Cotxe elèctric
Motor Novetats 12/09/2021

Saló de Munic o l’auge dels cotxes elèctrics assequibles

Els grans fabricants europeus aposten pels vehicles elèctrics urbans de preu raonable en la primera edició del Saló de Munic

2 min
Cupra UrbanRebel

Ha sigut el primer esdeveniment automobilístic massiu després de la pandèmia per coronavirus, i el primer esdeveniment que se celebra a la capital bavaresa. Pren el relleu a l’històric Saló de Frankfurt, que desapareix per deixar pas a aquesta nova exposició. El Saló de Munic tanca avui les portes llançant un important missatge implícit: ha arribat l’era de l’electrificació i amb ella l’auge dels vehicles urbans de zero emissions a un preu assequible (que no vol dir barat), amb una forquilla que es mou entre els 20.000 i els 25.000 euros, i on totes les marques –especialment les alemanyes– han proposat el bo i millor que tenen per seguir a l’avantguarda tecnològica i mecànica del món de l’automoció.

També és cert que Audi o BMW han sortit d’aquesta lògica amb els flamants Audi Skysphere i BMW iX d’hidrogen, dels quals ja hem parlat amb anterioritat. L’ Audi Skysphere és un esportiu d’altes prestacions i disseny cupè, mentre que el BMW iX vol ser l’avantsala de l’aposta de la marca bavaresa pels vehicles de pila d’hidrogen. Mercedes-Benz, per la seva banda, també ha sorprès amb la presentació del futur Classe G elèctric i de la berlina elèctrica EQE, que volen discutir l’hegemonia de Tesla al mercat. Fins i tot Porsche ha estat present amb un esportiu radical anomenat Mission R que sembla destinat a les curses monomarca.

Però aquest Saló de Munic ha sigut diferent i únic pel fet de marcar per primer cop un canvi de paradigma dels grans fabricants generalistes, que han avançat quins seran els seus nous models elèctrics assequibles de cara als anys vinents. En aquest sentit, destaquen els Renault Mégane E-Tech Electric i el fantàstic R5, que s’han de consolidar com els dos elèctrics més rellevants de la marca del rombe. Volkswagen, per la seva banda, ha presentat el prototip ID.Life, esborrany del futur ID.2, mentre que la catalana Cupra ha fet tota una declaració d’intencions amb el nou Cupra UrbanRebel.

Què uneix els nous models elèctrics de Renault, Volkswagen i Cupra? Bàsicament, la voluntat de ser vehicles populars i de tall urbà o semiurbà amb noves i modernes plataformes desenvolupades expressament (CMF-EV en el cas de Renault-Nissan i MEB Entry en el cas del grup Volkswagen), autonomies al voltant dels 400 quilòmetres i una forquilla de preus que va dels 20.000 als 25.000 euros per les versions d’accés, que si bé no els converteix en cotxes barats sí que els posiciona com una opció realista i generalista en un futur no gaire llunyà. En aquest sentit, cal recordar que algunes marques com Volkswagen o Renault han anunciat que volen que les vendes de vehicles elèctrics suposin un 70% del total en un horitzó d'entre tres i set anys i s'inicia així una gran revolució elèctrica que ha de protagonitzar un autèntic canvi de paradigma al Vell Continent.

Per acabar, convé recordar que aquest flamant Saló de Munic també ha tingut alguna estrena de models amb motors de combustió, això sí, associats a mecàniques electrificades en gairebé tots els casos. En aquest terreny cal destacar l'esforç de Dacia amb el nou Jogger, un monovolum d'aspecte crossover que costarà 15.000 euros, i la nova generació del Kia Sportage, que estrena una versió específica per al mercat europeu.

stats