Prova del Kia EV9, un gegant elèctric de 80.000 euros
Ens posem al volant del vaixell insígnia de la marca coreana, un SUV de cinc metres de longitud que anuncia una autonomia de 505 quilòmetres
Si fa uns vint anys algú ens hagués dit que un Kia podia costar 80.000 euros hauríem pensat que estava boig, ja que en aquell moment els Kia Picanto, Rio, Cerato o Sportage tenien preus d'entre menys de 10.000 i fins a 30.000 euros. Però els temps han canviat a una velocitat espectacular en aquestes dues dècades i actualment Kia no només té molts vehicles elèctrics a la seva gamma, sinó que alguns d'ells són rivals directes de models de Mercedes-Benz, Audi o BMW.
I si en aquest sac hi podem incloure vehicles com l'enorme Kia Sorento, el novíssim EV3 o el Kia EV6 GT, el model més potent de la història de la marca coreana, evidentment també hem d'afegir-hi el vaixell insígnia del fabricant asiàtic: el Kia EV9. Teníem moltes ganes de poder provar aquest enorme SUV elèctric de 5,01 metres per comprovar si realment és digne de rebre l'etiqueta de cotxe prèmium que la marca sembla haver-li atorgat... i el cert és que, sense voler fer molts espòilers... sí, és digne i fins i tot pot fer avergonyir més d'una marca consolidada en el segment del luxe.
Disseny exterior
Quan Kia va presentar l'EV6, el primer model de la sèrie EV, ho va fer amb dos objectius: d'una banda, diferenciar la seva gamma elèctrica prèmium de la resta de models (com el Kia e-Niro o l'e-Soul) i, de l'altra, apostar per un llenguatge de disseny propi que deixés tothom bocabadat. I ho van aconseguir, ja que l'estètica de la gamma EV de Kia és impressionant fins al punt que sembla que siguin prototips que han sortit a la venda abans de suavitzar-ne el disseny.
El Kia EV9, com es pot veure en les imatges, no és pas una excepció. D'entrada sobta el seu aspecte quadriculat, que aposta per línies rectes i angles molt marcats, i sembla pensat per agradar especialment als Estats Units. Però el cert és que aquest tipus de vehicles cada cop agraden més a Europa, així que en aquest sentit es pot considerar com un model global. La part frontal llueix la mirada Digital Tiger Face de la marca, amb unes òptiques led verticals situades als extrems, una motllura que els uneix i uns llums diürns ben protagonistes. Com acostuma a passar en els vehicles elèctrics la resta del frontal és molt depurada, amb absència de graella frontal i un para-xocs amb formes esportives.
La vista lateral és ben curiosa perquè fa l'efecte que, si hagués estat per Kia, els pneumàtics també serien quadrats. L'aspecte de cotxe totterreny robust es percep a través dels passos de roda plens de línies rectes, les formes geomètriques de la carrosseria o les llandes de 21 polzades. Amb tot, no es veu que sigui un cotxe pensat especialment per conduir fora de l'asfalt, ja que la seva distància lliure fins a terra no és gaire elevada i les formes són més esportives que no pas pràctiques.
Finalment, acabem el repàs estètic per la part posterior, que també es veu molt depurada i aposta per uns pilots led que no només estan situats als laterals, sinó que també estan en una posició vertical que va resseguint la porta del maleter i el vidre. Aquí novament hi veiem un para-xocs amb formes esportives que integra els llums antiboira i els reflectants, deixant clar que estem davant d'un cotxe principalment pensat per a l'asfalt.
Disseny interior
Per fora el Kia EV9 és un cotxe futurista i enorme, però això mateix passa en altres cotxes elèctrics de referència. On realment demostra que la Kia actual no té res a veure amb la de fa dues dècades és a l'interior, on es respira un ambient de luxe i confort elevadíssim. D'entrada sobta l'espai que tenim disponible en qualsevol dels set seients. Perquè sí, efectivament, el Kia EV9 té set places, però també està disponible en una configuració de sis seients, cosa que permet que les butaques centrals siguin de vehicle de representació. Amb tot, la unitat que nosaltres hem pogut provar disposa de set places, una decisió que al nostre mercat prendran la majoria dels segurament pocs compradors d'aquest enorme SUV.
El conductor té tres pantalles a davant unides entre elles en un format panoràmic: la que se situa darrere del volant és de 12,3 polzades i fa d'instrumentació digital; la central té la mateixa mida i ens permet manipular el sistema d'infoentreteniment, mentre que entre les dues hi trobem una auxiliar de 5,3 polzades que ens dona accés als menús del climatitzador. Just per sota de la pantalla central hi trobem uns botons tàctils que ens faciliten l'accés a funcions principals del navegador o de la ràdio, i, encara en una posició inferior, els poquíssims botons físics del quadre de comandaments. En aquest cas, per encendre el sistema multimèdia, manipular el volum i pujar o baixar la temperatura.
El selector del canvi està situat a la part posterior del volant, fet que permet que la consola central ofereixi una gran quantitat d'espai amb guantera específica i superfície per carregar el telèfon sense fils. Els selectors de modes de conducció estan ubicats al volant, espai en què ens trobem amb la majoria de botons físics del cotxe. I, evidentment, com no podia ser d'una altra manera en un cotxe tan luxós, el head-up display ens complementa la informació de tot l'arsenal de pantalles del vehicle.
