El Japó impulsa el primer autobús de pila d’hidrogen
Toyota i Isuzu anuncien el primer autobús del món que funcionarà gràcies a una pila de combustible d’hidrogen

Els vehicles impulsats amb pila de combustible d’hidrogen són una alternativa real i amb prou arguments per a molts fabricants asiàtics, especialment japonesos. Aquest sistema de propulsió alternatiu permet que els vehicles funcionin gràcies a l'energia elèctrica generada per una pila de combustible alimentada per hidrogen, que es barreja amb oxigen per generar energia i fer anar el motor elèctric. A més, els vehicles impulsats per pila d’hidrogen no generen cap altra emissió pel tub d’escapament que el vapor d'aigua, un element no contaminant.
El primer autobús fabricat en sèrie i amb una vocació clarament empresarial és fruit d’una joint venture –o acord comercial– entre Isuzu i Toyota, dos dels referents industrials més importants del Japó. Convé recordar que el País del Sol Naixent és un dels referents en l’ús, investigació i aplicació de l’hidrogen com a font energètica alternativa al petroli, i la seva promoció, recerca, desenvolupament i millora són pràcticament objectius nacionals japonesos, i que compten amb el suport de les diverses administracions públiques.
Aquest projecte vol sumar els coneixements i la base dels autobusos elèctrics urbans que ja fabrica Isuzu a través de J-Bus amb un sistema de pila de combustible d’hidrogen desenvolupat per Toyota aprofitant la seva experiència amb el Mirai, el primer vehicle de pila de combustible que s'ha fabricat mai en sèrie. Aquest autobús revolucionari, que pot tenir un ús urbà però també semiurbà gràcies a la seva capacitat d’arrossegar pes, autonomia i facilitat de recàrrega, es fabricarà a la planta d'Utsunomiya, a la prefectura de Tochigi, al nord de Tòquio, i s’inscriu en el marc del pla governamental impulsat pel ministeri d’Economia del Japó per promoure vehicles comercials impulsats per sistemes alternatius al petroli.
L’objectiu dels dos fabricants és el d’adequar les instal·lacions de la planta d’Utsunomiya per començar a produir en sèrie l'autobús de pila de combustible durant el primer semestre del 2026 i disposar d’una línia de producció plenament operativa abans de la primavera del 2027.