Ebro amplia la seva gamma amb nous cotxes electrificats fets a Barcelona
La nova marca barcelonina avança en el seu full de ruta amb la producció de vehicles híbrids endollables a les instal·lacions de la Zona Franca

La marca d’automòbils Ebro, resultat d’un acord de col·laboració entre la catalana EV Motors i el gegant automobilístic xinès Chery, ja ha començat la fabricació de la versió electrificada PHEV o híbrida endollable del seu totcamí S700 a la planta de la Zona Franca de Barcelona. Aquesta fita marca un abans i un després per a Ebro, que a finals del 2024 va començar la producció de les versions amb motor de combustió dels seus dos totcamins S700 i S800, dels quals ja ha fabricat unes 2.400 unitats durant dels últims quatre mesos.
El nou Ebro S700 PHEV o híbrid endollable té una autonomia total de 1.200 quilòmetres gràcies als seus dos sistemes de propulsió, una autonomia de 90 quilòmetres en mode totalment elèctric de zero emissions i es pot carregar fins al 80% de la seva capacitat en només 19 minuts. Les primeres unitats d’aquest model electrificat arribaran als concessionaris de la marca just després de Setmana Santa, amb un preu base de 39.900 euros per la versió Premium i de 41.900 euros per la versió Luxury.
La reindustrialització de l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca havia estat un dels objectius prioritaris dels diversos governs de la Generalitat des de la traumàtica marxa de Nissan d’aquestes instal·lacions ara fa quatre anys. Tot i que a priori hom pot creure que la planta de la Zona Franca era un autèntic caramel per als grans fabricants automobilístics pel seu emplaçament estratègic (molt a la vora del port de Barcelona, de l’aeroport i del tren i inserida dins del teixit urbà de la capital catalana), trobar un soci disposat a invertir i apostar per aquest emplaçament va ser un procés més llarg i tortuós del que s’esperava. Finalment, després de molts estira-i-arronses i taules de negociació maratonianes, el Govern va anunciar un acord amb EV Motors i el fabricant xinès Chery per a l’ocupació de les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca i de Montcada i Reixac.
Avançar amb nous models
El full de ruta del creixement d’Ebro passa ara per continuar augmentant el seu ritme de producció per consolidar-se com un dels actors clau en el procés de reposicionament i de descarbonització de la indústria automobilística. Aquest mateix any 2025 també iniciarà la producció de la versió híbrida endollable o PHEV del seu segon model, el totcamí familiar de set places S800, així com la del SUV compacte i econòmic S400, un totcamí que es posicionarà al mercat amb un preu de venda al voltant dels 20.000 euros i que encara no s'ha presentat oficialment.
El nou Ebro S400 –que, segons hem pogut saber, la marca presentarà a l'Automobile de Barcelona que comença el 10 de maig– serà un totcamí de 4,35 metres de llarg, amb un maleter de 380 litres de capacitat i un motor de gasolina 1.5 de 145 CV de potència associat a un esquema de tracció davantera i canvi automàtic de tipus CVT. Oferirà versions de combustió i híbrides lleugeres i una mild hybrid que es basarà en l’estructura ja existent del Chery Tiggo 4 Pro.
Actualment, Ebro fabrica una cinquantena d’unitats diàries a les seves instal·lacions, i amb el pla de creixement de la marca, també aspira a convertir-se en un fabricant convencional que faci servir el 25% o més dels seus elements estructurals i tecnològics fabricats per proveïdors locals. Si fins ara Ebro fa l’acoblament dels comocascs, motors i resta d’elements directament importats de la Xina, el full de ruta de la marca passa per un nou model industrial amb més pes de la producció de vehicles feta a Catalunya (pintura, entapissats, muntatge de diversos elements estructurals) i compta amb proveïdors locals especialitzats, que ja treballen amb altres fabricants com la planta de Seat i Cupra a Martorell, la de Volkswagen a Landaben (Navarra), la del grup Stellantis a Figueruelas (Saragossa) o amb la fàbrica de Ford a Almussafes (València).
L'impuls industrial d'Ebro amb nous models electrificats i un nou totcamí compacte assequible, i sobretot el procés de transformació de les tasques de muntatge actuals cap a un nou model amb més producció autòctona, ha de facilitar la recuperació dels llocs de treball de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca, ara anomenada Ebro Factory. Segons informa la marca, ja té una plantilla de 850 treballadors, que augmentarà en funció de les necessitats productives i de creixement de la marca.