Proves cotxes
Motor 10/09/2021

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, una alternativa ecològica intel·ligent

Provem la versió híbrida endollable del Mitsubishi Eclipse Cross, un vehicle amb menys favor popular del que mereix

8 min
Mitsubishi Eclipse Cross

Ara fa tres anys i mig vam poder provar el Mitsubishi Eclipse Cross, un SUV del segment compacte que substituïa l’Eclipse original, el cupè de tall esportiu dels anys 90 del segle passat, amb un nou format de totcamí futurista i una aposta estètica arriscada. Encara no fa sis mesos també vam poder posar a prova la versió actualitzada d’aquest totcamí japonès, que havia sigut objecte d’un restyling i d'actualitzacions mecàniques i tecnològiques importants. Així doncs, per què hem tornat a provar per tercer cop l’Eclipse Cross?

Una mecànica ecològica

El primer que fa diferent el nou Eclipse Cross PHEV és la seva mecànica híbrida endollable, que passa a ser l’única mecànica disponible en tota la gamma del model japonès. Aquest sistema híbrid endollable marida un motor atmosfèric de gasolina de 2,4 litres i 98 CV amb dos propulsors elèctrics de 82 i 95 CV. El motor de 82 CV aporta potència a l’eix davanter i el de 95 CV a l’eix posterior, i obté així un sistema de tracció integral que a Mitsubishi anomenen S-AWC (Super-All Wheel Control). Aquesta mecànica híbrida endollable és capaç de generar en total una potència màxima combinada de 188 CV, i d'oferir una autonomia en mode elèctric de 45 quilòmetres.

Mitsubishi reconeix que aquesta mecànica és directament heretada de la que ja fa servir l’Outlander PHEV, però limitada electrònicament. Si el Mitsubishi Outlander PHEV ofereix una potència total combinada de 224 CV, en el cas del seu germà petit Eclipse Cross es limita als 188 CV per motius comercials –posicionament global d’un model i l'altre– i necessitats dinàmiques (l'Eclipse Cross és més petit i lleuger que l’Outlander).

Detall de la mecànica
Detall de la mecànica
El maleter i el cable d'endoll

Les bateries del nou Eclipse Cross PHEV són d’ions de liti i tenen una capacitat de 13,8 kWh, que permeten una autonomia en mode totalment elèctric d'uns 42 quilòmetres. Ara bé, a diferència d’altres híbrids endollables, podem seleccionar la funció save o charge mitjançant un botó al costat de la palanca de canvi per poder guardar la càrrega de la bateria per a més tard (per circular pel centre de la ciutat, per exemple) o si volem fer servir el motor de combustió com una font de càrrega de les bateries per recuperar autonomia.

Si decidim carregar l’Eclipse Cross PHEV en un endoll domèstic de 2,3 kW de potència, ens caldrà esperar unes sis hores per tenir el vehicle del tot carregat, però si tenim més pressa també podem carregar el cotxe amb corrent continu de fins a 22 kW de potència mitjançant un endoll de tipus CHAdeMo, que ens permetrà carregar fins al 80% en només 25 minuts.

La fitxa tècnica del cotxe promet consums de carburant de només 1,2 l / 100 km, i a l’hora de la veritat, circulant amb el mode Eco activat i amb els tres motors en funcionament en entorns urbans, realment és possible mantenir el consum de carburant al voltant dels 1,5 litres, una xifra fantàstica si circulem sobretot dins de ciutat i podem carregar el vehicle cada dia al nostre aparcament, a la feina o en qualsevol espai habilitat. Un cop s’esgota la càrrega de la bateria, a més, el nou Eclipse Cross tampoc dispara el seu consum de carburant, amb registres al voltant dels 6 i 7 litres per autopista i autovia a velocitat constant, o de 8 o 9 litres per entorns urbans i carreteres de muntanya. Tenint en compte que el pes en buit d’aquest híbrid endollable japonès és de 1.985 quilos, podem considerar que són registres prou bons.

