Motor Proves cotxes

Nou Seat Ateca FR: no vulguis canviar allò que ja funciona

Provem l’actualització estètica, mecànica i tecnològica de l’Ateca, que el converteixen en un dels millors totcamins del mercat

Nou Seat Ateca FR
24/04/2021
10 min

Possiblement a Seat no s’esperaven el gran èxit comercial que ha tingut l’Ateca durant els seus primers cinc anys de vida quan el van presentar per primer cop l’any 2016. En tot aquest període de temps -amb un confinament inclòs i la dràstica caiguda de les vendes a causa de la pandèmia- el SUV de Seat va aconseguir vendre més de 300.000 unitats en cinc anys, convertint-se en un dels grans pilars de la marca, superant fins i tot a l’Ibiza.

L’any passat l’Ateca va ser objecte d’una lleu actualització tecnològica i estètica per encarar la segona meitat de la seva vida comercial, amb el difícil objectiu de mantenir fresc el model en un segment canviant i on ha estat capaç de fer-se un lloc mantenint l’essència i les virtuts del model original, però encabint les darreres novetats tecnològiques, estètiques i mecàniques de la marca.

Nou Ateca FR
Nou Ateca FR

Tot i que aquest SUV es fabrica a una planta d’Skoda a la Republica Txeca, el nou Ateca 2020 (o vint-vint, com en diuen els del Baix Llobregat) és un cotxe visualment agraciat i atractiu, d'un llenguatge estètic passional, mediterrani. De fet, el Centre Tècnic de Martorell, responsable del disseny del cotxe tot i que aquest es fabriqui a l’est europeu, ha fet una bona feina de disseny interior i exterior, inspirat en el llenguatge estètic iniciat pel Tarraco i el nou León, i el fet de compartir línia de producció amb els Skoda Karoq, Kodiaq i Volkswagen Tiguan n’ha elevat els estàndards de qualitat als nivells dels seus ‘cosins’ de gamma.

Els del Baix Llobregat han volgut mantenir l’essència esportiva i el sabor mediterrani, per dir-ho d’alguna manera, del model original. Ras i curt, aquest restyling fa de l’Ateca el totcamí amb una personalitat més juvenil i esportiva de tot el grup VAG, i el seu disseny no desentona amb la resta de pesos pesants del segment. Probablement l’Ateca no és tan estilitzat com un Mazda CX-5 ni futurista com un Peugeot 3008, però sap conjugar a la perfecció l’estil juvenil, l’esportivitat mediterrània i unes línies anguloses que emfatitzen la seva potència i racionalitat sense arribar a caure en la seriositat del Tiguan o la sobrietat d’un Opel Grandland, per exemple.

Nous fars, calandra i
Nous fars, calandra i

L’Ateca 2020 és una mica més llarg (18 mil·límetres) que el model actual i estrena nou acabat anomenat Xperience i que li aporta un aspecte més musculat i poderós, definit per una calandra més estilitzada i definida, nova signatura òptica amb fars FullLED, intermitents dinàmics, diversos detalls cromats en la carrosseria o els passos de roda més marcats, que li aporten una dosi de vigorositat. La nostra unitat de prova, amb el nivell d’equipament FR, ofereix una imatge juvenil i esportiva, i gràcies a les noves llandes exclusives de 19 polzades, el sostre solar i el color negre de la carrosseria, m’atreveixo a dir que esdevé un cotxe que fa patxoca i que destaca entre el trànsit de la ciutat i l’autopista.

Els interiors del SUV compacte de Seat són ara més sofisticats gràcies a l’ús de nous materials i motllures en les portes i seients electrònics, al disseny d’un nou volant més esportiu amb calefacció integrada i a un tauler central que segueix apostant per la racionalitat i l'ergonomia. Val la pena destacar que l’Ateca manté els comandaments físics del climatitzador o del volum de la ràdio, per exemple, cosa que em sembla un encert en no haver d’iobligar-nos a desviar la mirada de l’asfalt en cap moment. Això sí, manté les mateixes mides en els seus interiors, i que em semblen un pèl justes pel que fa a les places posteriors en relació amb la resta del vehicle.

Però on sobresurt més el canvi dels interiors de l’Ateca és en el camp tecnològic i digital, gràcies al nou quadre d'instruments totalment digitalitzat de sèrie. Conté una pantalla de 10,25 polzades que fa la funció de quadre de comandaments i una nova pantalla central tàctil de 9 polzades, amb un nou sistema d’infoentreteniment o interface heretat del que ja vam conèixer durant la presentació del nou Seat León i que també fa servir, amb més possibilitats i aplicacions, el Cupra León.

