Proves cotxes
Motor 18/09/2021

Subaru Outback 2021: segur que vols un SUV?

Ens posem al volant de la sisena generació del model japonès, que barreja conceptes aparentment antagònics i ofereix un espai interior espectacular

11 min
Nou Subaru Outback

Per més que passin els anys, el Subaru Outback continua disponible al catàleg de la marca japonesa. Ja en fa més de vint. I sí, ara que la majoria de les vendes es concentren en el segment dels totcamins, Subaru n'ofereix dos a la seva gamma: el Forester, que vam tenir l’ocasió de provar ara fa uns mesos i el Solterra, un SUV elèctric que arribarà l’any vinent.

Però Subaru no és una marca convencional; de fet, no ho ha sigut mai. Coneguda mundialment pels seus èxits al món dels ral·lis, sempre s’ha caracteritzat per fer arribar la tecnologia de la competició als cotxes de carrer. Per aquest motiu la majoria dels seus models disposen de tracció total permanent o de motor bòxer, una configuració poc habitual. Per sortir encara més de la norma, la seva gamma no té les carrosseries típiques que podem trobar en moltes altres marques. I un bon exemple el trobem en el model que avui ens ocupa, el Subaru Outback 2021.

Ja vam tenir l’ocasió de provar aquest vehicle ara fa un parell d’anys, associat a un motor que podia fer servir el GLP com a combustible, però en aquesta ocasió hem volgut analitzar en profunditat una versió més convencional que, a més, llueix un aspecte força renovat. Som davant un vehicle familiar amb característiques de totterreny. Té sentit aquesta fórmula avui? Tot seguit ho esbrinem.

Disseny exterior

La primera cosa que cal destacar del Subaru Outback 2021 d’aquesta prova és que, malgrat que sembli la típica berlina amb carrosseria familiar, no és ben bé així. Som davant un vehicle que té una distància lliure al terra força elevada i unes aptituds 4x4 molt interessants. A més, la seva longitud (4,87 metres) fa que entre els rivals hi puguem trobar models com l’Skoda Superb Scout i el nou Citroën C5 X.

Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback

En termes estètics resulta molt semblant al model anterior, per bé que Subaru l’ha renovat del tot. Fa servir la nova plataforma global de la marca, la qual cosa es tradueix en dimensions superiors en totes les cotes i en més presència sobre l’asfalt. Si ens fixem en la part davantera veurem que el capó és força alt i prominent, que les òptiques tenen un disseny més estilitzat, que la graella frontal ara disposa d’un acabat cromat i que les proteccions plàstiques del para-xocs són més grans, malgrat que els antiboira siguin més petits.

La vista lateral és la que descriu més bé quin tipus de vehicle ens ocupa avui. La carrosseria de tipus break deixa clar que som davant un familiar, però es nota que té una notable altura lliure al terra (21 centímetres) i llueix les clàssiques barres de sostre i proteccions plàstiques de color negre als passos de roda que trobem en gairebé tots els totcamins del mercat. Així doncs, és un familiar? És un SUV? És un totterreny? Ara potser tocaria dir que és Superman, però millor que diguem que és una barreja dels tres conceptes.

SUV, turisme o familiar?
SUV, turisme o familiar?
SUV, turisme o familiar?

La seva vista posterior també s’ha vist modificada i ara llueix un aleró força prominent, uns pilots renovats i un para-xocs que segueix la mateixa tendència que a la part frontal i disposa d’unes contundents proteccions plàstiques.

Disseny interior

No és gens habitual trobar al mercat cotxes nous amb interiors com els del Subaru Outback. I és que som davant un habitacle racional, clàssic i fins i tot m’atreviria a dir que analògic. Com a mínim així ho demostra la seva instrumentació, que no és digital i fa servir dues grans esferes amb la típica agulla que marca les revolucions i la velocitat. Això sí, al centre disposa d’una pantalla que ofereix molta informació... però en general és com els cotxes de tota la vida.

Més enllà d’aquest detall, la cosa que més sorprèn d’aquest cotxe és la gran qualitat dels materials que fa servir. Està molt ben construït, no es perceben desajustos enlloc i a més tots els plàstics tenen un tacte excel·lent. Si a això hi sumem la presència del cuir en moltes zones del quadre de comandaments i als seients, el resultat és gairebé perfecte. I dic gairebé i no totalment perquè ni tan sols Subaru ha deixat de fer servir el famós Piano Black. Un material molt bonic i vistós... el primer dia, quan el cotxe és nou. Després s’omple de ratllades i brutícia.

Detall interiors
Detall interiors
Detall interiors

Amb tot, el protagonisme principal de l’interior del Subaru Outback 2021 se l’emporta la gran pantalla central, d’11,6 polzades i disposada en posició vertical. En comparació amb el monitor del model anterior, ara resulta més intuïtiva i la seva resposta ha millorat notablement, però al nostre mercat no arriba amb navegador ni com a opció. Afortunadament, gràcies a la connexió amb Android Auto i Apple CarPlay podem fer servir el navegador del nostre telèfon i visualitzar-lo a la pantalla, però trobo que en un cotxe de més de 40.000 euros aquest element hauria de formar part de l’equipament de sèrie.