El consum de només 1,5 litres és possible
Detall del far posterior
Vista posterior

A més del botó amb les funcions save i charge que permeten reservar o recarregar la bateria quan estem en marxa, l’Eclipse Cross també disposa d’unes grans lleves integrades just darrere del volant que ens permeten regular la frenada regenerativa en sis nivells de retenció, i que van des del més permissiu (B0) fins al més intensiu (B5), que ens permetria conduir el vehicle amb un sol pedal, ja que frena del tot el vehicle si no pitgem l’accelerador.

Un disseny més estilitzat

Potser una de les característiques principals i que més ens van sorprendre de l’Eclipse Cross quan va sortir va ser la seva curiosa fisonomia, molt aerodinàmica, futurista i amb un indubtable regust japonès. Però ara el cotxe ha sigut objecte d’un profund restyling estètic i tecnològic, que busca modernitzar-lo i homologar-lo als seus grans rivals del segment, models més nous com ara el Ford Kuga PHEV o el Cupra Formentor, sense anar més lluny.

Aquest Eclipse Cross PHEV estrena nous para-xocs, calandra i llums frontals, però on l’evolució estètica resulta més evident és en la part posterior, que evoluciona dràsticament i perd la tira de llum que ocupava tota la lluneta posterior per uns nous fars més orgànics i discrets, que segueixen una mica l’estil de fars que fan servir els SUV de Volvo o Nissan, dos dels líders del mercat. Així doncs, el resultat final és un totcamí amb menys personalitat però molt més neutre, estèticament correcte i acadèmic, que pot agradar a més possibles compradors.

Eclipse Cross PHEV
Eclipse Cross PHEV
Eclipse Cross PHEV

La metamorfosi del nou Eclipse Cross híbrid endollable també ha comportat que el vehicle s'estiri 14 centímetres, i que ara arribi als 4,54 metres de llarg. Aquest augment de llargada permet que el maleter del nou model arribi als 404 litres de capacitat, 26 més que en el model precedent, però no afecta l’espai disponible dins de l’habitacle, que segueix sent exactament el mateix que fins ara.

Un dels elements dels que més ens queixàvem en les dues primeres proves de l’Eclipse Cross era el seu sistema d’infoentreteniment, un punt rudimentari en comparació amb els dels seus rivals. Doncs bé, aquest nou Eclipse Cross evoluciona cap a una nova pantalla tàctil més gran, que ara arriba a les 8 polzades, amb millor resolució i amb funció de navegador integrada –això sí, només associada al nivell més alt d’equipament i a la desaparició de la superfície tàctil que la gestionava: ara només es pot fer servir mitjançant la pantalla principal.

Detall interior de l'Eclipse Cross PHEV
Detall interior de l'Eclipse Cross PHEV
Detall interior de l'Eclipse Cross PHEV

La sensació de qualitat percebuda del nou Eclipse Cross és molt alta, i sobretot en la nostra unitat equipada amb el nivell Kaiteki+: entapissats de cuir, insercions de símils d’alumini i fibra de carboni en diversos panells i instruments, presència massiva del negre piano en la consola central, funció de calefacció per al volant i els seients davanters i un pràctic head-up display retràctil. A més, el nivell d’insonorització i de confort acústic i tèrmic dins de l’habitacle és força elevat.

Detall interiors
Detall interiors
Detall comandaments

El que sí que es manté inalterat és el quadre d’instruments, que manté rellotges o esferes analògiques. Això sí, específicament pensades i desenvolupades per a aquest vehicle híbrid endollable. El seu sistema d’infoentreteniment és compatible amb Apple Car Play i Android Auto, té connexió Bluetooth i ports USB, a banda d’una nova ràdio digital. Per acabar, convé destacar que la nostra unitat de prova també integrava un head-up display físic que permet rebre informació rellevant sense haver de baixar la vista en cap moment.

