Motor Santana

Santana ressuscita i tornarà a fabricar totterrenys a Linares gràcies a un acord amb inversors xinesos

La històrica marca andalusa reneix gràcies a un acord amb els inversors Zhengzhou Nissan i Anhui Coronet per reobrir la fàbrica de Linares

Detall de l'acrod entre Santana, ZZ Nissan i Anhui Coronet
02/05/2025
2 min

Després del renaixement d’Ebro i la seva bona estrena comercial i industrial, un grup d’empresaris locals han decidit reproduir el model de negoci de la marca de la Zona Franca amb Santana, un altre nom històric amb molta tradició a l’estat espanyol, especialment en l'àmbit rural i entre els sectors d’activitat primària.

Santana va ser un fabricant de totterrenys que va estar actiu entre els anys 1956 i 2011 i és especialment recordada pels seus 4x4 fabricats sota llicència Land Rover. De fet, no és gens estrany trobar encara en funcionament alguns dels llegendaris Santana Land Rover en molts pobles de la geografia peninsular, o els més recents models que Santana va fabricar sota llicència Suzuki durant els primers anys del segle XXI.

Gràcies a l’acord entre Santana Motor SL (empresa propietat de l’empresari argentí Eduardo Blanco, provinent d’Ebro), Zhengzhou Nissan Automobile i Anhui Coronet, la firma preveu tornar a obrir les instal·lacions a Linares, que passaran a anomenar-se Santana Factory, per fabricar-hi vehicles 4x4 i totterreny que prometen ser “innovadors i disruptius”, segons apunta el comunicat de la nova Santana. 

La inversió inicial prevista per posar en funcionament la nova fàbrica serà d’uns 5 milions d’euros i hauria de generar uns 200 llocs de treball, segons l’Ajuntament de Linares. És important apuntar que, tot i que un dels socis sigui Zhengzhou Nissan (o ZZ Nissan), és una marca independent de la Nissan japonesa que coneixem a Europa, perquè va sorgir d’un acord de col·laboració o joint venture a la Xina entre Nissan i el fabricant local Dongfeng l’any 1993. El model que molt presumiblement es fabricarà a Linares serà la versió europea del Dongfeng Z9, una camioneta o pick up de 5,2 metres de llarg fabricada a la Xina que pren com a base la camioneta Nissan Frontier.

La nova camioneta de Santana serà la versió xinesa del Nissan Frontier

La camioneta o pick up de Santana serà un model exactament igual que el xinès, que s’enviarà per vaixell a Europa i s’acabarà acoblant a les instal·lacions de Linares, repetint el model actual d’Ebro a la Zona Franca. Aquesta camioneta disposarà de mecàniques dièsel i híbrides endollables o PHEV associades a un sistema de tracció total, a un preu encara per confirmar, però que hauria de situar-se al voltant dels 40.000 o 45.000 euros.

stats