Fer recircular l’aire condicionat del cotxe, una bona idea?
Us expliquem els beneficis (i alguns inconvenients) de fer servir el sistema de recirculació de l’aire condicionat dels vostres vehicles durant els mesos d’estiu
Estem a les portes de la setmana més calorosa de l’any al nostre país, i els sistemes d’aire condicionat esdevenen un dels elements que més treballaran durant el mes de vacances per excel·lència. Ara fa uns mesos ja vam explicar alguns trucs i consells per fer servir de manera eficaç l’aire condicionat del cotxe durant els mesos d’estiu, tals com intentar aparcar a l’ombra sempre que sigui possible, obrir les finestres i les portes abans d’encendre el motor per dissipar la calor de dins del vehicle, esperar uns segons per encendre el sistema de refrigeració o circular a una temperatura igual o superior als 21 graus centígrads, ja que per sota d’aquesta xifra el consum de carburant s’incrementa un 30%.
Tenir el sistema de refrigeració en bon estat és un element de seguretat viària més durant els mesos d’estiu, ja que amb temperatures de més de 35 graus el nostre cervell pateix efectes similars als de conduir sota els efectes de l’alcohol: la nostra capacitat de reacció disminueix en més d’un 20%.
Sorprenentment no tothom coneix una funcionalitat del sistema de refrigeració i aire condicionat del seu vehicle com és el botó de recirculació de l’aire, que permet viatjar més còmodament, ens protegeix de partícules i males olors i, a més, ens permet augmentar l'eficiència energètica.
El funcionament del sistema de refrigeració o calefacció del vehicle és senzill: quan l'engeguem el cotxe absorbeix l’aire de l’exterior, el filtra i el refreda (o escalfa) per posteriorment permetre que entri a l’habitacle. Un cop ja ens sentim a gust dins de l’habitacle és recomanable activar la funció de recirculació de l’aire, que permetrà reabsorbir l’aire del mateix habitacle, filtrar-lo novament i aprofitar-lo per fer-lo circular altre cop dins del cotxe. Amb aquesta funció activada també evitarem l’entrada de males olors o partícules quan passem per zones industrials, per exemple, alhora que farem possible que el cotxe es refredi més ràpidament i el consum de carburant sigui més baix, gràcies al fet que alliberem el vehicle d’haver d’agafar l’aire de l’exterior, sempre més calent, i haver-lo de refredar fins a la temperatura desitjada.
Amb tot, aquest sistema de recirculació requereix algunes precaucions. En primer lloc cal que els filtres del sistema de ventilació estiguin nets, ja que la presència de bacteris pot contaminar l’interior del cotxe. De la mateixa manera no és gens recomanable fumar a l’interior d’un vehicle amb el sistema de refrigeració activat, per motius obvis. A més, aquest sistema de recirculació pot generar somnolència al volant, perquè ens obliga a respirar el mateix aire molts cops, i finalment pot fer que s’entelin els vidres del cotxe, especialment durant els mesos d’hivern.