Tampoc m’ha acabat de convèncer el fet que la marca hagi eliminat els comandaments físics del climatitzador i els hagi introduït entre els diversos menús de la pantalla central. Cal reconèixer que el seu funcionament no és problemàtic i no obliga a desviar gaire la mirada de la carretera, però sens dubte els botons reals són molt més pràctics.

Detall calefacció al volant
Interior
Interior

També he trobat a faltar la presència del carregador sense fils per al telèfon, però en línies generals no es pot dir que l’Outback estigui mal equipat. Més aviat al contrari, perquè disposa de sèrie d’elements com la frenada d’emergència, la càmera posterior, el control de velocitat, l’assistent de maniobra evasiva, el reconeixement de senyals i el sistema Eye Sight, que escaneja la cara del conductor per avisar-lo si es distreu o es queda adormit al volant.

Habitabilitat

Arribem a un dels punts més importants en un cotxe amb carrosseria familiar. I el cert és que el Subaru Outback és molt, molt espaiós. No deixa de ser esperable en un vehicle amb una longitud de gairebé cinc metres, però realment resulta sorprenent la quantitat d’espai que trobem en totes les cotes.

Dels seients davanters, gairebé no en parlaré perquè senzillament són excel·lents. No se m’acut cap retret: són còmodes, recullen bé el cos, estan acabats en un cuir de gran qualitat i resulta molt senzill aconseguir una posició de conducció còmoda. Dels posteriors sí que en parlaré, perquè val la pena.

Detall seients i maleter
Detall seients i maleter
Detall seients i maleter

L’accés resulta molt senzill perquè l’obertura de la porta és generosa i no cal ajupir-se gaire gràcies als 21 centímetres de distància lliure al terra. I un cop a dins, crec que podria ser el cotxe de Pau Gasol. L’espai per a les cames és impressionant, però la distància entre el cap i el sostre tampoc fa curt. Fins i tot la plaça central –que resulta clarament més incòmoda– és vàlida per encabir-hi un adult per amplada. Llàstima que el túnel de transmissió sigui força prominent... desavantatges d’equipar la tracció total.

Si passem al maleter, aquí també val la pena aturar-se a comentar alguns aspectes. L’obertura és elèctrica i la capacitat general és de 522 litres. No només les formes resulten molt aprofitables i la boca de càrrega està situada en una posició força elevada, sinó que a més la marca japonesa equipa una safata superior ajustable, una base de goma que es pot rentar fàcilment i un accés directe per abatre els seients. Per cert, un cop realitzem aquesta operació la capacitat total és de 1.822 litres.

Detall roda de recanvi
Detall llandes i pinça de fre
L'alçada lliure és considerable

Menció a part mereix el fet que Subaru hagi equipat l’Outback amb una roda de recanvi de mida real i 17 polzades, cosa molt pràctica i recomanable en un vehicle que, en principi, ha de circular de manera més o menys habitual per pistes o terrenys complicats.

Motor

El Subaru Outback 2021 d’aquesta prova no només és tota una rara avis pels conceptes de carrosseria que barreja, sinó també pel motor. En plena era de l’electrificació, la marca japonesa no només ha renunciat a incorporar qualsevol tipus d’hibridació en el seu propulsor, sinó que a més s’ha mantingut fidel a la seva tradició i ha muntat el conegut motor bòxer.

Sí, ja sé que no resulta especialment ecològic i s’ha de conformar amb l’etiqueta C de la DGT, però trobo molt curiós que avui es continuï apostant per un motor atmosfèric de 2,5 litres en comptes dels omnipresents turbo de baixa cilindrada. Sobretot quan els seus germans de marca sí que fan servir el sistema de propulsió híbrid. Subaru manté l’aposta en el canvi Lineartronic de tipus CVT per transmetre la potència a les quatre rodes, i malgrat que el seu funcionament ha millorat respecte al model anterior, trobo que aquest apartat és força criticable.

Detall motor gasolina
Detall consum carburant
Detall protecció baixos

La potència total és de 169 CV entre les 5.000 i les 5.800 revolucions i el parell màxim és de 252 Nm a 3.800 voltes. Les xifres no són especialment dolentes però, com resulta evident, cal revolucionar excessivament el motor per obtenir una resposta contundent. I això no només fa que el propulsor se senti notablement a l’habitacle, sinó que a més resulta complicat en un canvi automàtic de convertidor de parell. Aquest tipus de transmissions no tenen marxes reals, de manera que quan volen oferir la màxima potència es mantenen en un rang de revolucions elevat i d’allà no es mouen. En definitiva, el cotxe sona molt i la sensació d’acceleració no és gaire contundent. També és cert que bona part de culpa la té el fet de portar una transmissió total permanent i d’aturar la bàscula en 1.739 quilos.

