Motor La guantera

3.000 km en moto: elèctrics, sostenibles i divertits

Alicia Sornosa ha posat a prova les motos elèctriques amb una ruta circular per Suïssa

Alicia Sornosa ha posat a prova les motos elèctrics amb una ruta circular per Suïssa
5 min

BarcelonaEl problema és l’autonomia, com sempre. També en els vehicles elèctrics. Ho vam explicar al dossier especial de l’ARA aquest diumenge. I sobretot passa amb les motos. Per això Alicia Sornosa ha volgut demostrar que, amb previsió, no hi ha límits a l’hora de planificar una ruta, per llarga que sigui.

Aquesta periodista i aventurera, famosa pels seus viatges sobre dues rodes per tot arreu –és la primera dona que ha fet la volta al món en solitari en moto–, acaba de fer tres mil quilòmetres en dues setmanes, des de Madrid en una gran ruta circular per Suïssa amb una elèctrica, la Zero SR/F. “Has fet trampa”, li vaig dir quan m’ho va explicar. “Tens raó. La infraestructura de punts de càrrega d’aquell país és modèlica. És una passada. El més complicat del viatge ha sigut travessar Espanya i França. A l’e-Gran Ruta carregar la bateria és molt fàcil”, em va contestar, a l’hora que reconeixia que “si hagués fet aquesta quilometrada només per Espanya... hauria trigat el doble, com a mínim”.

Com la majoria dels motoristes clàssics de tota la vida, l’Alicia tenia els seus dubtes abans de començar aquest viatge: “Jo no era gaire d’elèctriques, però després de l’experiència viscuda, les tres coses que més m’han sorprès de la conducció d’una moto així és que no surt gens d’escalfor del motor –una cosa molt d’agrair a l’estiu–, que no cal anar tota l’estona amb la mà esquerra en tensió per tirar l'embragatge i, sobretot, l’absència de soroll. I això, aquest silenci gairebé absolut quan estàs baixant un port de muntanya..., no té preu”.

Aquests són els 1.600 quilòmetres de l'e-Gran Ruta

La Zero SR/F, és una moto feta a mà a Califòrnia, que es vanta de combinar la “tecnologia de Silicon Valley amb l’ànima tradicional de les motos de sempre”. Anuncia una autonomia en ciutat de 250 km, 132 per autopista, i combinada d’uns 175, que té com a principal hàndicap el pes (220 kg), però que és capaç de fer els 200 quilòmetres per hora de velocitat punta.

“L’acceleració és, de llarg, el més sorprenent”, diu aquesta rodamon. “Però, esclar, tot el que corre després ho has d’aturar. L’ajuda del fre motor, la seva capacitat de retenció, és molt important, sobretot tenint en compte que les elèctriques no són motos lleugeres. Però resulta sorprenent la seva estabilitat, ja que aquest pes està molt ben equilibrat, i això es pot constatar en carreteres de muntanya amb molta facilitat. És sorprenent la seva noblesa de caràcter fins i tot en conducció sota la pluja, gràcies a un control de tracció molt eficient”, remata la madrilenya.

L’e-Gran Ruta Suïssa és un trajecte circular de 1.600 km, que permet descobrir alguns dels grans atractius turístics d’aquest país. Una proposta que el 2016 van equipar amb 300 estacions de càrrega elèctrica per poder-la fer completament amb vehicles elèctrics, i que passa per llocs tan bonics com el cantó de Valais, la regió de Gruyère, els ports de Saint Gottard o el Furka Pass, i localitats interessants com Lucerna o Lugano.

“D’entrada estava una mica cagada. Em feia por quedar-me sense bateria, però després d’una bona planificació i d’entendre el funcionament d’aplicacions com Electromaps, vaig veure que és molt fàcil trobar punts de recàrrega –alguns fins i tot gratuïts en hotels i restaurants– per proveir la moto d’electricitat. Són carregadors tan ràpids i potents, que en 40 minuts feia el mateix proveïment que a Espanya em requeria una hora i mitja llarga”.

Segons el fabricant, el cost mitjà d’una recàrrega completa d’energia és de 2,96 €. Esclar que això depèn molt del subministrador utilitzat, de l’hora de fer-ho, del tipus de recàrrega... i que no sigui un estiu d’atracament energètic com el que vivim. A aquest cost, en aquest viatge cal afegir-hi també l’adquisició de la vinyeta adhesiva obligatòria en substitució dels peatges de les autopistes que demanen a aquest país.

L’aventura pot ser solidària

Tots els viatges de l’Alicia sempre tenen un objectiu social. No es tracta només de fer quilòmetres. “Cal cridar l’atenció sobre tots els detalls de la vida, i en aquest cas ha estat reclamar-la sobre el càncer de pròstata. Es parla molt dels càncers de les dones, com el de mama, però menys dels específics dels homes. A les meves xarxes socials hi ha molts homes que em segueixen, i creia que tenir un gest cap als seus problemes era una manera d’establir una complicitat més gran amb ells”, destaca Sornosa.

Aquesta vegada no es tractava de recollir fons per crear pous d’aigua a l’Àfrica, o per l’empoderament de les dones al Nepal, els nens de Mongòlia, o la lluita contra malalties estranyes com en altres ocasions. Els diners aportats pels seguidors i patrocinadors de l’Alicia aquesta vegada han anat a parar a l’associació Cris Contra el Càncer, destinada a la investigació contra aquesta malaltia. I entre les persones que van fer la seva aportació, la motorista ha fet una rifa de material tècnic cedit per les empreses que fan possible els seus viatges.

Els apunts:

Un dron, un helicòpter i un radar per fer por

Pot ser que aquest estiu us hagin sorprès alguns rètols grocs força cridaners amb el missatge “Atenció motoristes” en alguns indrets viaris. Aquesta senyalització respon a la iniciativa de la DGT, que ha identificat més de cent trams de carreteres de l’Estat que, per la seva sinuositat o per la quantitat d’accidents que hi han passat, reclamen una atenció especial dels usuaris dels vehicles de dues rodes. Una iniciativa que serveix per recordar-nos que la carretera no és un circuit, a la qual potser sobrava la informació sobre els morts que hi ha hagut a cada tram.

La legalitat dels intercomunicadors per moto

¿Podem portar una càmera de vídeo al casc?

La moda de fer-nos selfies a cada moment, de voler recollir un testimoni gràfic de les nostres activitats a cada instant, també arriba als motoristes. Per això és tan freqüent veure imatges a les xarxes socials gravades en marxa durant el recorregut d’alguns usuaris de vehicles de dues rodes. Cal saber, però, que ens poden multar si portem aquesta mena de dispositius enganxats d’alguna manera al casc. La norma que regula l’homologació dels cascs –l’ECE 22.06– no ho recull en cap cas i, per tant, l’incompliment d’això ens pot suposar una multa de 200 euros i la pèrdua de 4 punts del carnet. Compte, doncs, si pugeu segons quines imatges a la xarxa!

La legalitat dels intercomunicadors per a moto

Poder comunicar-te amb els companys d’un viatge en moto o rebre les indicacions del navegador sense apartar els ulls de la carretera són alguns dels factors que justifiquen l’acceptació dels intercomunicadors entre els motoristes.

El seu ús, però, encara que no hi hagi una normativa que els prohibeixi, està dins d’un buit legal. L’article 18.2 del Codi de la Circulació prohibeix circular en moto fent servir auriculars, “excepte si estem fent l’examen de conducció”. Però com que aquests dispositius no ens informen a través d’auriculars, sinó d’uns petits altaveus situats a dins del casc... sí que els podem fer servir, sempre que no els manipulem mentre anem en marxa.

stats