Motor Seguretat viària

La DGT canvia l’examen teòric de conduir: així serà la nova prova

A partir d’avui la DGT incorpora canvis en la part teòrica de l’examen de conduir, que prometen elevar el nivell d’exigència als conductors novells

Examen DGT
02/10/2025
2 min

Aquest dijous, 1 d'octubre del 2025, han entrat en vigor diversos canvis en l'examen de conduir. La direcció general de Trànsit (DGT) ha decidit remodelar i reformular la part teòrica per elevar el nivell d’exigència, adequar-la a les noves tecnologies i avaluar el grau de percepció i velocitat de reacció dels examinats. A partir d'ara els aspirants es trobaran amb noves proves en suport audiovisual –vídeos de situacions de trànsit reals– i la incorporació definitiva de les noves senyalitzacions de trànsit aprovades just abans de l’estiu. Amb aquestes modificacions, la DGT vol assolir millores en la lluita contra la sinistralitat viària i la seguretat al volant.

Entre les novetats més destacades en relació a la nova senyalització hi ha la nova placa que identifica els carrils 2+1, el senyal corresponent als carrils reservats per a vehicles d’alta ocupació, un senyal que prohibeix la circulació a patinets elèctrics, el senyal corresponent a l’anunci de proximitat a punt de càrrega per a vehicles electrificats i un senyal que fa referència a l’advertència d'animals salvatges i que incorpora el dibuix d’un senglar. Segons la DGT, s'han introduït aquests canvis als senyals per modernitzar-ne el disseny, facilitar-ne la comprensió i per eliminar referències o estereotips per motius de gènere o edat.

Infografia nous senyals.
Senyals renovats DGT.

Tot i que els nous senyals de trànsit ja estan en vigor i que la part teòrica de l’examen de conduir les inclou des d’avui en les seves proves, les noves plaques s’aniran introduint de manera gradual a la xarxa viària. S'aprofitaran els canvis i les actuacions de millora que les diferents administracions titulars de les vies vagin implementant.

Un examen més digital i interactiu

El nou examen teòric de conduir es continuarà realitzant sobre un suport digital i comptarà amb un total de 30 preguntes, de les quals la persona examinada no podrà fallar-ne més de 3 per obtenir la qualificació d’apte. Ara bé, el nou model d’examen escollirà les preguntes d’una base de dades de més de 15.000 preguntes diferents, la qual cosa en dificultarà la memorització als aspirants. A més, a partir de l’any 2026 el nou model d’examen també inclourà vídeos i escenes reals de circulació. Segons afirma Pere Navarro, director general de la DGT, “incloure vídeos amb situacions de risc servirà per avaluar amb més precisió la percepció del risc en situacions de trànsit real per part dels examinands”. 

Aquest nou format, amb vídeos i situacions de trànsit reals, s'inspira en l’experiència del Regne Unit, Austràlia i Nova Zelanda. En tots aquests països ja fa anys que s’ha implementat aquest sistema i els resultats són positius pel que fa a la formació viària i la reducció de la mortalitat a la carretera.

stats