Sigui com sigui, aquests aspectes negatius només es noten quan necessitem una acceleració molt contundent, perquè en la majoria de circumstàncies el motor passa força inadvertit i compleix amb la seva comesa. De fet, l’acceleració de 0 a 100 km/h es realitza en 10,2 segons, així que no és un cotxe especialment lent.

Això sí, la complexa configuració del motor, la tracció 4x4, el pes i el canvi automàtic fan que els consums es disparin. La marca homologa una despesa de 8,6 litres cada 100 quilòmetres i durant la prova la xifra es va adaptar a la real, que va ser de 8,7 litres. És cert que circulant tranquil·lament per autopista es pot baixar dels 8 litres amb facilitat, però sigui com sigui resulta un consum massa elevat. Malauradament, Subaru només ofereix aquest motor al nostre mercat, però per mirar de reduir els consums permet convertir el cotxe a GLP.

Dinamisme

Per afirmar que aquest cotxe és un autèntic totterreny familiar ha de complir dos requisits fonamentals: ha de resultar còmode per viatjar-hi i s’ha de defensar amb solvència fora de l’asfalt. Doncs dit i fet, perquè resulta sorprenent l’equilibri que han aconseguit els enginyers de la marca japonesa entre confort i efectivitat en aquest Subaru Outback 2021.

Per autopista i autovia el cotxe és suau i dòcil
Per autopista i autovia el cotxe és suau i dòcil
Per autopista i autovia el cotxe és suau i dòcil

D’entrada, diem que és un vehicle familiar. Ha quedat clar que per disseny ho és i que per habitabilitat interior també. Però, ¿ho és també per comportament? Doncs sí, perquè la resposta del motor és molt progressiva (i evita així brusquedats a l’hora d’accelerar) i la posada a punt de la suspensió és fantàstica. Tant és així que viatjar amb aquest cotxe és tota una experiència. És molt encertat que la marca hagi instal·lat un sistema que monitoritza el cansament del conductor al volant, perquè s’hi viatja tan còmodament que pot resultar relativament fàcil adormir-se.

Com es pot haver anat endevinant, el seu terreny predilecte és l’autopista. No només perquè a la ciutat es deixen notar els gairebé cinc metres de longitud, sinó també perquè circulant a altes velocitats és on aconsegueix filtrar les irregularitats de l’asfalt a la perfecció. Quan sortim de l’autopista i entrem a una carretera el cotxe continua sent còmode, però la carrosseria acusa més els balancejos i es nota que al motor li anirien bé uns quants cavalls més de potència.

És evident que com a cotxe familiar compleix amb nota. I com a totterreny? Doncs també. D’acord, no som davant un Jeep Wrangler Rubicon com el que vam provar, però sens dubte resulta molt més utilitzable que no pas un SUV tradicional. La tracció total permanent gestiona l’enviament de parell a la perfecció entre les quatre rodes i a més el TCS es pot configurar en diversos modes de conducció específics per a neu, terra o fang.

Fora de l'asfalt no té rivals dignes en el seu segment
Fora de l'asfalt no té rivals dignes en el seu segment
Fora de l'asfalt no té rivals dignes en el seu segment

I, a més, la suspensió és còmoda, no rebota en excés i els angles d’atac (19,7 graus), ventral (21 graus) i de sortida (22,6 graus) es troben molt a prop dels de la majoria de totterrenys del mercat. Vaja, que amb el Subaru Outback 2021 podem sortir de l’asfalt sense cap tipus de problema.

Conclusió

No som davant un cotxe convencional. La barreja dels conceptes familiar i 4x4 és poc habitual, el motor bòxer atmosfèric encara menys, les mides del cotxe no el fan apte per moure’s amb facilitat en entorns urbans i el seu preu (43.900 euros per a la versió més equipada) no és gens barat. Però el Subaru Outback té alguna cosa molt difícil de descriure que el fa molt atractiu. El disseny és contundent i robust, l’equipament és molt complet i permet viatjar amb més comoditat que en la majoria de totcamins del mercat. I, a tot això, cal afegir-hi unes aptituds off-road molt bones. Potser no s’adapta a les necessitats de la majoria d’usuaris... però és una aposta segura per a tots aquells que estiguin buscant un autèntic totterreny familiar.

Subaru Outback 2.5i Lineartronic Touring

  • Preu: 43.900 euros
  • Combustible: Gasolina
  • Motor: 2.5i CVT, 4 cilindres bòxer atmosfèric
  • Potència: 169 cavalls i 252 Nm de parell
  • Tracció: total permanent
  • Mides i pes: 4.870 mm llarg / 1.875 ample / 1.675 alt. 1.739 quilos

stats