Motor Proves cotxes

Prova del Kia EV6 GT: com és conduir el Kia més potent de la història amb 585 CV?

Queda clar que els vehicles elèctrics son capaços de generalitzar les altes prestacions, i el millor exemple és aquest Kia que fa el 0 a 100 km/h en 3,5 segons

Prova del Kia EV6 GT: com és conduir el Kia més potent de la història amb 585 CV?
9 min

És impressionant veure com ha canviat el món de l'automoció en pocs anys. A principis del present mil·leni un cotxe com el Seat León tenia potències que anaven dels 75 CV fins als 225 CV de la versió més radical, i els superesportius de l'època es movien entre els 400 CV del Ferrari 360 Modena i els 580 CV del Lamborghini Murciélago. Pel que fa als preus, també han canviat molt. El Seat León tenia una tarifa inicial d'uns 13.000 euros i arribava fins als 27.000 en el cas de la versió Cupra R. Per la seva banda, el citat Lamborghini tenia un preu d'uns 260.000 euros.

Les tarifes difícilment son comparables amb l'actualitat perquè a la inflació de la pròpia moneda caldria sumar-hi l'augment de preu que han patit els vehicles, especialment durant els darrers anys. Però les xifres de potència sí que es poden comparar fàcilment. I és que avui en dia molts cotxes normals tenen potències de 150 a 300 CV, mentre que els superesportius superen els 700 amb molta facilitat. Però clar, si a aquesta equació hi afegim la mobilitat elèctrica... les xifres son gairebé increïbles. Per exemple, un MG4 ofereix una potència de 170 CV per uns 20.000 euros i disposa d'una versió esportiva anomenada XPower que arriba als 435 CV.

Cotxes com el Kia EV6 GT porten les prestacions a un nivell superior

I com aquest exemple en podem trobar molts més. Un d'ells, el vehicle que avui ens ocupa: el Kia EV6 GT. A principis del mil·leni els models que la marca coreana venia aquí eren molt senzills i poc potents, però en dues dècades ha passat a vendre vehicles gairebé de luxe o, com en el cas de l'EV6 GT, d'altíssimes prestacions. Estem davant d'un cotxe de 585 CV que accelera de 0 a 100 km/h en 3,5 segons, mentre que el Lamborghini Murciélago que citàvem abans té 5 CV menys i fa el 0 a 100 km/h en 3,8 segons. Ja sé que no transmet el mateix un superesportiu amb motor V12 gasolina que un cotxe elèctric, però el que és innegable és que les dades demostren l'enorme canvi que està experimentant el món del motor en pocs anys.

DISSENY EXTERIOR

I aquest canvi comença directament per l'estètica dels vehicles. No fa tants anys que els cotxes elèctrics eren, per dir-ho suau, poc agraciats estèticament. Semblava com si les marques volguessin diferenciar-los de la resta de models. Però des de fa uns anys la tendència ha canviat i la majoria de cotxes elèctrics tenen o bé dissenys normals, o bé estètiques futuristes com la del Kia EV6. Quan l'any 2021 va ser presentat el primer vaixell insígnia elèctric de la marca coreana ja va revolucionar el segment, però encara ho va fer més quan va estrenar una versió esportiva denominada GT i que il·lustra l'article d'avui.

La part frontal prescindeix de graelles enormes, ja que en ser elèctric no les necessita
Tal vegada la part lateral sigui la més característica del vehicle

En comparació amb el model normal aquí hi podem veure uns para-xocs amb formes més agressives, llandes de 21 polzades amb frens sobredimensionats (380mm davant i 360 darrera) i pinces de fre en color verd neó, passos de roda pintats en el color de la carrosseria, detalls cromats i difusor posterior, entre altres detalls esportius. Però pel que fa a la resta no li ha calgut canviar la seva estètica general... perquè ja de per si és capaç de girar caps allà per on passa.

El Kia EV6 GT és un cotxe força llarg (4,69 m) i ample (1,89 m), de manera que malgrat la seva estètica sigui de compacte d'estil crossover, s'acosta més aviat a les mides d'una berlina o un SUV gran. Vist per davant es nota com la marca ha dissenyat un vehicle sense cap graella davantera prominent per guanyar eficiència i amb una mirada agressiva, mentre que la vista lateral deixa clar que no es tracta d'un vehicle convencional.

