Motor Proves cotxes

MINI Cooper D: canviar o continuar igual?

Provem la versió dièsel del mític MINI Cooper, un cotxe equilibrat i divertit

MINI Cooper D
Ferran Vital
14/03/2019
4 min

Canviar-ho tot per no haver de canviar res. MINI ha actualitzat el seu icònic model de tres portes a finals del 2018, i per primer cop ens hem posat al volant del nou model de la mítica marca britànica, ara integrada dins del grup BMW.

MINI Cooper D

El nou MINI només presenta lleugers canvis estètics i una actualització mecànica acompanyada de nous motors més eficients i potents. Així doncs, ara la gamma MINI disposa de quatre motors de gasolina anomenats First (75 CV), One (102 CV), Cooper (136 CV) i Cooper S (192 CV), i tres de gasoil anomenats One D (95 CV), Cooper D (116 CV) i Cooper SD (170 CV). De moment encara no existeixen versions esportives John Cooper Works ni híbrides endollables o totalment elèctriques.

MINI Cooper D

L'altra gran novetat mecànica és la introducció d'una nova caixa de canvis automàtica de set relacions i doble embragatge Steptronic procedent de BMW, que substitueix l'anterior caixa automàtica de sis relacions i convertidor de parell.

Detall grups òptics MINI Cooper D

Estèticament el MINI no canvia gens, més enllà de nous fars Matrix Led als grups òptics davanters i uns nous llums led posteriors que imiten la forma de la bandera britànica, també anomenada Union Jack, de sèrie.

Detall seients davanters

Pel que fa als interiors, el nou MINI incorpora una nova safata per carregar els dispositius electrònics integrada al reposabraços, nous panells decoratius integrats a la consola, una nova pantalla multimèdia de 6,5 polzades i nous botons integrats a la consola per encendre o apagar el motor o per seleccionar el mode de conducció.

Un cotxe molt equilibrat

La nostra unitat de prova era un MINI Cooper D de 116 CV de potència i 270 Nm de parell associat a un canvi automàtic de set relacions sense lleves al volant. Encara que 116 CV puguin semblar poca potència (o una potència moderada), comparat amb els models Cooper S o John Cooper Works que ja hem provat, el petit propulsor de tres cilindres és suficient per moure el MINI amb dignitat, alegria i dinamisme tant per autopistes com per carreteres revirades.

Detall motor tricilíndric

La clau del bon rendiment del propulsor dièsel tricilíndric del MINI és l'acció immediata del seu turbo i la potència que entrega a partir de la zona mitjana-baixa del compta-revolucions, però que malauradament no es pot associar a unes lleves al volant per gestionar la potència manualment. Per controlar el canvi de doble embragatge cal fer servir la palanca de canvis en mode seqüencial per gestionar l'acció del canvi.

El Cooper D no té lleves al volant

Més enllà del mode de conducció seleccionat (anomenats Green, Normal i Sport), el MINI Cooper D destaca per oferir una bona relació entre prestacions i consum de carburant, que, si bé no és tan baix com promet la seva fitxa tècnica (MINI promet 3,8 litres en cicle combinat), tampoc no és gaire elevat, ja que vaig obtenir una mitjana de consum de 5,8 litres en un recorregut de 400 quilòmetres combinant conducció relaxada per autopista i autovia i més alegre atacant ports de muntanya amb importants desnivells.

El que MINI no negocia mai en cap dels seus models és la capacitat dinàmica i la conducció divertida i especial dels seus cotxes. El Cooper D manté un bastidor de gran qualitat amb un bon treball als amortidors i el sistema de frenada: manté frens ventilats a l'eix davanter que garanteixen una capacitat de frenada més que notable i fan que el petit utilitari britànic esdevingui ràpid i àgil en qualsevol situació.

El Cooper D manté l'essència divertida i dinàmica de MINI

Posar-se al volant del MINI Cooper D és ben divertit, perquè el cotxe sembla més potent del que realment és, i el tacte del motor no és aspre ni sorollós un cop en marxa, amb un el maridatge dels amortidors i direcció que fa que el Cooper D sigui sorprenentment àgil i reactiu sense que això suposi un consum de carburant exagerat.

Ara bé, el MINI no ha sigut mai un cotxe barat. De fet, els 27.100 € que la marca demana per aquesta versió dièsel el converteixen en un dels cotxes més cars del segment, sobretot tenint en compte que l'anglès no destaca per una gran habitabilitat o capacitat de maleter.

Conclusió

El nou MINI Cooper D és una opció ideal per a aquells compradors que volen gaudir de l'essència clàssica i el disseny dels MINI amb una potència suficient i uns consums sorprenentment baixos, ideal per als compradors que han de fer molts quilòmetres al llarg de l'any per carreteres i autopistes.

stats