Detall interiors Ateca
Detall interiors Ateca

Seat estrena un nou sistema de connectivitat en l’Ateca amb compatibilitat Android Auto i Apple Car Play. L'objectiu és que el nostre telèfon mòbil accedeixi a l'aplicació Seat Connect App, que ens permet saber en temps real l’estat del vehicle o la seva geolocalització. A banda hi ha tota una sèrie de noves funcionalitats online gràcies a la SIM integrada, que utilitzen per defecte tots els models independentment del seu nivell d’equipament i que pot actualitzar les seves aplicacions de manera automàtica sense necessitat d’haver de passar pel taller oficial de la marca.

El nou Ateca estrena també un nou sistema de reconeixement d’ordres de veu que s’activa dient les paraules "Hola, hola". S'ha de dir que ens permet interaccionar amb el vehicle només en castellà, ja que el nou Ateca no és capoç d’entendre o respondre les ordres de veu que li fem en català, tals com “tinc fred”, “tinc gana” o “truca a la Mariona”, per exemple. El sistema d’ordres de veu tampoc acaba d’interpretar bé algunes adreces o localitats en català, tot i que aquest punt pot ser degut a la meva entonació o pronunciació, o fins i tot a una manca d’experiència en el seu ús.

L'Ateca manté les mateixes dimensions exteriors i interiors
L'Ateca manté les mateixes dimensions exteriors i interiors

Pel que fa als sistemes de seguretat, val la pena destacar que Seat hi aposta fort: com a extra el nou Ateca utilitza molts sistemes integrats que el converteixen en un cotxe molt segur, com ara un mode de conducció autònoma de nivell 2 que requereix encara la supervisió del conductor però que pot detectar l’entorn i que incorpora l’assistent de col·lisió, l'avisador de canvi de carril que permet circular de manera autònoma dins les marques viàries i un control de creuer adaptatiu que s’adapta als límits de velocitat, o oferir informació sobre l’estat del trànsit i a les condicions meteorològiques a temps real i que ens poden ajudar a l’hora de definir la nostra ruta.

Un model eficient, però dinàmic

L’Ateca 2020 és un cotxe més respectuós amb el medi ambient gràcies a uns motors dièsel i gasolina més eficients i amb índexs d’emissions més baixos. En el cas del les mecàniques dièsel, Seat ha anunciat que només farà servir el motor 2.0 TDI amb dos catalitzadors d’AdBlue (urea) i potències compreses entre els 110 i els 150 CV, amb la possibilitat d'associar les versions més potents al canvi automàtic DSG i opcionalment a la tracció integral 4Drive. Pel que fa als motors gasolina, Seat ofereix fins a quatre opcions mecàniques diferents, amb motors 1.0 TSI de tres cilindres i 110 CV associat a un canvi manual, un motor 1.5 TSI amb 150 CV que es pot associar a un canvi manual o DSG i la versió més prestacional 2.0 TSI de 190 CV que s’associarà a un canvi automàtic DSG i el sistema de tracció integral 4Drive de sèrie.

Detall motor 1.5 TSI i palanca transmissió DSG
Detall motor 1.5 TSI, logo i llandes

Nosaltres hem pogut provar l’Ateca amb acabat FR i motor 1.5 TSI de 150 CV associat a un esquema de tracció davantera i canvi DSG de set relacions, que esdevé el model d’accés a la família FR, la més esportiva de Seat després de la conversió de Cupra en marca independent. Val la pena recordar que a banda d’aquest model gasolina de 150 CV i tracció davantera Seat també ofereix l’Ateca FR Go amb motor dièsel de la mateixa potència i esquema o un més potent de gasolina, amb motor 2.0 TSI de 190 CV associat a canvi DSG de set relacions i esquema de tracció integral 4Drive, uns 4.000 euros més car que el nostre model de prova.

Però el gran atribut de l’Ateca és la seva capacitat dinàmica més elevada. L’Ateca és un cotxe sorprenentment àgil i dinàmic en qualsevol registre. Sense arribar a ser esportiu, l’Ateca presenta una rigidesa torsional i una resposta dinàmica sorprenents, només superada per models més cars -i de tracció posterior- com l’Alfa Romeo Stelvio. Sembla mentida que un SUV derivat de la ja veterana plataforma MQB (els nous León, Golf i Octavia fan servir l’evolució d’aquesta mateixca plataforma) esdevingui tant reactiu modificant els paràmetres de la direcció i la rigidesa de les suspensions, i em sembla sorprenent que fins i tot hagi pogut apreciar alguns elements dinàmics i torsionals amb més claredat que en el cas del Cupra Ateca, un model de 300 CV molt potent que no serem capaços d’esprémer al màxim fora d’un circuit, i que a diferència d’aquesta versió FR no podem buscar massa les pessigolles a l’hora d’accelerar per avançar o incorporar-nos a una via ràpida o carretera sense caure en el risc de cometre una infracció.