La motllura de la porta connecta amb els pilots, i just a sota d'aquests hi trobem la porta de l'endoll
Amb 4,69 metres de longitud, el Kia EV6 GT té molta presència

El sostre flotant, la cintura elevada amb unes finestres que connecten directament amb l'aleró o la motllura que es troba situada a la part inferior de les portes i que connecta amb els pilots son els principals detalls de disseny d'un cotxe que es percep molt ben treballat estèticament i que, a més, resulta eficient en termes aerodinàmics. La part posterior tampoc deixa ningú indiferent, amb uns pilots que travessen el vehicle de punta a punta i un doble aleró que n'augmenta l'esportivitat. Per cert, la tapa de l'endoll de càrrega està ubicat a la part dreta, just per sota dels pilots.

DISSENY INTERIOR

Un cop a dins la sensació és exactament la mateixa que per fora, d'estar davant d'un cotxe molt futurista. El volant integra un botó en el mateix color verd neó de les pinces de fre que ens permet seleccionar directament el mode de conducció GT (el més radical del model), mentre que elements com el sostre solar de sèrie, els logotips GT repartits per l'habitacle o els seients de tipus backet amb costures en verd neó deixen clar que aquesta és la versió més radical de la gamma EV6.

L'habitacle té un disseny futurista, com la majoria de vehicles elèctrics
La pantalla central, de la mateixa manera que la instrumentació, és de 12,3 polzades

La resta de l'interior és igual que el de les versions més equipades del model, amb dues pantalles de 12,3 polzades connectades entre si, un selector tàctil central multimode que amb tan sols prémer un botó ens permet seleccionar els comandaments del climatitzador o del sistema d'infoentreteniment i un túnel central que integra alguns botons físics, el carregador sense fils per al telèfon i el selector giratori del canvi de marxes.

A nivell d'espai, i malgrat els seients davanters siguin esportius, va molt ben servit. Els passatgers de les places posteriors no hauran de patir en cap moment per tocar amb els genolls, malgrat els hagin de tenir massa flexionats per la posició de les bateries (un problema habitual en els vehicles elèctrics). Més just resulta l'espai per al cap, ja que la caiguda del sostre d'estil cupè i el sostre solar resten uns quants centímetres. En qualsevol cas amb el Kia EV6 GT es pot viatjar tranquil·lament i amb comoditat. Ah, i amb un maleter de 480 litres força pràctic i funcional.

A les places posteriors l'espai està garantit tant per a les cames com per al cap
El maleter de 480 litres presenta unes formes molt regulars.

MOTOR

Passem a parlar del motor... o més ben dit, dels motors. Perquè aquest EV6 GT n'equipa dos, un per cada eix. El davanter és el mateix que el de la versió AWD de l'EV6 normal, de manera que desenvolupa una potència de 160 kW (218 CV). Per la seva banda el posterior resulta encara més potent, desenvolupant 270 kW (367 CV). La combinació dels dos propulsors alhora és capaç de generar una potència de 430 kW (585 CV) i un parell màxim de 740 Nm, fet que li permet accelerar de 0 a 100 km/h en els citats 3,5 segons i arribar als 260 km/h de velocitat màxima. No està gens malament, oi?

A nivell de consums la marca homologa una despesa de 20,6 kWh/100 km, però el cert és que aquesta xifra depèn completament del nostre estil de conducció. És a dir, pot ser més baixa si portem aquest EV6 GT com qualsevol altre vehicle elèctric (movent-nos tranquil·lament per ciutat i sortint esporàdicament a carretera), pot ser d'uns 21 kWh/100 km si fem un ús mixt i es pot disparar moltíssim si volem extreure tot el potencial dels seus motors. Així doncs, l'autonomia homologada de 424 km gràcies a la seva bateria de 77,4 kWh pot acostar-se a la real si conduïm tranquils o es pot reduir a la meitat si el gaudim de valent. D'altra banda, res que no passi a la majoria de vehicles elèctrics del mercat.