Habitabilitat
Pel que fa a l'habitabilitat, tal com dèiem, l'espai i el confort a les places de davant és excepcional perquè tenen calefacció i ventilació. Però tampoc es queden enrere les centrals, amb una quantitat d'espai per a les cames i per al cap que fan que qualsevol persona pugui viatjar amb comoditat, fins i tot si va assegut al mig, ja que tot i que el respatller és una mica més dur que en la resta, a terra no hi trobem cap túnel de transmissió que resti espai.
Finalment, parlem de les dues places auxiliars que sumen les set totals, i que a diferència del que sol passar són realment aprofitables i permeten fer desplaçaments normals a qualsevol persona de fins a 1,80 metres aproximadament. Això sí, en aquest cas la capacitat de maleter passa dels 828 litres que tenim quan viatgem amb cinc seients a uns competitius 333. Per cert, a aquestes xifres cal afegir-n'hi un parell més: sota el capó de davant disposem d'un espai extra de 52 litres i si abaixem tots els seients del cotxe excepte els dos de davant disposem d'una capacitat màxima de 2.393 litres.
Motor
En l'àmbit mecànic un cotxe tan gros com aquest, de cinc metres de longitud i de més de 2.600 quilos de pes, necessàriament ha d'equipar un motor potent i una bateria de gran capacitat. Kia només ofereix una combinació per a l'EV9, que consisteix en dos motors elèctrics (un per cada eix, amb 192 CV cadascun) que sumen un total de 385 CV i un parell motor de 700 Nm. Per alimentar aquests motors fa servir una bateria de 99,8 kWh que li permet homologar una autonomia de fins a 505 quilòmetres.
Per carregar la bateria, Kia ofereix la possibilitat d'optar per corrent altern a un màxim de 10,5 kW, una operació que es completa en unes 9 hores aproximadament. Però si escollim fer servir un endoll ràpid podrem fer servir un màxim de 240 kW en corrent continu i passar del 0 al 80% en 24 minuts. Curiosament, les xifres homologades d'aquest vehicle s'acosten força a la realitat, ja que durant la prova vam fer un total de 427 quilòmetres amb una sola càrrega i encara en teníem 34 més d'autonomia. Això vol dir que, tot i que és gairebé impossible arribar als 505 quilòmetres d'homologació, és fàcil quedar-se en uns 450. Sigui com sigui, aquest cotxe és molt sensible a cada estil de conducció... de manera que si circulem ràpid i accelerem amb intensitat podem superar els 25 kWh/100 km de consum i quedar-nos per sota dels 400 quilòmetres d'autonomia.
Dinamisme
5,01 metres de longitud, 1,98 d'amplada i 1,78 d'altura. Aquestes són les mides del Kia EV9, un cotxe tan còmode i silenciós com gros. I això es nota molt a l'hora de conduir-lo, ja que a Europa no estem acostumats a veure cotxes tan llargs i amples. Sigui com sigui, i malgrat el que es podria pensar, l'EV9 és un cotxe que es condueix fàcilment, no només per l'arsenal d'assistents a la conducció, càmeres i sensors que té, sinó perquè la visibilitat que ofereix és bona.
Això sí, per moltes facilitats que pugui tenir, el penalitzen molt els gairebé dos metres d'amplada a l'hora de moure's per entorns urbans, de manera que on se sent més còmode és a la carretera. Però, quin tipus de carretera? Doncs si és estreta i té gaires revolts no és especialment àgil, i malgrat que l'acceleració és bona i el cotxe és reactiu, se sent com si portessis un transatlàntic per un riu en comptes de per alta mar. Per aquest motiu és a les vies ràpides i a les autopistes on l'EV9 mostra la seva millor versió, amb una suspensió confortable que filtra qualsevol irregularitat de l'asfalt i un nivell d'insonorització digne dels vehicles de gran luxe.
La direcció està molt filtrada i no transmet especialment bé el que passa sota les rodes, però tampoc li cal oferir aquest nivell de comunicació perquè el que busca principalment és la comoditat, no l'esportivitat. I els frens? Es podria pensar que, a causa de l'elevat pes, pot ser que ho passin malament, però el cert és que tenen un comportament força digne en qualsevol circumstància. Així doncs, el Kia EV9 és el cotxe perfecte per viatjar com un autèntic xeic.
Conclusió
El Kia EV9 pot agradar més o menys, però té alguns punts realment positius i alguns de negatius. Entre els positius hi trobem que la seva qualitat de fabricació i de materials és sublim, que l'habitabilitat és impressionant, que la càrrega tecnològica és completíssima i que ens permet viatjar amb una gran comoditat. Però entre els negatius n'hi ha dos d'importants: un, que no és un cotxe gaire àgil a l'hora de moure's per la ciutat, i dos, que el seu preu és d'uns 80.000 euros; una quantitat que no és pas exagerada si tenim en compte el segment en el qual es vol situar i el que demanen marques com Audi, BMW o Mercedes-Benz per a productes relativament similars, però que encara tira enrere quan ens adonem que és el que s'està demanant per un Kia. Potser el que caldria fer és diferenciar entre la Kia que encara fa productes relativament assequibles com els Picanto o Stonic i la Kia que desenvolupa cotxes elèctrics de referència com aquest EV9.
-
Preu
80.083 euros
-
Combustible
Elèctric
-
Etiqueta ecològica
Etiqueta 0
-
Motor
Elèctric
-
Potència
385 CV
-
Tracció
Total
-
Mides i pes
5015mm llarg / 1980 ample / 1780 alt. 2664 quilos
-
Nota
8