Volkswagen Golf Variant R: adrenalina en família
Compacte, esportiu, efectiu i molt ràpid: així és el Golf més potent de la història en la versió familiar
Cada dia és més habitual fusionar dos conceptes aparentment antagònics però que, un cop portats al mercat, funcionen prou bé: el dels vehicles familiars esportius. Nosaltres ja hem pogut provar alguns models que representen aquest segment, com l'Audi RS6 i el Seat León Cupra ST.
Fa molts anys que Volkswagen ofereix la carrosseria familiar per al Golf, però fins ara no havia tingut una versió esportiva, tot i que resulta interessant veure com els de Wolfsburg no han volgut desenvolupar-la sota les sigles GTI –respectant la denominació més mítica de la marca–, sinó que han preferit fer-ho aprofitant la versió encara més radical, anomenada R.
La trajectòria dels models R va començar amb la tercera generació del Golf en la seva versió VR6. Posteriorment van arribar les versions R32 en la quarta i cinquena generació i des de la sisena i fins a la setena actual l'opció més radical s'anomena simplement R. Com és habitual, cada generació ha superat en potència l'anterior i actualment el Golf R disposa de 310 CV, la potència més elevada que ha ofert mai un Golf de sèrie.
No contents amb això, els enginyers de Volkswagen han decidit anar una mica més enllà i adaptar aquest impressionant desplegament de potència –motor 2.0 TFSI amb 310 CV i 400 Nm– a la carrosseria familiar anomenada Variant, que s'erigeix en la versió familiar del Golf més ràpida de la història.
ESTÈTICA EXTERIOR
L'any passat tota la gamma va rebre un 'restyling' que va actualitzar el disseny general, de manera que elements com els fars davanters i posteriors o els para-xocs tenen un aspecte lleugerament diferenciat respecte a la versió anterior.
En general, entre la versió més esportiva del Golf i qualsevol unitat que equipi el paquet R-Line, les diferències estètiques són poc notables, de manera que queda palès que el Golf R prefereix passar desapercebut malgrat comptar amb elements força esportius com una graella davantera de color negre brillant, insercions amb el logotip R, retrovisors amb acabament d'alumini mat, llandes específiques de 18 polzades i un difusor posterior amb quatre sortides d'escapament que no només són cridaneres a la vista, sinó també a la oïda.
La diferència entre un Golf R normal i la versió familiar la trobem bàsicament en la longitud total –4,26 m contra 4,586–, però més enllà d'aquests més de 30 cm addicionals, el disseny és invariable, de manera que es tracta d'un cotxe discret, que no vol cridar gaire l'atenció.
ESTÈTICA INTERIOR
Un cop a l'habitacle del Golf Variant R, ens trobem amb la mateixa situació que a l'exterior: a simple vista pot semblar que no hi ha canvis respecte a una versió normal, però d'haver-n'hi n'hi ha, i marquen la diferència. El canvi més important el trobem als seients, que tenen un disseny específic per a aquesta versió. A mig camí entre un baquet i un seient normal, resulten còmodes però ofereixen una subjecció excel·lent a l'hora de practicar una conducció esportiva, teòricament molt habitual en un model com aquest.
El volant de cuir i de tres radis té un disseny esportiu, accentuat per la inscripció del logotip R i la presència de les lleves que, com que són de plàstic i d'una mida força reduïda, no estan a l'altura del que s'espera de la versió més potent de la gamma.
Més enllà d'aquest detall a l'interior del vehicle, trobem una sèrie de detalls identificatius: la il·luminació ambiental de color blau és específica d'aquesta versió, i també l'acabat de la palanca de canvis que imita la fibra de carboni o la informació del Volkswagen Digital Cockpit, que arriba a les 8.000 revolucions en el cas del tacòmetre i als 320 km/h en el cas del velocímetre.
De fet, el Digital Cockpit de la marca és una de les novetats del 'restyling' del Golf, i com hem vist habitualment en els models d'Audi, disposa d'una pantalla de 12,3 polzades on el conductor pot navegar entre una quantitat gairebé infinita d'informació. A més, la versió R incorpora de sèrie els fars amb tecnologia led i el navegador amb pantalla de 8 polzades.
HABITABILITAT
Si abans fèiem referència al fet que els seients davanters, amb un disseny específic i brodats amb el logotip R, ofereixen una subjecció i comoditat molt bones, ara és el torn de les places posteriors i el maleter, un element més que rellevant tenint en compte que ens trobem davant d'una versió familiar.
L'espai a les places posteriors és, en línies generals, correcte. Hi poden anar cinc ocupants, però el de la plaça central toparà amb un túnel central força gran. Així, per afrontar llargs viatges val més que com a màxim hi vagin quatre ocupants, que, això sí, comptaran amb la garantia que tot el seu equipatge cabrà al generós maleter de 605 L de capacitat.
Si abatem els seients posteriors la capacitat del maleter augmenta fins als 1.620 L i la superfície de càrrega, malgrat no ser del tot plana, és molt aprofitable.
