Tres consells de seguretat (i d'estalvi de carburant) estiuencs
L’estiu és l’època de l’any que registra més accidents al nostre país, i per això us oferim alguns consells per millorar la seguretat viària
Per a molta gent la calor és sinònim de festa, disbauxa, vacances i un seguit de sensacions positives, però també d’un augment de la mobilitat i d’algunes conductes inapropiades, com ara el consum d’alcohol o imprudències al volant tals com mirar el telèfon mòbil mentre conduïm o els excessos de velocitat. Aquests són alguns dels motius que expliquen parcialment la major accidentalitat, però a l’estiu s’hi suma un altre element específic d’aquesta època de l’any: la calor. La calor afecta directament la seguretat al volant, ja que alenteix el temps de reacció dels conductors. És un risc afegit que podem mantenir sota control amb alguns consells molt senzills, que tot seguit us expliquem.
Mantenir la temperatura del climatitzador a 21-23 graus
Amb els preus dels combustibles absolutament disparats i en màxims històrics, és més important que mai intentar estalviar el màxim de combustible mentre circulem, però en un país com el nostre, amb unes onades de calor asfixiants, resulta complicat trobar un equilibri entre consum de carburant i confort dins del vehicle, especialment pel que té a veure amb l’aparell d’aire condicionat o climatitzador del nostre cotxe.
Ara fa tres anys ja vam publicar alguns consells pràctics per intentar estalviar combustible mentre conduïm, amb diverses pràctiques que ens poden ajudar a consumir menys carburant (o electricitat, si el nostre cotxe és elèctric) durant els mesos de més calor i que repassem i actualitzem amb noves dades i hàbits que poden ajudar en l’escalada inflacionista que estem vivint aquests dies.
A grans trets, és convenient mantenir la temperatura de l’interior del cotxe entre els 21 i els 23 graus per evitar disparar el consum de carburant. Segons els experts, circular a més de 24 graus disminueix les capacitats de reacció i concentració del conductor, i conduir a una temperatura igual o superior a 35 graus (una xifra que molts punts de Catalunya, les Balears o el País Valencià han superat àmpliament durant l'últim mes) és igual a fer-ho amb una taxa d’alcoholèmia de 0,5 mg, ja que amb tanta calor el cervell funciona més lentament, el temps de reacció s’incrementa i apareix molt abans la fatiga o la son que afecta el conductor.
Segons apunten experts de la DGT, la temperatura ideal per conduir està compresa entre els 21 i els 23 graus, però si fem treballar el climatitzador a menys temperatura farem que el sistema de refrigeració hagi de funcionar a plena càrrega durant més temps, cosa que incrementa el consum de carburant. En un desplaçament de més de 100 quilòmetres, la diferència entre circular amb una temperatura adequada o no fer-ho pot ser pràcticament d'un litre, en funció del model.
També cal recordar la importància de fer servir bé el sistema de recirculació de l’aire condicionat, cosa que vam explicar ara fa un any. El funcionament del sistema de refrigeració o calefacció del vehicle és senzill: quan l'engeguem el cotxe absorbeix l’aire de l’exterior, el filtra i el refreda (o escalfa) per posteriorment permetre que entri a l’habitacle. Un cop ja ens sentim a gust dins de l’habitacle és recomanable activar la funció de recirculació de l’aire, que permetrà reabsorbir l’aire del mateix habitacle, filtrar-lo novament i aprofitar-lo per fer-lo circular un altre cop dins del cotxe. Aquesta funció també ens permet alliberar-nos de les males olors quan passem per una zona industrial o explotació porcina, per exemple.
Per acabar, convé recordar també que no hem d’engegar el sistema de refrigeració quan iniciem la marxa. Cal que primer encenguem el motor del vehicle i abaixem les finestres i que circulem alguns metres per deixar que circuli aire fresc dins de l’habitacle.
Escapa’t del sol
Durant els mesos d’estiu és preferible evitar circular durant les hores centrals del dia, per esquivar els moments de més radiació solar i calor dins del vehicle. Sempre que sigui possible és del tot recomanable planificar els nostres desplaçaments a primera hora del matí o durant les hores del vespre per evitar les hores de més calor i radiació solar. A més, és possible que evitem les majors densitats de trànsit i les retencions si decidim circular ben d’hora durant els mesos d’estiu.
Un altre element clau per combatre la calor és mantenir el cotxe fresc. Sempre que sigui possible és preferible estacionar en aparcaments on no toqui el sol, però si hem d’estacionar al carrer és millor fer-ho en espais a l’ombra o obaga, on els rajos solars no sobreescalfin la carrosseria i habitacle del nostre cotxe, que a les hores centrals del dia, i sota incidència directa del sol, pot arribar a temperatures de 40 o 50 graus centígrads. Si no pots evitar haver d’estacionar al sol, fes ús de para-sols o sistemes similars per intentar mantenir fresc l’habitacle.
Per acabar, existeix un mètode o truc per refrigerar la carrosseria quan aquesta està molt calenta. Podem acostar-nos al punt de rentat per pressió més pròxim i fer una passada d’aigua freda no tant per netejar el cotxe com per fer disminuir la temperatura de la carrosseria. Aquesta pràctica és del tot recomanable si hem de fer desplaçaments llargs amb amics, família o mascotes, ja que ens permetrà que el cotxe estigui una mica més fresc quan iniciem la marxa.
Descans i hidratació
Tot i que no ho sembli, conduir és una activitat física moderada, i necessitarem estar ben hidratats quan circulem durant els mesos més calorosos de l’any. Per això és indispensable tenir una ampolla d’aigua a mà durant el trajecte, anar fent petits glops cada cop que descansem (no beurem mai durant la conducció) i evitar en la mesura del que sigui possible la ingesta de begudes energètiques, begudes ensucrades o cafè.
També és molt important que planifiquem aturades per descansar, hidratar-nos correctament i estirar les cames cada dues hores com a molt, per evitar fatiga al volant i fer el viatge més amè. A més, és del tot recomanable que conduïm amb roba ampla i còmoda, com ara un xandall i samarreta de cotó, que permetin que el nostre cos transpiri correctament i no ens causi molèsties.