Prova del Kia Picanto 2025: la veritable definició de cotxe pràctic
La versió més actualitzada del model d'accés a la marca coreana destaca pel seu disseny, tecnologia i espai interior, malgrat la seva longitud de tan sols 3,60 metres
Vull començar la prova del Kia Picanto 2025 deixant clara una cosa: quan al títol dic que aquest vehicle és la veritable definició de cotxe pràctic sé perfectament que no és així per a tots aquells que tinguin fills i necessitin un vehicle molt espaiós, o fins i tot per aquells que facin molts més quilòmetres per autopista que no pas per ciutat. En aquests casos el segment estrella actualment és el dels SUV (en totes les seves formes i mides), tot i que també ho ha sigut el dels monovolums o les berlines.
Però, com que no tothom viatja molt o té grans necessitats d'espai, és una realitat que a molta gent li resultaria més que suficient amb un cotxe petit com aquest Kia Picanto. I és que només cal fer una ullada al passat recent, quan, al nostre país, es venien fantàsticament bé vehicles com els Peugeot 107, Toyota Aygo, Citroën C1, Ford Ka, Opel Agila o Renault Twingo. Actualment, molts d'aquests models han desaparegut o són testimonials, i els que encara es defensen són els Fiat 500, Hyundai i10, Fiat Panda, Toyota Aygo X o el Kia Picanto que avui ens ocupa.
Malgrat que tots aquests cotxes tinguin longituds clarament per sota dels quatre metres, estan molt ben aprofitats i, pel que fa a equipaments, acostumen a incorporar moltes de les tecnologies que fan servir els seus germans grans. Això sí, el seu preu també ha pujat notablement durant els darrers anys.
Kia Picanto 2025: evolució més que no pas revolució
L'actual Kia Picanto no és una nova generació, sinó un restyling de la que hi havia fins ara. Però la marca coreana no s'ha limitat a aplicar alguns petits canvis estètics, sinó que ha renovat el disseny fins al punt que gairebé es podria dir que estem davant d'un cotxe completament nou. Això és molt notable a la part de davant, que ara llueix el llenguatge de disseny Opposites United que hem vist en models com el Kia EV9 i que destaca per mostrar una part frontal realment contundent.
La graella Tiger Nose s'integra perfectament amb la signatura lumínica de les òptiques led, que estan disposades en format horitzontal al centre i vertical als laterals. Tot plegat juntament amb un para-xocs de davant renovat que, en el cas de l'acabat GT-Line de la nostra unitat de proves, aporta una marcada sensació d'esportivitat.
No es pot esperar el mateix nivell de renovació estètica a la part lateral, molt més continuista però que estrena dissenys de llandes (de 16 polzades, en aquesta versió) i quatre nous colors. Finalment, la part posterior replica el mateix esquema que la de davant i aposta per uns pilots connectats entre si a través d'una motllura horitzontal i una signatura lumínica vertical que aporten una notable sensació d'amplada.
Un interior petit, però pràctic i tecnològic
El Kia Picanto és el model d'accés a la gamma de la marca coreana, de manera que és el més senzill de tots (però també el més econòmic). Malgrat tot, això no es tradueix en un cotxe al qual se li puguin trobar a faltar tecnologies de seguretat o connectivitat, i fins i tot es pot dir que ofereix una habitabilitat destacable malgrat la seva longitud de tan sols 3,60 metres i la seva amplada d'1,59.
El quadre de comandaments és d'estil clàssic, amb un disseny de la consola central molt vertical i que integra els comandaments físics del climatitzador i el sistema de càrrega sense fils per al telèfon. Però la tecnologia hi és ben present a través de la pantalla de 4,2 polzades que fa d'instrumentació digital i del monitor central tàctil de 8 polzades que integra el navegador, la connectivitat amb Android Auto i Apple CarPlay, les actualitzacions en remot i altres funcions d'infoentreteniment.
Pel que fa a l'ergonomia, malgrat la mida continguda del Picanto, la posició de conducció es troba fàcilment i els seients de davant resulten força còmodes, fins i tot per a conductors alts. Això sí, en molts casos els materials són plàstics durs, tot i que amb una bona qualitat percebuda.
L'espai a les places posteriors, contràriament al que es podria pensar, és suficient, i dos adults hi poden viatjar sense complicacions. No sobra espai per a les cames o per al cap, però tampoc en falta i això és molt destacable en un vehicle així de petit. Això sí, l'ocupant que viatgi al seient central (perquè sí, aquest Kia Picanto està homologat per a cinc passatgers) no voldrà pas que el trajecte sigui gaire llarg.
