llarg període de temps és el que porta el Ford Fiesta al nostre mercat, un dels pocs models que pot dir que quatre dècades després del seu llançament encara conserva la mateixa denominació comercial que aleshores. Això significa que més enllà de l’edat de cadascú, de ben segur tothom té alguna anècdota amb el popular “forfi”: ja sigui perquè en va tenir un o perquè coneix algun familiar o amic que ho va fer. I és que després de vendre més de 18 milions d’unitats arreu del planeta, resulta complicat desconèixer aquest emblemàtic utilitari americà. Si vols conèixer més a fons la història del popular model, no et perdis l’article que vam elaborar amb motiu del seu 40è aniversari.

Ford Fiesta Vignale

La present generació va arribar al mercat l’any passat, però mantenint un llenguatge estètic similar a l’anterior. Amb tot, ara és un cotxe més atractiu i dinàmicament més estable gràcies a l’ús d’una nova plataforma, i a més entra al selecte grup de models que disposen de la variant més luxosa anomenada Vignale, com els seus germans Mondeo, S-Max, Kuga i Edge.

Ford Kuga Vignale

Precisament aquesta versió és la que hem tingut oportunitat de provar, associada al motor dièsel 1.5 TDCi de 120 cavalls, i tot seguit us expliquem com va.

ESTÈTICA EXTERIOR

Les versions Vignale destaquen per aportar un plus d’exclusivitat pel que fa al disseny, incorporant-hi acabats d’alumini satinat per tota la carrosseria, inscripcions distintives amb la paraula “Vignale” i llandes cromades de 17 polzades (18 en la unitat que il·lustra l’article), entre altres elements. A més, en el cas de la nostra versió el sostre solar i el preciós color opcional “Vermell Rubí” signen un conjunt que fa complicat situar aquest Fiesta en la categoria de vehicle generalista, perquè més aviat sembla un cotxe 'premium'.

Detall llandes cromades

La tecnologia LED ha arribat a tota la gamma i els fars posteriors la incorporen de sèrie en aquesta versió, però resulta sorprenent que les llums davanteres només ofereixin tecnologia LED en la il·luminació diürna, perquè els fars són halògens i no es pot equipar xenó o LED ni en opció. Malgrat suposar un desavantatge respecte de la competència, la capacitat lumínica és bona i gràcies a l’activació automàtica de les llums llargues -de sèrie en la versió Vignale- no arriba a suspendre en aquest apartat.

Detall fars LED

El frontal guarda moltes similituds amb l’anterior generació però en el cas de la versió Vignale aporta una graella específica i altres detalls cromats que el fan força atractiu. I pel que fa a la perspectiva lateral, trobem una línia cromada que comença als fars davanters i recorre tota la cintura del cotxe fins arribar al petit aleró posterior, la qual cosa juntament amb les altres nervadures marcades de les portes, formen un disseny dinàmic, que visualment amaga els 4,04 metres de llarg que mesura l’utilitari nord-americà.

ESTÈTICA INTERIOR

En pujar al Fiesta Vignale de seguida es nota per què es pot qualificar aquesta versió com a luxosa. I és que la tapisseria mixta entre cuir i tela, les insercions específiques en cuir amb un tacte tou molt agradable del quadre de comandaments o la gran pantalla central de vuit polzades configuren un interior ben ordenat, on tots els elements estan ben situats però sense transmetre sensació de sobrietat.

Quadre comandaments Fiesta Vignale

La nostra unitat de proves incorporava el sistema de so desenvolupat per l’empresa danesa Bang&Olufsen, que no només ofereix una qualitat de so excel·lent –al nivell de vehicles de categoria molt superior– sinó que es tracta del primer model de la marca que ofereix aquest element opcional. D’altra banda, el mateix sistema de so pot instal·lar-se conjuntament amb el navegador en un altre paquet opcional, la qual cosa representa la nota negativa del complet equipament del Fiesta; i és que tot i que la connectivitat de sèrie sigui completa gràcies al sistema SYNC 3 que incorpora l’Android Auto i l’Apple CarPlay (que ja fan de navegador) trobo un error que la versió més equipada d’un model que pretén distingir-se de la resta per la seva exclusivitat no incorpori el navegador de sèrie.

Detall seients davanters

Més enllà d’aquest detall, l’aspecte de l’interior és realment bo, i al volant gruixut amb un tacte magnífic s’hi suma un tauler central que combina les tradicionals agulles analògiques que indiquen la velocitat, les revolucions i altres paràmetres amb una pantalla de 4,2 polzades a tot color que fa les funcions d’ordinador de bord. Sens dubte, en aquesta nova generació –i especialment en l’acabat Vignale– s’ha pretès cuidar tots els detalls.

Detall velocímetre i compta-revolucions

Però més enllà dels detalls, és en l’equipament on aquesta versió Vignale marca realment la diferència: elements com el sistema d'obertura sense clau, el detector de senyals, el control de creuer amb limitador de velocitat o els llums i eixugaparabrises automàtics se sumen als elements esmentats anteriorment i configuren un equipament de sèrie digne de vehicles superiors.

HABITABILITAT

Es pot dotar d’un cert caire luxós a un model utilitari com el Fiesta, però les limitacions físiques de pertànyer al segment B no es poden solucionar. Amb tot, gràcies a l’augment de fins a set centímetres respecte de la generació anterior, l’habitabilitat ha millorat, però l’espai disponible a les places posteriors continua sent just.