Proves cotxes
Motor  /  Proves 27/03/2022

SsangYong Tívoli Grand: encara és possible comprar un cotxe nou a bon preu

Ens posem al volant de la versió més espaiosa del Tívoli, que ofereix un motor de 163 CV i un maleter enorme per menys de 20.000 euros

8 min
SsangYong Tivoli Grand

Estem vivint temps complicats per al sector de l’automoció. A més de les crisis econòmiques recurrents i els efectes negatius de la pandèmia, el món de l’automòbil ha de sumar-hi crisis pròpies com la dels semiconductors, problemes de desabastiment, restriccions cada vegada més dures de circulació i un encariment enorme de les matèries primeres i del cost de l’energia. I per si tot això no fos suficient, l’automoció es troba immersa en un complicat procés d’electrificació que augmenta encara més els costos de producció.

És per això que actualment comprar un vehicle és gairebé una utopia per a moltes famílies, perquè els cotxes s’han encarit molt i perquè l’oferta mecànica és tan variada que costa saber quina és la correcta. Però afortunadament, en tot aquest mar de dubtes i problemes marques com SsangYong aposten per la simplicitat i la senzillesa.

A l’Ara Motor hem tingut l’ocasió de provar el SsangYong Korando i el Tívoli, dos tot camins que destaquen pel seu preu contingut. Ara és el torn del SsangYong Tívoli Grand, un model renovat (abans conegut com a XLV) que aposta per augmentar notablement l’espai interior del Tívoli normal i oferir d’aquesta manera un producte molt econòmic però amb una enorme habitabilitat. L’objectiu és evident: construir un vehicle pràctic i senzill que s’adapti a les necessitats d’aquelles famílies que busquen un cotxe nou, espaiós i a un preu reduït. Així doncs, tot seguit comprovarem quines són les aptituds d’aquest SUV coreà.

DISSENY EXTERIOR

Fa uns anys va passar per l’Ara Motor la versió renovada del SsangYong Tívoli , el SUV més petit de la marca coreana que ens va sorprendre pel seu disseny, comportament i preu reduït. Ara SsangYong ha presentat un nou model que, en el fons, no deixa de ser el mateix cotxe però amb una carrosseria força més gran i que s’adapta molt millor a les necessitats d’aquelles persones que necessiten un cotxe amb un maleter enorme.

A nivell estètic, doncs, és gairebé idèntic al Tívoli normal. De fet, el seu frontal no presenta cap canvi important més enllà d’un petit redisseny de l’entrada d’aire inferior. En aquesta vista destaquen per sobre de tot les òptiques frontals (amb il·luminació diürna LED), connectades entre sí per una motllura negra que integra el logotip de la marca. Però en línies generals per davant el Tívoli Grand és un cotxe estèticament simpàtic i atractiu.

SsangYong Tivoli Grand
SsangYong Tivoli Grand
SsangYong Tivoli Grand

A la vista de perfil és a on comencem a notar que estem davant d’un model diferent. I és que aquí es mantenen els trets estètics principals del Tívoli normal fins al pilar B. O el que és el mateix, un capó molt horitzontal que finalitza amb una línia cromada molt característica i un pilar A presidit per línies rectes i pintat en color negre per a crear la sensació de sostre flotant. Però a partir d’aquí tot canvia notablement.

El primer que crida l’atenció és que la marca coreana ha dotat el seu model d’unes formes molt musculoses que fan que el cotxe es vegi imponent i que, dit sigui de pas, augmenten la capacitat del maleter i l’espai disponible. A més, el voladís posterior és molt més gran que el del model compacte i la forma tant del vidre posterior com de les barres del sostre aporta un extra de robustesa que aconsegueix que aquest cotxe, malgrat ser un SUV, tingui aspecte de totterreny.

Tot plegat ens porta directes cap a una part posterior en la que el disseny és completament nou i en la que destaquen uns pilots LED ubicats als extrems de la carrosseria, una porta del maleter enorme i un para-xocs prominent que integra la llum antiboira a la seva part central. En definitiva, un cotxe que a nivell de disseny està força ben treballat i es mostra imponent.

DISSENY INTERIOR

En línies generals l’habitacle d’aquest Tívoli Grand és molt similar al del Tívoli normal, ja que el que la marca ha volgut treballar principalment és l’habitabilitat. Això vol dir que estem davant d’un cotxe senzill però honest: no pretén aparentar més del que realment ofereix i resulta pràctic i còmode.

Detall interiors SsangYong Tivoli Grand
Detall interiors SsangYong Tivoli Grand
Detall interiors SsangYong Tivoli Grand

Ja d’entrada sobta que l’accés a l’interior és molt còmode gràcies a la posició elevada de conducció i a que els seients són molt confortables. I un cop a dins, el primer que crida l’atenció és que tot està molt ben ordenat i allà on s’espera. El quadre d’instruments és analògic i disposa dels dos rellotges típics per a la velocitat i les revolucions (tot i que en versions superiors la instrumentació empra una pantalla digital), la pantalla central de 8 polzades és tàctil i està ben ubicada i detalls com els comandaments del volant o els controls del climatitzador manuals ens faciliten la vida a bord.

De fet, el que menys m’agrada en aquest model és el mateix que no em va convèncer a la resta de models de la marca coreana: l’ús abusiu del material Piano Black. És una crítica constant a gairebé tots els models, però en el cas de SsangYong es fa especialment rellevant perquè la presència d’aquest material –que s’embruta i es ratlla amb molta facilitat- és molt evident.  

Més enllà d’aquest detall, la resta de l’habitacle resulta correcte. El funcionament del sistema d’infoentreteniment no és el més ràpid del mercat i no disposa de navegador, però podem connectar el nostre telèfon mitjançant Android Auto o Apple CarPlay per solucionar aquest problema. A més, la dotació de sèrie de tota la gamma inclou un completíssim paquet de sistemes de seguretat que la marca anomena SASS i que incorpora elements com el lector de senyals, la frenada d’emergència o el control de canvi involuntari de carril, entre d’altres.

HABITABILITAT

Arribem al punt més destacable de la prova del SsangYong Tívoli Grand, perquè és en l’habitabilitat interior on la marca ha volgut centrar els seus esforços. D’entrada destaca la gran quantitat d’espais per a desar objectes que hi trobem repartits per tot l’habitacle, un símptoma que ens avisa que estem davant d’un cotxe amb vocació familiar.

A les places posteriors l’habitabilitat és bona i tenim espai de sobres tant per al cap com per a les cames. De fet, i a diferència del que acostuma a passar en la majoria de models d’aquest segment, fins i tot un cinquè passatger podrà viatjar amb certa comoditat, ja que el seient central és tou i el túnel de transmissió gairebé imperceptible. Això sí, en aquesta zona del vehicle no hi trobem els típics elements de luxe que hi veiem en altres cotxes, de manera que no disposem de sortides d’aire o connexions USB, per exemple.

Detall places davanteres