Dacia Hipster Concept: elèctric, barat, petit, urbà i contracultural
El prototip del nou vehicle de Dacia és un cotxe de tres metres de llarg i un preu d'entre 9.000 i 15.000 euros

Els dos principals problemes a l’hora d’afrontar la compra d’un cotxe elèctric són l'autonomia i el preu elevat, que sovint fa inaccessible el pas a la mobilitat elèctrica a bona part de la població. Dacia vol avançar en el seu pla de democratització en l’accés a la mobilitat elèctrica amb un nou prototip que ha batejat amb el nom de Hipster Concept, en referència al seu plantejament urbà, contracultural i un punt indie, allunyat de la tendència dels grans fabricants europeus.
El Dacia Hipster és un vehicle de només 3 metres de llarg, 1,55 d’ample i 1,52 d’alt pensat per moure’s amb agilitat i facilitat per entorns urbans, amb una carrosseria de tipus totcamí –per bé que aquest petit elèctric mai sortirà de l’asfalt– i un interior on caben quatre adults i un maleter de 70 litres de capacitat, ampliable fins als 500 litres si s'abat la filera de seients posterior. Mecànicament, Dacia ha confirmat que el Hipster només disposarà d’un petit propulsor elèctric que enviarà la potència a l’eix davanter i mantindrà el pes del conjunt al voltant dels 800 quilos, una xifra que l’acosta més als quadricicles lleugers que no als cotxes convencionals.
La idea de la marca romanesa és que el Hipster esdevingui un segon cotxe d’ús familiar o bé un primer cotxe per a un públic jove i urbà, que no tingui la necessitat de fer grans desplaçaments per carretera. De fet, diversos estudis apunten que el 95% dels conductors europeus no circulen més de 40 quilòmetres al dia en el seu vehicle, una realitat que encaixa com un anell al dit amb les possibilitats del Hipster.
Dacia no ha publicat la potència del Hipster ni la capacitat de les seves bateries, i s'ha limitat a indicar que aquest prototip disposaria d’una autonomia igual o superior a 175 quilòmetres, una xifra suficient per als desplaçaments setmanals de gran part de la població que viu en entorns urbans, i que es podria carregar en poc temps, fins i tot en un punt de càrrega domèstic. Els primers rumors al voltant del Dacia Hipster apunten que podria fer servir unes senzilles bateries de 10,2 kWh que el grup Renault ja fa servir en el seu Mobilize Duo.
Un ‘kei car’ europeu
El Hipster serà un vehicle petit del segment A, que es posicionarà un punt per sobre de l’actual Dacia Spring i del nou Citroën Ami. A ningú se li escapa, però, que ara fa uns mesos el grup Renault, matriu de Dacia, va sol·licitar a les administracions europees una nova legislació que reguli el segment dels vehicles elèctrics, urbans, senzills i accessibles, tot just el target de mercat que aquest Hipster vol conquerir.
La legislació japonesa actual regula que els kei cars –aquesta mena de vehicles– no superin els 3,40 metres de llarg i tinguin un motor de fins a 600 cc de cilindrada, amb unes xifres de consums i emissions molt contingudes. El grup Renault, associat amb el grup Stellantis, pretén que la Unió Europea faci una regulació pròpia per incentivar els petits cotxes elèctrics com una alternativa de mobilitat urbana real, assumible ambientalment i adequada a la demanda del mercat actual.
Fer servir materials lleugers i un sistema d’infoentreteniment molt bàsic, que aprofita els smartphones dels conductors per replicar-ne el funcionament amb diversos comandaments del vehicle i que prescindeix de pantalla central, i el sistema lateral d’obertura de finestres, afavoreixen que el cotxe mantingui sota control els costos de desenvolupament i producció. Tot i que Dacia no ha confirmat el preu del futur Hipster, hauria de ser d’entre 9.000 i 15.000 euros en funció dels acabats i els sistemes de seguretat i infoentreteniment que tingui la versió de producció definitiva, que possiblement arribarà al mercat al llarg de l’any vinent.