Proves cotxes
Motor  /  Proves 24/05/2017

Audi Q7 e-tron, luxe ecològic

Provem la versió híbrida endollable del SUV més gran d’Audi, un vehicle que marida eficiència, polivalència, luxe i tecnologia

Ferran Vital
7 min
El Q7 e-tron és prou capaç fora de l'asfalt

El Q7 e-tron és la versió híbrida del Q7, el SUV més gran de la gamma dels d’Ingolstadt. Aquest model, que porta pocs mesos al mercat, sempre s’associa a una plataforma de tracció integral “quattro” i ofereix una potència combinada de 373 cavalls.

Audi Q7 e-tron

Mecànicament el Q7 e-tron utilitza un motor dièsel 3.0 TDI de sis cilindres en V que arriba als 258 cavalls de potència associat a un propulsor elèctric que ofereix 128 cavalls més, arribant a la potència final de 373 cavalls i un espectacular parell de 950 Nm. Audi associa els dos propulsors a un canvi tiptronic de vuit velocitats, que gestiona amb molta suavitat i eficàcia la potència dels dos propulsors.

Audi Q7 e-tron

Un cotxe ecològic

A diferència d’alguns dels seus rivals, l’Audi Q7 e-tron disposa d’un selector anomenat “EV Mode” que permet escollir entre un funcionament 100% elèctric, híbrid o un mode anomenat “charge holder”, enfocat a preservar la càrrega elèctrica.

Frontal Q7 e-tron

Les bateries, de 17’3 kWh de capacitat i 308 V de tensió, estan situades a la part posterior del vehicle i es poden recarregar mitjançant un punt de recàrrega elèctrica o bé mitjançant el reaprofitament de la pròpia energia cinètica i tèrmica del motor 3.0 TDI gràcies a un generador incorporat al propulsor.

Motor V6 3.0 TDI

Un dels punts febles del Q7 e-tron enfront rivals com el Model X és l’escassa autonomia del mode elèctric, que en el millor dels casos arriba als 50 quilòmetres. Ara bé, si el sistema detecta que el cotxe pateix un dèficit de potència (per realitzar un avançament o una forta pujada) engega el motor tèrmic. El mode elèctric podria ser suficient per moure’ns dins de les ciutats, on aviat els models més contaminants veuran restringida la circulació. A més el temps de recàrrega de les bateries és d’unes poques hores en un punt de fins a 72 kWh de capacitat.

Funcionament mecànic Q7 e-tron

En mode híbrid el Q7 e-tron assoleix correctes mitjanes de consum, que en cicles urbans poden ser de tan sols 3’8 litres de combustible, i d’uns 13 kWh d’electricitat als 100 quilòmetres. Uns registres prou bons per un vehicle que pesa més de dues tones i mitja sense comptar passatgers i equipatge.

La mecànica híbrida permet registrar consums molt baixos en cicle urbà

En canvi en autopistes i autovies el Q7 e-tron allibera els 373 cavalls de potència amb facilitat, i la mitjana de consum pot situar-se amb facilitat al voltant dels vuit o nou litres de combustible i 7’3 kWh de bateria, que poden variar lleugerament en funció del mode de conducció seleccionat.

En marxa

L’Audi Q7 e-tron inicia la marxa en mode elèctric per defecte sempre que l’encenem, independentment del perfil de conducció seleccionat al “Audi drive select”. I és que l’Audi Q7 e-tron disposa de set perfils diferents de conducció, anomenats “lift/offroad”, “all road”, “efficiency”, “confort”, “auto”, “dynamic” i “individual”. Cadascun dels perfils esmentats varien la resposta dels motors, la rigidesa de la direcció, el control de tracció, la gestió del canvi tiptronic i fins i tot l’alçada lliure del cotxe, que pot elevar-se o baixar en funció del perfil seleccionat.

Ecològic i tecnològic

Al llarg de la prova hem seleccionat diversos perfils, i val a dir que les diferències són prou notables entre ells. Per conduir en ciutat o entorns urbans el mode “efficiency” associat al mode “EV” híbrid ens permet homologar consums de combustible i nivells d’emissions molt baixos, ideals per circular pel centre de les grans ciutats.