Àgil i sorprenentment capaç fora de l’asfalt

Un cop al volant, el nou Eclipse Cross PHEV mostra certa agilitat i alegria al moure’s, però en cap cas resulta esportiu i radical. De fet, el seu canvi automàtic és de tipus CVT, que en la meva opinió marida prou bé amb el tarannà general del cotxe. No podem perdre de vista que aquest és un cotxe tranquil, pensat per circular sense haver d’anar atacant la carretera, i que cal un temps per acostumar-se al tacte de l’accelerador i entrega de la potència. Si pitgeu l’accelerador a fons no espereu una acceleració espectacular, però sí una bona entrega de potència (expressada en kW al quadre de comandaments).

De fet, els cinc modes de conducció del cotxe –anomenats Eco, Normal, Snow, Gravel i Tamac– no preveuen cap mode esportiu per alliberar tota la potència del cotxe, i és que probablement tampoc li caldrà mai.

El Mitsubishi Eclipse Cross PHEV és més que apte per circular fora de l'asfalt
El Mitsubishi Eclipse Cross PHEV és més que apte per circular fora de l'asfalt
El Mitsubishi Eclipse Cross PHEV és més que apte per circular fora de l'asfalt

Dinàmicament el nou Eclipse Cross PHEV millora lleugerament el seu comportament en carreteres secundàries o de muntanya. El fet de disposar les bateries de liti en la part posterior del cotxe n’augmenta el pes, però també el fa un punt més apamat a l’hora de negociar revolts. En tot cas, cal tenir ben clar que aquest híbrid endollable on se sentirà còmode és a la ciutat, a les autopistes i autovies i, sorprenentment, també fora de l’asfalt.

Aquest és el totcamí híbrid endollable de tracció integral més barat del mercat, i l'opció que realment necessiteu si voleu un vehicle híbrid endollable amb tracció a les quatre rodes. A més, té tres modes de conducció pensats específicament per a condicions adverses: Snow (neu i gel), Gravel (pistes i camins) i Tarmac (paviment i asfalt).

Preus

Per acabar, convé insistir en el fet que el nou Eclipse Cross PHEV és el SUV híbrid endollable amb tracció integral més econòmic del mercat (que no vol dir que sigui barat). El preu base és de 35.500 euros per al nivell d’equipament Motion –sense aplicar els descomptes pels plans Moves III o descomptes comercials subjectes a finançament, que poden deixar el cotxe al voltant dels 28.000–, que ja inclou elements com ara el sistema de manteniment de carril, accés i arrencada sense clau, pantalla tàctil de vuit polzades, càmera posterior o llandes de 18 polzades, entre altres.

La nostra unitat de prova, amb un preciós color vermell cirera i el nivell d’equipament Kaiteki+, té un preu de 41.500 euros, per bé que es rebaixen fins als 34.000 euros acollint-se al pla Moves III i als descomptes de la marca per finançament. Aquesta versió inclou absolutament tots els extres imaginables, i que passen per sostre solar elèctric practicable, navegador amb informació de trànsit en temps real, entapissats i volant de cuir amb calefacció, aplicacions remotes per controlar la càrrega del cotxe mitjançant el nostre telèfon mòbil i tot l’arsenal d’ajudes a la conducció i seguretat (reconeixement de senyals, detector de vehicles en angle mort, fars antiboira led, càmera de visió zenital o de 360 graus, control de velocitat adaptatiu, assistent d’aparcament amb control de distància i un llarg etcètera de funcions i aplicacions).

Conclusió

El Mitsubishi Eclipse Cross PHEV passa per ser un dels millors totcamins híbrids endollables del mercat en funció de la relació qualitat-preu, i el referent ecològic dels SUV electrificats amb tracció integral de sèrie. Un cotxe que evoluciona estèticament i tecnològicament per convertir-se en una de les millors alternatives del moment. Curiosament, les xifres de vendes d’aquest vehicle al nostre país no li acaben de fer justícia: raó de més per portar un cotxe diferent, d’una alta qualitat i amb personalitat pròpia.

stats