Motor Presa de contacte

Provem el Mazda MX-30, un elèctric elegant i futurista

El nou elèctric de la marca japonesa és diferent dels altres i vol convertir-se en referència del segment elèctric i urbà

Mazda MX-30
23/02/2021
6 min

Tot i la pandèmia del covid-19 i els mesos de confinaments i restriccions, finalment hem pogut posar-nos al volant del nou elèctric de Mazda en una breu presa de contacte. El nou MX-30 és un crossover cupè –també anomenat CUV– del segment C o compacte gràcies als seus 4,4 metres de llarg, cosa que el posiciona a mig camí dels Mazda CX-3 i CX-5.

Avui en dia no sorprèn a ningú que Mazda vulgui diferenciar-se de la resta de fabricants en gairebé tots els àmbits. Un és el mecànic, que ja hem pogut provar més d’una vegada a través del Mazda 3, que en la versió Skyacktiv-X porta un propulsor atmosfèric de compressió variable amb un sistema de microhibridació molt diferent del de la resta de fabricants.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

L’altre apartat en què acostuma a diferenciar-se el fabricant d’Hiroshima és el del disseny. I els responsables de la marca l'han volgut destacar especialment amb el nou MX-30. Com és habitual a Mazda, el nou SUV elèctric porta el disseny Kodo, amb unes línies molt minimalistes i un aspecte de caràcter premium.

Estèticament, aquest MX-30 rep una forta influència estilística del CX-30 i té la calandra davantera específica de la marca japonesa, uns llums led prims i estilitzats i una línia de cintura elevada que li dona personalitat. El disseny del primer cotxe elèctric de Mazda és atractiu i elegant, i conserva l’essència de la filosofia de disseny Kodo, un llenguatge estètic que es manté inalterable en aquesta nova generació de models elèctrics. I és que els japonesos saben que el disseny dels CX-3 i CX-5 ha estat clau per al seu bon funcionament comercial.

Detalls estètics
Detalls estètics

Però on més destaca l’MX-30 és en l’obertura de les portes, anomenada freestyle per la mateixa marca i que elimina el pilar central i permet que la petita porta posterior s’obri en sentit contrari a la davantera. Aquesta idea no és nova a la marca, perquè el mític RX-8 ja disposava d’aquesta solució. Amb tot, aquest tipus de portes acostumen a ser més espectaculars que no pas pràctiques, tot i que no ho podrem assegurar fins que no el puguem provar bé. Sigui com sigui, no es pot negar que l’MX-30 tenia una personalitat pròpia fins i tot abans de néixer, i és per aquest motiu que ha guanyat el premi de disseny Red Dot.

Obertura de portes 'freestyle'
Obertura de portes 'freestyle'

Com ja era previsible en un vehicle elèctric, el Mazda MX-30 incorpora les últimes tecnologies de seguretat i connectivitat de la marca. El primer que destaca del seu habitacle és el disseny minimalista i amb un gran predomini de línies rectes, que segueix el patró estètic de l’exterior. A més, segons va explicar Matías López, brand manager de Mazda Espanya, “la consola central o les portes són fets amb materials alternatius com les pells sintètiques sense dissolvents orgànics, les ampolles de plàstic PET reciclades o fins i tot el suro”. Aquest últim material és tot un gest de complicitat amb la marca, que abans de dedicar-se a la fabricació de vehicles era manufacturera de suro.

Però a l'habitacle no només hi trobem materials agradables sinó també tecnologies avançades com el Head-Up Display, una pantalla central per controlar els comandaments de la climatització (tot i que també es poden regular de manera manual) i un sistema d’infoentreteniment compatible amb Android Auto i Apple CarPlay que ens permet controlar el cotxe de manera remota i configurar la càrrega, la climatització o la ruta del navegador.

Interiors Mazda MX-30
Interiors Mazda MX-30

Per la seva banda, a nivell de seguretat el Mazda MX-30 disposa de tots els assistents a la conducció de la marca. Destaquen especialment el sistema de frenada d’emergència preimpacte (SBS), que evita accidents a les interseccions, o el sistema de manteniment actiu de carril. Tots aquests elements d’equipament estan disponibles de sèrie o de manera opcional en funció de si escollim entre els acabats habituals Origin, Edition i Zenith o el promocional First Edition.

Una mecànica eficient, però ¿suficient?

Ha quedat clar que l’MX-30 és un cotxe molt singular i força atractiu, tot i que aquest últim aspecte és completament subjectiu. El que és objectiu i no permet cap tipus de discussió és que el seu motor elèctric de 107 kW (145 CV) i 271 Nm de parell està alimentat per una bateria de ions de liti de 35,5 kWh de capacitat, que li permet accelerar de 0 a 100 km/h en tan sols 9,7 segons però que alhora redueix la seva autonomia a tan sols 200 km segons el cicle WLTP (262 km en ús exclusivament urbà).

El flamant MX-30 estrena una nova plataforma de Mazda evolucionada per a models elèctrics, anomenada e-Skyactiv, que utilitza un motor elèctric sobre l’eix davanter i unes bateries repartides per tot el xassís del vehicle.

Detall punt càrrega i motor
Detall punt càrrega i motor

Mecànicament, aquesta nova plataforma modular per a cotxes elèctrics permet allotjar bateries de fins a 35,5 kWh de capacitat, suficients per garantir una autonomia de fins a 200 quilòmetres, i un motor elèctric davanter amb una potència una mica inferior als 150 CV. Durant la presa de contacte (d’uns 80-90 quilòmetres) vam poder comprovar que el cotxe segueix els consums elèctrics anunciats, per bé que l’autonomia real és força sensible als desnivells orogràfics o a l’estil de conducció, i això l’escurça especialment fora de ciutat.

Arribats a aquest punt, la pregunta és evident: ¿resulta suficient aquesta autonomia en un vehicle elèctric? Des de la marca asseguren que el 40% dels conductors espanyols fan menys de 25 km al dia, i el 30% menys de 50 km. Per tant, si heu de fer servir el cotxe en entorns urbans i distàncies diàries moderades, i sobretot teniu accés a un punt de recàrrega, aquest cotxe us pot encaixar a la perfecció.

Detall dels indicadors elèctrics del quadre comandaments.
Detall dels indicadors elèctrics del quadre comandaments.

Si bé Mazda no preveu l’arribada d’una bateria més gran per a l’MX-30, sí que considera la possibilitat d’una versió d’autonomia extensa amb un petit motor rotatiu de gasolina que s’encarregarà d’anar carregant la bateria principal, i que arribarà en algun moment del 2022.

Mazda ha situat el preu de partida del seu nou cotxe elèctric en la versió d’accés Origin en 27.665 euros, acollint-se a les ajudes del pla Moves, i amb una entrada de 6.800 euros. Amb tot, també està disponible la versió First Edition per una quota mensual de 199 euros, amb una garantia de 5 anys i el manteniment inclòs. Tot i que actualment hi ha vehicles elèctrics més cars i més petits (com és el cas de l’Honda-e o fins i tot el Peugeot e-208), el cert és que aquest tipus de cotxes encara tenen un llarg camí per recórrer si volen ser assequibles per a tothom.

Sigui com sigui, Mazda no preveu l’arribada immediata de més vehicles elèctrics, tot i que sí que se n’esperen d’electrificats a partir d’aquest mateix any 2021. Serà el cas de versions híbrides o híbrides endollables d’alguns models que formen part del catàleg actual, així com de nous models que seran presentats els pròxims anys.

stats