El consum homologat és de 20,6 kWh/100 km i el real d'uns 21... sempre i quan practiquem una conducció normal
El veritable botó de la felicitat: l'accés directe al mode de conducció GT que modifica per complet el comportament

DINAMISME

Tal vegada l'aspecte més important d'aquest Kia EV6 GT sigui el del dinamisme i les sensacions que és capaç de transmetre. D'entrada cal aclarir que un vehicle elèctric, per molt potent i prestacional que sigui, mai podrà igualar les sensacions d'un vehicle de combustió com el Lamborghini que esmentàvem al principi. Per a alguns el de combustió serà infinitament millor, per a d'altres ho serà l'elèctric gràcies a la seva entrega immediata de potència i parell. I com per a gustos els colors, avui analitzarem com es comporta el Kia més potent de la història.

En primer lloc el fet de disposar de tracció total és importantíssim a l'hora d'evitar pèrdues de tracció, especialment quan el parell motor és de 740 Nm. Però com que el motor posterior és força més potent que el davanter, Kia ja s'ha encarregat d'equipar l'EV6 GT amb un diferencial electrònic de lliscament limitat, amb una suspensió amb regulació electrònica i amb un mode drift que li permet derrapar sense complicacions. Però com que això no es pot provar a carretera oberta, centrem-nos en la resposta del motor i el comportament del xassís.

El Kia EV6 GT pot resultar còmode si volem practicar una conducció tranquil·la...
Però també pot ser una bèstia si activem el mode GT

No cal dir que en els modes de conducció normals l'EV6 GT és un cotxe molt dosificable, tranquil i fins i tot còmode. Però quan premem el botó del volant i seleccionem el mode GT el vehicle es transforma i automàticament està preparat per córrer. I molt. D'entrada la resposta de l'accelerador es torna immediata, fins al punt que cal tenir un molt bon tacte si no volem accelerar massa i tot. I això que comento no és una simple anècdota, és que literalment pot arribar a ser perillós si no som capaços de dosificar el peu dret. La resposta del cotxe és tan contundent que a l'hora de realitzar un avançament ens podem acostar massa ràpid al cotxe de davant, i a l'hora de sortir d'un revolt ens podem "menjar" el següent sense adonar-nos. Sí, el tacte dels frens és contundent, però ens podem emportar més d'un ensurt.

En aquest sentit ens ajuda i molt la frenada regenerativa, que no només és capaç de recarregar la bateria sinó que també ens permet dosificar millor la frenada i estalviar desgast de frens, un factor clau en un cotxe de 2,2 tones de pes. A nivell dinàmic la posada a punt del xassís està molt ben aconseguida a l'hora d'evitar les inèrcies, tot i que evidentment és impossible contradir les lleis de la física i, si ens passem, l'elevat pes es notarà en forma de subviratge. Sigui com sigui resulta una autèntica passada veure com un cotxe tan voluminós i pesat es pot moure com si fos molt més petit i lleuger, amb una direcció força directa, una suspensió dura (però no pas seca) i un control de tracció que fa miracles. Sens dubte, tota una experiència electritzant.

El Kia més potent de la història és alhora un cotxe esportiu realment sorprenent

CONCLUSIÓ

63.594. Aquests son els euros que Kia demana pel cotxe més potent que mai ha fabricat, i en línies generals és una tarifa que resultava inimaginable quan va arribar al continent europeu amb cotxes molt senzills però que avui en dia no és pas cap bogeria, especialment si tenim en compte les tarifes d'altres cotxes elèctrics de marques generalistes. Per aquest preu podrem adquirir un cotxe molt refinat, ben equipat, còmode i espaiós... i que alhora ens permet divertir-nos moltíssim en trams revirats o fins i tot en circuits. Ai com algun dia les marques aconsegueixin reduir el pes dels cotxes elèctrics... aleshores sí que no tindran cap tipus de rival.

Kia EV6 GT
  • Preu

    63.594 euros

  • Combustible

    Elèctric

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta 0

  • Motor

    Elèctric

  • Potència

    585 CV

  • Tracció

    Total

  • Mides i pes

    4695mm llarg / 1890 ample / 1545 alt. 2200 quilos

  • Nota

    8,5

stats