Motor La guantera

El motor planta cara a la pandèmia a Montmeló, Lliçà i Sils

El motor català viurà tres cites clàssiques que tornen després de la pandèmia

El circuit viurà una nova nit màgica
4 min

BarcelonaEl món del motor català recupera aquest cap de setmana tres cites que són autèntics clàssics del calendari anual però que últimament no s’havien pogut celebrar a causa de les restriccions provocades per la situació sanitària.

El Circuit de Catalunya acollirà una nova edició, la vint-i-dosena, de les 24 Hores d’Automobilisme. Al també anomenat Trofeu Fermí Vélez, en record del pilot barceloní que va ser campió mundial de resistència en categoria C, hi aspiren 33 equips de 14 nacionalitats diferents. La més nombrosa és Alemanya, amb 9 formacions, i és que en aquest país aquesta modalitat automobilística té molta tradició i, a més, la cursa catalana forma part del calendari d’un certamen amb diverses proves de llarga durada que coordina un promotor alemany, Creventic.

La representació local la integren tres equips: PCR Sport, Rail Equip by Totcar Sport i Baporo Motorsport. El primer ha inscrit un Ferrari 458 Italia GT3, que estarà conduït per Josep Mayola, Marc Carol i Francesc Gutiérrez. Aquest últim és, precisament, l’únic pilot que ha participat en totes les edicions d’aquesta cursa a Montmeló, tot un rècord.

Actualment hi ha tants equips catalans a les 24 Hores com representants de França, Suïssa o fins i tot dels Estats Units. I és que des que fa uns anys es va introduir el canvi en el reglament que potenciava la participació dels GT en detriment dels turismes, més assequibles, la participació dels pilots autòctons ha quedat cada cop més reduïda. Entre els noms més coneguts que participaran en aquesta cursa hi ha el del motorista Miguel Oliveira. El portuguès coneix molt bé el Circuit, ja que fa pocs mesos va ser el guanyador de la categoria de MotoGP al GP de Catalunya disputat al traçat vallesà al manillar d’una KTM. I per aquest motiu aquest cop correrà amb un Oxbow, un cotxe que s'impulsa mitjançant un motor de la marca austríaca, precisament. Com a complement a la cursa, també hi haurà competicions d’altres categories, com l’Alpine Europa Cup.

Les 3.000 entrades que es posaran a la venda es poden adquirir a través de la web del Circuit a un preu de només 5 euros. Totes corresponen a la zona de la tribuna principal, “la que permet veure algunes de les fases més interessants de la prova, com la sortida o les diferents aturades als boxs”, explica Josep Lluís Santamaria, director general del Circuit.

Els aficionats que vagin fins a la instal·lació vallesana, però, hauran de seguir les indicacions del Procicat, cosa que els obligarà a marxar d’aquest lloc passada la mitjanit, tot i que podran tornar-hi l’endemà al matí.

Els ciclomotors tornen a Lliçà.

Les 24 Hores més arrelades a la terra

Aquest requeriment l’hauran de seguir també els espectadors que aquest cap de setmana vulguin veure de prop una cursa molt singular que es correrà a pocs quilòmetres de Montmeló: les 24 Hores de Ciclomotors de la Vall del Tenes, que en aquest cas es disputaran al nou traçat de Can Montcau, a Lliçà d’Amunt, a tocar del Parc Mango, que substitueix l’històric circuit del Pinar de la Riera.

“La nostra és una cursa amb molt prestigi a tot Europa gràcies a les característiques dels vehicles participants, per això té caràcter internacional i són diversos els equips de fora de Catalunya que hi participen”, diu el president del Grup 24 Hores, hereus de l’organització original que feia la divertidíssima Colla del Pa amb Tomàquet, que es va donar a conèixer fa anys per la creació de la Volta a Catalunya en Carro.

La cursa de Lliçà és molt dura i exigent, ja que les motos que hi participen no cubiquen més de 50 cc i han de superar tota mena de dificultats des del moment de la sortida, a les set de la tarda, com marca la tradició a l’estil Le Mans: amb les motos a un costat i els pilots a l’altre, just al davant.

En cada edició hi corren més de 150 pilots i, amb els anys, per aquestes 24 Hores hi ha passat pilots com Sito Pons, Carles Cardús, Oriol Mena, Javi Garcia-Vico, Josep Alonso, Aleix Espargaró, Xevi Puigdemont i Xavi Galindo, entre d’altres.

Tampoc hi han faltat cares conegudes, com la de Tortell Poltrona, i d’altres pallassos, com ara jo, que vaig fer el ridícul amb una grotesca caiguda al manillar d’una potent Variant al moment de començar l’edició del... glups... 1988. Il·lustres marques locals com Derbi, Yasuni, Autisa, Metrakit o Beta-Trueba han fet confiança a la cursa amb la seva participació enfront d'altres constructors estrangers. L’entrada a la cursa de motos és gratuïta, i en edicions anteriors hi havien arribat a assistir més de 30.000 espectadors, que aquest any seran menys per les limitacions d’aforament.

La Llotja de Sils el 2009.

Els Encants motoritzats

Amb accés també gratuït, aquest cap de setmana podem assistir a una de les convocatòries més tradicionals que recullen la història de la mobilitat al país: la Llotja de l’Automòbil i la Moto Antiga a Sils, que viu l’edició número 42. Per poder complir amb les mesures anticovid, aquesta trobada canvia de lloc, i l’ocasió permet recuperar la seva ubicació inicial, l’estació de tren d’aquesta localitat de la Selva, dissabte de les nou del matí a les vuit del vespre i diumenge de nou a dues. La Llotja és una iniciativa promoguda per la Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret, que està en fase de remodelació i de reinvenció. Aquest mercat és el degà de les fires i mercats dedicats als vehicles històrics a tota la Península i, sense cap mena de dubte, la més important del sud d’Europa. Un punt de trobada de professionals, historiadors, restauradors i amants dels vehicles clàssics. Els expositors que hi són presents aporten vehicles de valor i preus ben diferents, i també peces, recanvis i tota mena d’utillatges per assegurar-ne el manteniment i fer una bona reconstrucció si cal. Compreu o no, val la pena fer-hi un tomb per aprendre, o per recuperar els orígens de la identitat de la mobilitat actual.

stats