Finalment, convé destacar que el maleter ofereix una capacitat de 255 litres, xifra més que suficient per portar les bosses de la compra o fins i tot per fer algun viatge. A més, si abatem els seients posteriors (en la clàssica disposició 60:40) obtenim una capacitat de 1.010 litres.
Només dos motors, i tots dos atmosfèrics
La gamma de motors del Kia Picanto 2025 deixa ben clara la seva voluntat de ser un cotxe senzill, pràctic i tan econòmic com sigui possible. Precisament per aquest motiu aquí no hi trobem cap rastre d'electrificació, ni tan sols de mecàniques amb turbo. Els dos únics motors disponibles són un 1.0 atmosfèric de tres cilindres amb 63 CV i un altre bloc d'1.2 litres també atmosfèric però amb quatre cilindres i 79 CV.
El que sí que es pot escollir és un canvi manual automatitzat per a tots dos propulsors, així com un canvi manual de cinc velocitats com el que equipava la nostra unitat de proves. En qualsevol cas, els consums van des dels 5,1 litres de la versió d'accés fins als 5,6 de la més equipada i potent, xifres no gaire destacables i que, per la mida i el plantejament del cotxe, fins i tot resulten elevades. A la pràctica, això sí, és força senzill aconseguir consums inferiors als sis litres en gairebé qualsevol circumstància.
El que s'ha de tenir ben present a l'hora de plantejar-se la compra d'un Kia Picanto és que els seus motors són atmosfèrics, de manera que ni són els que menys soroll transmeten a l'habitacle ni els que més corren. Però malgrat això es defensen amb solvència en qualsevol terreny. Sigui com sigui, la versió de 63 CV només és recomanable si tenim previst moure'ns la major part del temps per entorns urbans; la de 79 CV és la més indicada per a un ús mixt entre ciutat i carretera/autopista.
Un cotxe alegre i juganer
He de reconèixer que m'agrada, i molt, conduir cotxes com aquest Kia Picanto. En primer lloc, perquè, en ser cotxes petits, no tens la sensació de conduir un monstre com a vegades passa en els SUV més grans de la majoria dels fabricants, sinó més aviat un cotxe de la mida dels que poblaven els nostres carrers fa uns quants anys. I, en segon lloc, perquè és un cotxe e què gairebé tot és manual: canvi de marxes amb cinc velocitats, embragatge, fre de mà de palanca... poden semblar detalls insignificants, però realment és l'essència de l'automòbil tal com l'hem conegut gairebé sempre.
De tota manera, no és que tots aquests elements siguin manuals perquè Kia sigui una marca nostàlgica, sinó perquè equipar en un cotxe tan petit sistemes com el fre de mà elèctric, un motor híbrid o un canvi automàtic de doble embragatge faria que el preu final es disparés excessivament. En qualsevol cas, el Kia Picanto és un cotxe molt pràctic i juganer a l'hora de moure's per la ciutat, amb una bona visibilitat, un assistent d'aparcament amb càmera que encara ens facilita més les maniobres d'estacionament, una direcció suau i una suspensió tova i còmoda ideal per afrontar els sotracs de les ciutats.
Precisament per aquest motiu resulta tan sorprenent que fora de l'entorn urbà el Picanto es defensi tan bé, especialment amb el motor de 79 CV. No es poden esperar acceleracions fulgurants (passa de 0 a 100 km/h en 13,1 segons, que es converteixen en 15,4 en la versió menys potent), però un cop va llançat manté la velocitat de creuer sense patir i es mostra realment apamat i estable. Tot plegat, en part, gràcies al seu reduït pes de menys de 1.000 quilos en totes les versions.
Pel que fa a seguretat, tot i ser un cotxe petit té un bon grapat d'assistents a la conducció: frenada d'emergència en ciutat, detecció de ciclistes o vianants, control de frenada en revolts, sistema d'alerta i assistent de canvi involuntari de carril, detector de cansament i sistema de gestió d'estabilitat (VSM), entre d'altres.
Conclusió de la prova del Kia Picanto 2025
El segment dels cotxes petits sempre m'ha semblat molt interessant, perquè ofereix opcions realment atractives pel que fa a disseny, equipament, seguretat i tecnologia sense haver de comprar un cotxe enorme que no hi cap enlloc i que té un preu desmesurat.
Aquest Kia Picanto representa a la perfecció el que dic: té un disseny atrevit, un interior tecnològic i ben construït, es mou amb agilitat per qualsevol entorn i ofereix un espai interior destacable malgrat la seva longitud de tan sols 3,60 metres. Això sí, el fet de fer servir motors atmosfèrics el penalitza a l'hora d'estalviar benzina, i a més el seu preu ja no és tan econòmic com fa uns anys: la gamma arrenca en 15.060 euros i la nostra versió s'acosta perillosament als 19.000.