MOTOR
El propulsor 2.0 TFSI és compartit per diversos models del Grup VAG, i de fet amb aquesta potència específica ja el vam provar en l'Audi TT-S. Amb un total de 310 CV entre 5.500 i 6.500 revolucions i 400 Nm de parell entre 2.000 i 5.400 revolucions, el rendiment és senzillament espectacular. Com a mostra, la combinació entre la caixa de canvis automàtica DSG de set velocitats juntament amb la tracció total 4 Motion garanteixen que el Golf Variant R arribi als 100 km/h des de parat en tan sols 4,8 s, accelerant fins als 250 km/h de limitació electrònica –tot i que aquest topall es pot eliminar opcionalment.
Sempre resulta divertit alhora que interessant comprovar el rendiment d'aquests motors en acceleració pura fent servir el programa 'launch control' o control de sortida, que mitjançant la gestió electrònica busca la màxima acceleració possible. Després de seleccionar el mode de conducció més esportiu, ajustar el canvi de marxes a la posició Sport i desconnectar el control d'estabilitat, el cotxe ja està a punt per oferir la sortida més ràpida possible des de parat.
En el cas del Golf Variant R el motor s'accelera fins a passades les 4.000 revolucions per sortir disparat com un míssil, més ràpid que el TT-S tot i muntar el mateix propulsor gràcies als 20 Nm extres de parell que ofereix el Golf, que marquen la diferència.
Es podria pensar que els consums d'un vehicle de 310 CV no haurien d'amoïnar gaire el seu propietari, però quan analitzem davant de quin tipus de vehicle ens trobem potser sí que val la pena fixar-nos en en les xifres que obté el Golf més potent del mercat. Si bé és cert que circulant per autopista i carretera, amb el mode ECO seleccionat i evitant la forta temptació de prémer en excés el pedal de l'accelerador es poden obtenir consums d'uns 7 o 8 L, circulant per entorns urbans o per carreteres secundàries esprement el potent propulsor el consum fàcilment se'n va als 13 o 14 L. Això sí, el consum mitjà que vam obtenir durant la prova es va situar al voltant dels 10 L, una xifra prou raonable si tenim en compte el motor que tenim entre mans.
DINAMISME
El Golf Variant R fa més de 4,5 m i pesa 1.583 kg, fets que a priori suposen un handicap pel que fa a la conducció esportiva. Res més lluny de la realitat: a l'hora de la veritat el comportament del cotxe és realment bo i de seguida ens oblidem que conduïm un vehicle compacte en la seva variant familiar. El mode de conducció més esportiu no es diu Sport sinó que respon a la denominació Race, fet que demostra les seves intencions.
Amb aquest mode seleccionat, el so del motor guanya presència a l'habitacle, elements com la direcció i la suspensió s'endureixen i la resposta de l'accelerador és més immediata. Enllaçar revolts amb aquest Golf és molt senzill, i és que la resposta del xassís –no oblidem que està construït sobre l'exitosa plataforma MQB del Grup VAG– és molt neutre i s'ha d'anar molt al límit per notar inèrcies. En general és un cotxe molt apamat amb el qual es pot sortir gairebé a fons dels revolts perquè la tracció total s'encarrega de gestionar la potència entre les quatre rodes per evitar qualsevol tipus de pèrdua de tracció, de manera que la paraula que defineix més bé el comportament dinàmic d'aquest compacte esportiu és 'efectivitat'.
Hem de tenir en compte, però, que aquest cotxe té les característiques necessàries per representar l'espai que ocuparia un cotxe de família, de manera que no només cal provar les seves aptituds esportives sinó que és necessari comprovar com es comporta per autopista a l'hora d'afrontar un viatge llarg. La resposta? Gràcies al fet que la gestió d'elements com la suspensió i la direcció són electrònics, la regulació permet escollir un ajustament més tou que en cap moment és incòmode, així que resulta fàcil oblidar-se, si volem, que conduïm la versió més esportiva de la gamma.
El fet que ens trobem davant d'un cotxe tan estable i tan apamat resta el component "picant" que podem trobar en un cotxe amb tracció posterior, però malgrat això resulta un vehicle divertit i tremendament ràpid. El nivell de seguretat que aporta el Golf R, fins i tot circulant de manera esportiva per carreteres secundàries, no té rival. Bé, de fet sí que en té un, que segurament és el seu pitjor malson: el Seat León Cupra ST, que ofereix unes prestacions molt similars i és uns 10.000 euros més barat.
Conclusió
El Golf Variant R no és un cotxe que cridi gaire l'atenció: no es diferencia gaire pel que fa a l'estètica d'una versió més civilitzada, i generalment una carrosseria familiar no acostuma a aixecar passions. En marxa, però, el rendiment és extraordinari, amb una entrega de potència espectacular i un comportament dinàmic molt estable. L'aparença familiar i aparentment inofensiva del Golf Variant R pot portar a engany, ja que a l'hora de la veritat és un cotxe molt ràpid, molt.
https://motor.ara.cat/proves/Seat-Leon-Cupra-ST-Martorell_0_1808219339.html