Nou Ateca 2020
Nou Ateca 2020

Aquest Ateca FR 1.5 TSI amb canvi DSG disposa de quatre modes de conducció o mapes de motor diferents anomenats ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Sport’ i ‘Individual’, que en modifiquen la rigidesa de direcció i suspensions, respota de motor i gestió de la caixa de canvis, i que podem canviar o seleccionar mitjançant un comandament en forma de roda o selector giratori que ens facilita prou la feina. A més, personalment agraeixo molt que el nou Ateca mantingui una palanca de canvi automàtic com a tal, i que podem gestionar-la en mode seqüencial, a banda de mitjançant les lleves integrades al volant. Al final, tot i que pocs usuaris fan servir aquest recurs, és una possibilitat més que els conductors poden emprar per gestionar el seu vehicle.

A més, sempre que circulem amb el mode ‘Eco’ o ‘Normal’ activat, la caixa de canvis automàtica DSG de set relacions permet que el motor desconnecti la injecció del primer i tercer cilindre i passi a funcionar amb només dos cilindres. La gestió electrònica fa que aquest canvi sigui gairebé imperceptible, i ens haurem de fixar en les informacions de la pantalla per saber del cert si estem circulant amb dos o quatre cilindres funcionant.

Un cop en marxa, el nou Ateca manté el sabor i l’essència del model, i que el fa fàcilment identificable. I això no és cap crítica, sinó precisament una lloança important: hi ha pocs cotxes que pugui reconèixer fins i tot amb els ulls clucs, i aquest Ateca FR és un d’ells. La feina de la posada a punt específica del model segueix plenament vigent, i el SUV de Seat segueix sent un model dinàmic, àgil i polivalent en qualsevol circumstància.

I és que la qualitat del bastidor i posada a punt del model destaca especialment en carreteres ràpides i revirades, on aquest SUV és capaç de dissimular el seu pes -1.408 quilos- i dimensions -4,3 metres de llarg, 1,8 d’ample i 1,6 d’alt- amb facilitat, i donar-nos la impressió d’estar conduint un turisme convencional de tall esportiu, com ara un León o Ibiza. La posada a punt de la direcció i de les suspensions ha estat millorada per oferir un tacte més directe, més esportiu i més comunicador, que el fa un punt més dur que altres models del segment. De fet, si volem un cotxe còmode per viatjar, aquest Ateca pot ser una opció, però existeixen altres totcamins més enfocats a anar del punt A al punt B amb major compromís de confort. Per contra, pràcticament cap dels seus rivals té el punt d’agilitat que presenta l’Ateca, especialment amb el nivell d’equipament FR.

Un cop en marxa, segueix mostrant bones qualitats dinàmiques
Un cop en marxa, segueix mostrant bones qualitats dinàmiques

Amb tot, l’Ateca amb motor 1.5 TSI de 150 i canvi DSG de set relacions presenta uns consums que podríem qualificar d’un punt elevats respecte el que promet la seva fitxa tècnica, ja que aquesta promet un consum de 6,7 l/100Km , però al llarg de la nostra prova, d’uns 400 quilòmetres de durada, vam obtenir uns consums de poc més de 8 litres. També val a dir que el motor 1.5 TSI, associat al canvi DSG i els modes de conducció, fan que el vehicle esdevingui molt sensible a les acceleracions, canvis de ritme o entorns de circulació, i que a poc que circulem per ciutat o per carreteres de muntanya els consums es poden incrementar dràsticament. Amb tot, si els consums de carburant són un problema, Seat manté en la seva gamma el motor 2.0 TDI que és plenament vigent i segueix homologant les emissions de la normativa ambiental Euro6, vigent en l’actualitat.

Aquest Ateca restyling o actualitzat té un preu base d’uns 24.000 euros (menys de 20.000 euros si ens acollim al seu sistema de finançament i promocions de Seat) per les unitats d’accés amb acabat Reference i motor gasolina 1.0 TSI de tres cilindres i 110 CV. La nostra unitat de prova té un preu base de 33.410 euros, que s’enfilen fins els 37.500 euros en incorporar el color negre metàl·lic, control de xassís adaptatiu, el sistema Beats Audio de nou altaveus, els seients amb ajustaments electrònics, el sostre solar panoràmic i les llandes de 19 polzades. Tot i que acollint-se als diferents sistemes de finançament de la marca és possible rebaixar una mica el preu, els més de 35.000 euros que costava la nostra unitat de prova són un preu una mica elevat, i fan que els clients potencials es puguin plantejar la compra d’un SUV del mateix grup, com ara un Cupra Formentor, un Volkswagen Tiguan o fins i tot un Audi Q3 per una quantitat similar o una mica més elevada.

Seat Ateca 1.5 EcoTSI 159 CV DSG-7 FR

  • Preu: 33.410 euros
  • Combustible: Gasolina
  • Motor: 1.5 TSI, 4 cilindres turbo
  • Potència: 150 cavalls i 250 Nm de parell
  • Tracció: Davantera
  • Mides i pes: 4381 mm llarg / 1841 ample / 1615 alt. 1408 quilos
  • Nota: 7/10

stats